אין רזרבה? תוכנית חירום? חברת החשמל מוציאה תחנות כוח לשיפוצים בחורף בגלל ירידה בביקושים

בעקבות כניסת המשק למיתון, מסתמנת ירידה של 5% בצריכת החשמל ; מקורות בממשלה: "אפשר לדחות חלק מהפרויקטים בתוכנית החירום" ; חברת החשמל: "אסור שירידה עונתית מסיבות כלכליות או חורף שחון ישפיעו על תוכניות הפיתוח לטווח הארוך"

חברת החשמל ממשיכה בשיפוצים ועבודות התחזוקה בחלק מתחנות הכוח של החברה, זאת למרות שעונת המעבר הסתיימה והחברה נמצאת בעיצומו של החורף. כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע כי על רקע ירידה בשיאי הביקוש, החברה החליטה להקדים את השיפוץ של טורבינת גז בהספק של 110 מגאווט ברמת חובב, ואגף הייצור בחברה המליץ להוציא לשיפוצים גם יחידות ייצור נוספות בתחנת הכוח בחיפה. השיפוצים הם בעיקר בטורבינות גז תעשייתיות, ולא בתחנות הכוח פחמיות.

יצוין כי בשנים קודמות חברת החשמל הקפידה להשלים את ביצוע השיפוצים ועבודות התחזוקה כבר לקראת חודשים נובמבר-דצמבר, כך שלא תיתפס לא מוכנה לשיאי ביקוש. החלטת החברה להוציא יחידות ייצור לשיפוצים מצביעה על ירידה בביקושים לחשמל.

מנתונים שהעבירה החברה למשרד התשתיות והרשות לחשמל עולה כי היקף הצריכה הממוצע בחורף הנוכחי נמוך ביחס לשנה שעברה ועומד על כ-8,000-8,500 מגאווט בלבד, זאת בעוד כושר הייצור ברוטו הוא כ-11,000 מגאווט. הנתונים הראשוניים מצביעים על ירידה של כ-5%-6% בצריכה שמושפעת ככל הנראה מכניסת המשק למיתון שצפוי להחריף ב-2009.

ל"גלובס" נודע עוד כי בדיונים פנימיים שנערכו בחברת החשמל ההנחה היא שקצב הגידול בצריכת החשמל בשנת 2009 יעמוד על כ-2% בלבד, לעומת תחזית לגידול של כ-4.5% בממוצע בשנים הקרובות. במידה וחברת החשמל תפחית רשמית את תחזית הביקושים, המשמעות היא שניתן לדחות הקמת יחידות ייצור בהספק של כ-300 -400 מגאווט לשנה - שקול להקמת תחנת כוח במחזור משולב.

התעריפים התייקרו ב-5% למימון תוכנית החירום

יצוין כי באחרונה החליט שר התשתיות, בנימין בן אליעזר, לאשר לחברת החשמל להקים תחנת כוח רביעית באתר "אלון התבור" בסמוך לעפולה במסגרת תוכנית החירום למשק החשמל, זאת בניגוד להמלצת הרשות לחשמל.

הרשות המליצה לדחות את ההחלטה בנושא עקב הירידה המסתמנת בביקושים לחשמל, אך במשרד התשתיות טענו כי הרזרבה עדיין נמוכה מדי.

בעקבות אישור תוכנית החירום, תעריפי החשמל התייקרו בשיעור של כ-5% בממוצע - התייקרות שבאה לידי ביטוי באי הוזלת התעריפים בתחילת החודש למרות הירידה החדה במחירי הדלק.

מקורות במשק החשמל ובממשלה ציינו כי "בדיעבד, ולנוכח המיתון המתגבר במשק ברור שניתן לדחות חלק מהפרויקטים החדשים להקמת תחנות כוח ולהסתפק בתוכנית חירום צנועה יותר שמתאימה לצרכי המשק וליכולתה הפיננסיות של חברת החשמל. כך גם אפשר היה להפחית הנטל מהציבור, ולא להעלות את התעריפים בצורה כל כך חדה".

שבועיים בלבד אחרי שחזרה לפעול - הטורבינה של ג'נרל אלקטריק באשדוד שוב הושבתה

בתוך כך, חברת החשמל עדכנה באחרונה את מינהל החשמל כי התגלתה תקלה במחז"מ (יחידת ייצור במחזור משולב) מתוצרת ג'נרל אלקטריק, בהספק של כ-400 מגאווט, בתחנת הכוח אשכול באשדוד.

מדובר בטורבינת גז שבעבר ארעה בה תקלה חמורה שגרמה להשבתתה לתקופה ממושכת. הטורבינה החוזרה לפעילות הייצור לפני כחודש בלבד לאחר שעברה שיפוץ ממושך - ושוב ארעה תקלה.

התקלה ארעה לפני כשבועיים באחד מהקומפרסורים במחז"מ, וכל הניסיונות לתקן אותה לא הצליחו בינתיים.

לפי הדיווח, התקלה תחייב את השבתת הטורבינה למספר חודשים שלא תוכל להיכנס לייצור חשמל. לפי הערכות, תיקון הטורבינה יעלה 20-30 מיליון דולר לפחות.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "חברת החשמל מבצעת שיפוצים בעונות המעבר בחודשי האביב והסתיו. בשל כך, נוצר עומס גדול של משאבים בעונות אלו.

לאור הירידה בשיאי הביקוש ועל מנת לנצל בצורה אופטימאלית את המשאבים הפנימיים, הוחלט להקדים ביצוע השיפוץ של יחידת טורבינת גז ברמת חובב ולבחון אפשרות לבצע שיפוץ של יחידה בתחנת הכוח חיפה" באשר לפרויקטי החירום נמסר כי "חברת החשמל ממשיכה לפעול לקידומם בהתאם ללוחות הזמנים המתואמים מול משרד התשתיות כל עוד לא התקבלה הנחייה אחרת. חשוב להדגיש, כי תוכניות פיתוח משק החשמל נקבעות לטווחים של 10 שנים ומעלה.

ירידות עונתיות מסיבות כלכליות ואו עקב חורף שחון אסור שישפיעו על תוכניות הפיתוח לטווחים הארוכים".

בנושא התקלה בטורבינת הגז נמסר כי "יחידת הייצור פועלת במסגרת אחריות של חברת GE וחברת החשמל וחברת GE במגעים למציאת פתרון מהיר ויעיל להחזרתה לעבודה בזמן הקצר ביותר".