שלמה מעוז מציע לא להיצמד לאפיק הצמוד: "תשואת המק"מ לשנה כמעט שווה לצפי האינפלציה השנתית שלנו"

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס-נשואה: הדולר ייסחר השבוע סביב 3.87 שקלים והריבית תרד ל-1% עד סוף הרבעון ;מעריך כי תחול עלייה בגיוסי החוב של הממשלה מהרבעון השני ; "הכתרתו והצהרותיו של אובמה יביאו להסטת הון לכיוון המניות"

שלמה מעוז, כלכלן בכיר באקסלנס נשואה, מפרסם היום (ג') סקירת מאקרו, ופותח בהתייחסות לאינפלציה. מדד המחירים לצרכן של שני העשירונים העליונים עלה בשנת 2008 ב-3.2%, בעוד שהמדד לשני העשירונים התחתונים עלה בשעור של 4.8%. בחודש דצמבר ירד "מדד העשירים" ב-0.2% ו"מדד העניים" היה ללא שינוי. מדד ינואר, לדבריו, צפוי לרדת ב-0.52% ומדד פבואר - לעלות ב-0.16%.

אשר לשוק המט"ח, מעוז צופה כי הדולר ייסחר השבוע בסביבות 3.87 שקלים. הוא מונה את הגורמים התומכים בהיחלשות השקל: בנק ישראל ממשיך לרכוש 450 מיליון דולר בשבוע, ציפייה להמשך הפחתת הריבית ל-1% וחידוש התחזקות הדולר בעולם. גורמים נייטרליים הם חוסנו היחסי של השקל בתקופת המשבר הפיננסי העולמי ודירוג "A" ע"י S&P ו-"A1" ע"י מודי'ס של ישראל. הגורמים התומכים בהתחזקות השקל הינם עודף בחשבון השוטף בשנת 2008 של 1.5 מיליארד דולר, פער התשואות מול ארה"ב באג"ח ממשלתיות ל-10 שנים והמשך הביקוש לאפיק האג"ח הקונצרניות על חשבון אפיק המט"ח.

מעוז מציין כי בשנת 2008, הממשלה גייסה נטו בשוק המקומי 19.4 מיליארד שקל, בעוד שבחו"ל היא פדתה נטו 6 מיליארד שקל. בסך הכל, הממשלה גייסה נטו אשתקד כ-9.1 מיליארד שקל. לממשלה היו הכנסות מהפרטה בסכום של 1.7 מיליארד שקל.

להערכתו של מעוז, הריבית, העומדת כעת על 1.75%, תרד ב-0.25% בכל סוף חודש בשלושת החודשים הקרובים ל-1%. לדבריו, בסוף ינואר, היא תעמוד על 1.5%, ושנה מהיום - על 2.5%.

בהתייחסו לשוק הסולידי, מעוז מונה את הגורמים ההפוכים המשפיעים על השחרים (אגרות חוב ממשלתיות שקליות שאינן צמודות ונושאות ריבית קבועה, ש"ח). בין הווקטורים לעלייה של התשואות ניתן למנות את העלייה בשערי המניות בעולם עקב הכתרתו והצהרותיו של אובמה שיביאו להסטת הון לכיוון המניות; עלייה בגיוס ההון על-ידי הממשלה החל ממארס 2009 בשל העלייה בגרעון הממשלה; המשך מימוש רווחים ונטייה לכיוון האג"ח הקונצרניות. הווקטורים לירידה של התשואות - מדד שלילי גם בחודש ינואר; פער התשואה אטרקטיבי באג"ח לעשר שנים מול ארה"ב, 2.63%; המשך הפחתת הריבית לכיוון 1%; מחסור באג"ח ממשלתיות.

בחזרה לאינפלציה, הצפי לעליות המחירים לשנתיים הקרובות נמוכים מאוד, מעריכים בבית ההשקעות. כדאיות ההשקעה באפיק הצמוד מוטלת בספק, לאור המחסור הנמשך באג"ח הממשלתיות, ומשרד האוצר - המבקש לדחוף המשקיעים לאפיק האג"ח הקונצרניות; "רווחי ההון מוצו", מציין מעוז. לאור העובדה כי בשבוע שחלף ירדו התשואות ב-0.12%-0.35% לאורך מרבית העקום, כדאיות האפיק הצמוד לאורכו מוטלת בספק. "תשואת המק"מ לשנה כמעט שווה לצפי האינפלציה שלנו לשנה", נכתב בסקירה, בה מעריכים כי הממשלה תאלץ להגדיל גיוס ההון ברבע השני של השנה על רקע העלייה בגרעונה.

לבסוף, מעוז מציין את סדר כדאיות ההשקעה לשבוע הקרוב, לפי הערכתו: שחר עם מח"מ של 3-4 שנים להשקעה לטווח של שלושה ארבעה שבועות בלבד; מזומן או דמוי מזומן כגון פקדונות בבנקים; פקדונות או דמויי פקדונות במט"ח; אופק השקעה לטווח של חצי שנה קדימה; אג"ח אירופאי, כולל בריטי, לטווח בינוני וארוך. אופק ההשקעה כארבעה חודשים; גילון עם תשואה עודפת של 0.44%; ו-אג"ח של מתעוררות כגון ברזיל, הונגריה, מכסיקו וטורקיה. לדברי הכלכלן, אפיק זה מיועד למומחים בלבד.

[לאתר אפיקים סולידיים]