ביל גרוס: יכול להיות שהגרוע ביותר בבנקאות כבר מאחורינו, אך לא בכלכלה הריאלית

המשקיע האגדי, מנהל קרן פימקו, מגדיל את השקעותיו באג"ח אוצר ארה"ב וצופה עוד מקרים של חדלות פירעון ועלייה באבטלה

הנזק הגדול ביותר למאזני הבנקים מן המשבר הפיננסי אולי כבר מאחורינו, אך הנזק הגדול ביותר לכלכלה הריאלית עוד לפנינו. כך בסוף השבוע ביל גרוס, המנהל האגדי של פימקו, קבוצת קרנות האג"ח הגדולה בעולם.

גרוס, שמנהל את "קרן התשואה הטוטאלית" בהיקף 132 מיליארד דולר של החברה שהוא ייסד ומנהל במשותף, פימקו, גם מגדיל לראשונה בשנה האחרונה את אחזקותיו באג"ח אוצר אמריקניות, אחרי שהוא החמיץ את רוב הגאות שהתרחשה ב-13 השנים האחרונות באג"ח הללו.

גרוס אמר לרויטרס שיש עדיין צורך לעשות את מה שנחוץ כדי לגרום לבנקים לחדש את ההלוואות שלהם. לדעתו, כדי לבלום גלים נוספים של הפסדים בנקאיים, יצטרכו מחירי הבתים בארה"ב להיעצר בתחתית.

טווח הסכנה

לדבריו, "ראינו כנראה את הגרוע ביותר במשבר הפיננסי מנקודת המבט של מאזני הבנקים, במובן זה שהם כבר קיבלו הרבה הון והם הולכים לקבל עוד יותר". הוא התראיין בשיחת וידיאו ממטה פימקו בניופורט ביץ', קליפורניה.

גרוס אמר למעשה שאפילו אם, כפי שהוא חושב, מאזני הבנקים לא יסבלו מנזק גדול יותר מאשר כבר ספגו - כפי שהדגימו סיטיגרופ ובנק אוף אמריקה ביום ו' (ידיעה נפרדת למעלה) - ייתכן שהגרוע מכל עדיין לא הסתיים בשוקי האשראי. הנזק שנגרם לשוק האג"ח הקונצרניות רחוק מלהסתיים, והאג"ח בעלות התשואות הגבוהות (אג"ח הזבל) מצויות בסכנה מוחשית של עלייה בחדלות הפירעון.

יש קונה מובטח

"לא ראינו את הגרוע ביותר מנקודת המבט של חדלות הפירעון במונחי שוק אג"ח הזבל והעסקים הקטנים, כמו גם בפיטורים של יחידים ובשיעורי אבטלה גבוהים יותר", אמר גרוס, והוסיף: "הגרוע ביותר עוד לפנינו במונחי הכלכלה הריאלית".

בכל זאת, גרוס אינו פסימי במיוחד לגבי ניירות הערך המשכתנאיים, אף שהוא הקטין את חשיפת הקרן שלו לשוק הזה בדצמבר. "האחזקות שלנו בשוק זה עדיין משמעותיות, כי יש לנו תשואות של 4% עד 4.5% מהניירות המשכנתאיים, מול תשואות של 1% עד 2.5% בשוק אג"ח האוצר - ויש לנו גם קונה מובטח בששת החודשים הבאים - האוצר האמריקני", אמר גרוס, כשהוא מכוון לתוכניות הממשל לרכישת נכסים בעייתיים.

לשאלה אם הוא חושש מכך ששוק אג"ח האוצר האמריקניות הוא בועה, גרוס השיב שהשוק הזה עדיין יכול ליהנות מביקושים, על רקע הצמיחה הכלכלית האנמית בארה"ב. "יהיו קונים גם לטריליוני הדולרים של האג"ח שמשרד האוצר מתכוון להנפיק, והקונה של המוצא האחרון אכן יהיה הפדרל ריזרב".

לפי סוכנות בלומברג, קרן התשואה הטוטאלית של פימקו החזיקה בסוף דצמבר 9% מנכסיה בשוק אג"ח האוצר או סוכנויות אוצר (כמו פאני מיי ופרדי מק), לעומת פחות מ-4% בסוף נובמבר. מדד אג"ח האוצר של מריל לינץ' עלה בשנה שעברה ב-14% - מעל ומעבר לכל סוגי הנכסים האחרים.