ברק אובמה, נשיא ארה"ב: "כוח לבדו אינו יכול להגן עלינו, ולא נותן לנו זכות לעשות כל מה שמתחשק לנו"; "אמריקה, דעי לך, אנו נתגבר על האתגרים"

מסר לאויבי אמריקה: "לא תוכלו לשרוד אותנו; אנו נביס אתכם", "עמיכם ישפטו אתם על סמך מה שאתם יכולים לבנות, לא על סמך מה שאתם יכולים להרוס" ; "מצב הכלכלה מחייב פעולה נועזת ומהירה"

ברק חוסיין אובמה הוא הנשיא ה-44 של ארה"ב. אובמה, השחור הראשון בבית הלבן, הושבע הערב (ג'), קצת אחרי 7 בערב לפי שעון ישראל, ע"י נשיא בית המשפט העליון, ג'ון רוברטס, כשידו מונחת על ספר תנ"ך חום, מרופט, ששימש בטקס השבעתו של הנשיא אברהם לינקולן, משחרר העבדים, בטקס מרטיט על האכסדרה המערבית של בניין הקפיטול, לעיני יותר ממיליון אנשים שניצבו בכיכר הלאומית של ארה"ב, ה"מול", השדירה הענקית שבין גבעת הקפיטול לאנדרטת לינקולן, ומאות מיליונים ברחבי תבל שצפו בטקס בשידורים חיים.

דמעות זלגו, דגלים הונפו ואנשים צרחו וחיבקו זה את זה כאשר אובמה סיים את שבועת האמונים (הוא התבלבל קצת באמירה), כשהוא מוקף באשתו ושתי בנותיו. 21 מטחי תותחים ו"הידד לנשיא" באו בעקבות ההשבעה. פרופסור למשפטים בן 47, בנו של מהגר מקניה ולבנה מקנזס, שהתחנך באנדונזיה וגדל בהוואי, הוא עתה מנהיג העולם החופשי.

ברגע של משמעות ויזואלית שנצרבת בזיכרון, ליוו ברק ומישל אובמה, יחד עם סגן הנשיא ג'וזף ביידן ואשתו, ג'יל, את הנשיא לשעבר ג'ורג' ווקר בוש ואת אשתו, לורה, ואת סגן הנשיא לשעבר, דיק צ'ייני, על כיסא גלגלים, למסוק של הצי, נוצץ ומבריק מניקיון, שהמתין ברחבה בחזית המזרחית של גבעת הקפיטול. הם החליפו דברי נימוס, בוש ואשתו נבלעו בבטן המסוק, ופוף, האדם שאמריקה אהבה לשנוא נעלם בשמיים המעוננים של וושינגטון לסיבוב נוסטלגיה אחרון מעל הבית הלבן ומשם לבסיס חיל אוויר אנדרוז, מעבר לנהר האנקוסטיה. שם המתין לבני הזוג בוש "אייר פורס 2", שהנשיא החדש העמיד לרשותו במחווה מסורתית. משפחת בוש עושה עתה את דרכה לביתה החדש, בדאלאס, טקסס.

השבעת ברק אובמה

בנאום השבעה, שנועד לתת הקשר היסטורי, כלכלי וחברתי לנשיאותו, קרא אובמה לבני עמו להצטרף אליו במאמץ להתמודד עם משבר כלכלי שנבע לא רק מתאוות בצע אלא גם "מהכישלון הקולקטיבי שלנו לקבל החלטות קשות".

הנאום לא חצב לבבות, כמו, למשל, נאומו של מרטין לותר קינג עם השורה המפורסמת, "יש לי חלום". נעדרה הרטוריקה הסוחפת של "כן, אנו יכולים". הנאום על אכסדרת הקפיטול היה פרגמטי וחובק כל. אובמה נשמע לא רק כנשיא ארה"ב אלא כנשיא העולם. אפילו פרשנים קונסרבטיביים אמרו, כי אובמה תפר בעדינות רבדים רבדים של משנות נשיאים קודמים בנאומו, לרבות רונלד רייגן, אבי הימין הרפובליקני העכשווי.

"היום אני אומר לכם, שהאתגרים שניצבים לפנינו הם אמיתיים; הם חמורים והם רבים", אמר הנשיא החדש. "אנחנו לא נפתור אותם בנקל או בתוך זמן קצר. אבל, אמריקה, דעי לך, אנו נתגבר עליהם". ובאזהרה לאויבי אמריקה, הכריז אובמה: "רוחנו חזקה ואי אפשר לשבור אותה. לא תוכלו לשרוד אותנו, ואנו נביס אתכם".

"ביום זה, נאספנו כאן כדי מפני שבחרנו בתקווה על פני פחד, אחדות המטרה על פני עימות וצרימות. ביום זה נאספנו כאן כדי להכריז שבא הקץ על קובלנות זעירות והבטחות כזב, האשמות ודוגמות שאבד עליהן הכלח, שבמשך זמן רב מדי החניקו את הפוליטיקה שלנו".

השבעת ברק אובמה

"בכל מקום שאנו מסתכלים עליו, אנו רואים שיש מלאכה שצריך לעשותה", הכריז אובמה. "מצב הכלכלה מחייב פעולה נועזת ומהירה, ואנו נפעל, לא רק ליצור מקומות עבודה חדשים, אלא כדי להניח תשתית חדשה לצמיחה. נסלול דרכים ונבנה גשרים, רשתות חשמל וערוצים דיגיטליים שיזינו את מערכת המסחר שלנו ויקשרו אתנו יחדיו זה לזה. אנו נחזיר את המדע למקום הראוי לו ונשתמש בפלאי הטכנולוגיה כדי לשפר את איכות שירותי בריאות ולהוזיל את עלותם. אנו נרתום את השמש והרוח והקרקע כדי להניע את כלי-הרכב ואת בתי-החרושת שלנו. ואנו נשפר מהיסוד את בתי-הספר, המכללות והאוניברסיטאות שלנו כדי לעמוד בדרישות של עידן חדש. אנו יכולים לעשות כל זאת, ואנו נעשה זאת".

הוא הצהיר: "החל מהיום, אנו חייבים להתרומם, לנער עצמנו מהאבק ולהתחיל לעבוד כדי ליצור את אמריקה מחדש".

השבעת ברק אובמה

ובהמשך הנאום אמר נשיא החדש: "לעולם המוסלמי, אנו מחפשים דרך להתקדמות, דרך שתהיה מושתת על אינטרסים הדדיים. למנהיגים ברחבי תבל, שמבקשים לזרוע עימותים, או שמאשימים את חוליי החברה שלהם על המערב, דעו לכם שעמיכם ישפטו אתכם על סמך מה שאתם יכולים לבנות, לא על סמך מה שאתם יכולים להרוס. לאלה שנצמדים לשררה באמצעות שחיתות ומרמה והשתקת יריביהם, דעו לכם שאתם נמצאים בצד הלא נכון של ההיסטוריה, אבל אנו נושיט יד, אם אתם תהיו מוכנים לשחרר את ידכם מאחיזת האגרוף".

אובמה לא נגע ספציפית במלחמה בעזה אך אמר, בהקשר כללי, ש"כוח לבדו אינו יכול להגן עלינו". זה משפט שאנליסטים עלולים לפרש כביקורת עקיפה על המלחמה בעזה. הוא ציין את המלחמות הנמשכות בעירק ובאפגניסיטן ואת "הרשת רחבת היריעה של אלימות ומשטמה", שמבקשת לפגוע בארה"ב.

הנשיא שרטט קווים מנחים למדיניות החוץ של ארה"ב בארבע השנים הבאות. "לכל העמים והממשלות שרואים אותנו היום, מהבירות הכבירות של העולם עד הכפר הקטן שבו נולד אבי: דעו לכם, שאמריקה היא ידידה לכל אומה ולכל גבר, אשה וילד שמבקשים עתיד של שלום וכבוד, דעו לכם, שאנו מוכנים לשוב ולהנהיג פעם נוספת".

"זכרו שדורות קודמים הצליחו לגבור על על הפשיזם והקומוניזם לא רק באמצעות טילים וטנקים, אלא עם בריתות אמיצות ועם אמונות שמתקיימות לעד. הם הבינו שכוח לבדו אינו יכול להגן עלינו ואף אינו מקנה לנו זכות לעשות כל מה שמתחשק לנו... הם הבינו, שהכוח שלנו צומח באמצעות שימוש זהיר ומושכל בו; שהביטחון שלנו נובע מצדקתנו, מעוצמת יכולתנו לשמש מופת, מהאיכויות הממתנות של ענווה ואיפוק".

"כשהעקרונות האלה משמשים נר לרגלינו, נוכל להתמודד עם האיומים החדשים שמחייבים מאמץ רב עוד יותר, ושיתוף פעולה גדול יותר בין אומותינו. אנו מתחילים תהליך אחראי שיותיר את עירק בידי עמה, ולגבש שלום באפגניסטן. עם ידידים ותיקים ויריבים לשעבר, נפעל ללא לאות כדי לצמצם את האיום הגרעיני ולהרחיק את סכנת התחממותו של כדור הארץ. לא נתנצל על הדרך שבה אנו חיים וידינו לא תרפה את ההגנה על דרך חיים זו. לאלה שמבקשים לקדם את מטרותיהים בייזום טרור וטבח חפים מפשע, אנו נאמר שרוחנו חזקה, ואי אפשר לשבור אותה, לא תוכלו לשרוד אותנו ואנו נביס אתכם".