סורוס: היקף התמריצים לא יספיק; הכספים שהוקצו לתוכנית החילוץ למגזר הפיננסי לא נוצלו כהלכה

[למדור שוקי עולם] "התמריצים נחוצים, אבל זה לא ישנה את המצב מיסודו" ; "יש להכיר בכך שהבעיה גדולה מכפי שחושבים"

תוכנית ההמרצה הכלכלית שהממשל האמריקני שוקל כעת נחוצה כדי לסייע לאזרחי ארה"ב, אך קרוב לוודאי שהיא לא תבלום את ההאטה הכלכלית. כך העריך אתמול (ב') מנהל קרנות הגידור המיליארדר והנדבן ג'ורג' סורוס.

"זה לא יספיק כדי לשנות את המצב מיסודו", אמר סורוס בוועידת ראשי הערים בארה"ב על ההצעה להגדיל את ההוצאה ולהפחית מסים בסך 850 מיליארד דולר. התוכנית, שהוצגה בבית הנבחרים האמריקני בשבוע שעבר, ותאושר כנראה בחודש הקרוב, תסייע גם למדינות ארה"ב ולשלטון המקומי לאזן את התקציבים ולשמור על שירותים סוציאליים חיוניים.

"תוכנית קפריזית"

לטענתו של סורוס, תוכנית החילוץ הפיננסי למגזר הבנקאי (TARP), בוצעה באופן "קפריזי ואקראי" וללא תכנון ראוי. "הכספים נוצלו בצורה לא נכונה, והדרך שבה זה נעשה מרעילה את הבאר. התוכנית הזו יצרה חוסר רצון אדיר להשקיע עוד כספים של הממשל", לדבריו.

בשבוע שעבר ביקש הנשיא הנכנס אובמה מהקונגרס לשחרר להשקעה את המחצית שנותרה מכספי TARP. סורוס אמר שהוא מצדד בשימוש בכסף כדי לחדש את ההון של הבנקים, אך הוא מתרשם כי 350 מיליארד דולר לא יספיקו לשם כך. להערכתו, מהלך כזה ידרוש אפילו יותר מההיקף המקורי של התוכנית, 700 מיליארד דולר.

הפתיל שפוצץ את הבועה

"פקיעתה של בועת הדיור פעלה כמו פתיל שפוצץ בועה גדולה בהרבה", אמר סורוס. "הכלכלות בעולם נופלות כעת משפל צוק. זהו מצב שניתן להשוות לשנות ה-30. ברגע שמכירים בכך, מכירים גם בעובדה שהבעיה גדולה מכפי שחושבים".

להערכתו, ארה"ב זקוקה ל"מדיניות רדיקלית ובלתי אורתודוקסית" כדי למנוע חזרה על השפל הכלכלי העמוק של תחילת המאה ה-20. מדיניות כזו, לפי דעתו של סורוס, צריכה לכלול את חידוש ההון של הבנקים ומחיקה של החוב המצטבר האמריקני.