מנכ"ל קרנות הנאמנות של אפסילון: "המשקיע הישראלי הממוצע לא נותן למנהלי הקרנות לעבוד"

עידן אזולאי ל"גלובס": "אין לי צל של מושג מתי נצא מהמשבר, דעתי על אג"ח הזבל השתנתה; היום משתלם לחפש בפינות כל מיני חברות שבאמצעות מימון מחדש ניתן יהיה להציל אותן" ; "יכול להיות שהראלי במניות יתחיל בעוד שנתיים, אבל בינתיים אני לא יכול לקנות מניות ללקוחות שלי" ; דירוג "גלובס-מעלות" לענף קרנות הנאמנות בדצמבר

"מנהלי הקרנות נמצאים במצב לא קל, שבו הם צריכים לתמרן בין הלקוחות, התקשורת ורשות ניירות ערך. הגענו למצב בו אנחנו רק מחפשים לשרוד", כך אומר עידן אזולאי, מנכ"ל קרנות הנאמנות של אפסילון.

דבריו של אזולאי משקפים את מה שעבר על ענף בתי ההשקעות, שעומד במרכזו של המשבר בשווקים. הענף ספג את רוב ההדף, כאשר רוב הפעילויות בו נפגעו בצורה קשה, והוא גם נאלץ להיפרד ממאות עובדים. אחת התעשיות שנפגעו בצורה קשה היא תעשיית קרנות הנאמנות שאיבדה ב-2008 לבדה כחמישית מנכסיה. רוב מנהלי הקרנות חוו שנה קשה, במהלכה הקרנות היחידות שגייסו היו הכספיות, בהן לא באות לידי ביטוי יכולות ניהול השקעות, וברוב המקרים גם לא נגבים דמי ניהול.

אזולאי (45) נמצא בתפקידו הנוכחי כבר כ-10 שנים. לפני כן שימש כמנהל תיקים בחברת אימפקט של בנק איגוד, ועוד קודם לכן כמנהל תיקים בחברה לניהול תיקים של הבנק לתעשייה.

בית ההשקעות אפסילון נוסד על ידי שמואל פרנקל ורון לבקוביץ' לפני כ-20 שנה והם מחזיקים במחצית מהבעלות בו. מחצית נוספת מוחזקת בידי כור.

* איזה לקח למדת מהמשבר הנוכחי בשווקים ומהשלכותיו על ענף הקרנות?

"המשבר הבהיר לי שמי שמנהלים את ההשקעות במדינה הם הלקוחות ולא מנהלי ההשקעות. בגלל השמרנות הגדולה של הציבור, מנהלי ההשקעות לוקחים החלטות שיווקיות ולא החלטות השקעה. למשל, אני חושב שכדאי להאריך את המח"מ של הרכיב השקלי בתיקים ל-6-7 שנים. אבל אם אעשה כן, אף אחד לא יקנה את הקרנות שלי כי התנודתיות בתיק תהיה גבוהה יחסית. במקום זה אני צריך לשבת במח"מ קצר, ובסופו של דבר מי שניזוק הם הלקוחות בעצמם".

* אבל זהו בדיוק תפקידו של מנהל ההשקעות, לבחור עבור הלקוח את מה שטוב עבורו ויניב לו תשואה עודפת.

"נכון, אבל במשבר נותנים לאמוציות להשתלט. מנהלי ההשקעות מאבדים ביטחון, ויכולת העמידות שלהם בפני לקוחות יורדת, על חשבון האמת הכלכלית שלהם. למה, למשל, קרנות גידור מציגות תשואות גבוהות יותר? כי בקרנות גידור מדווחים רק פעם ב-3 חודשים, ולא כל יום בעיתון, כמו בקרנות נאמנות".

* ומהו חלקם של יועצי ההשקעות בבנקים בהכוונה של הלקוח למוצר שבאמת מתאים עבורו?

"גם יועצי ההשקעות בבנקים בבעיה. יועץ שיושב בסניף בנק שחושב שנייר ערך מסוים הוא טוב אבל כבר נחתך ב-50%, צריך להתמודד עם לקוח שבא אליו בטענות על ההפסדים שהוא גרם לו. אז במקום לספק הסברים ותירוצים, הוא פשוט קונה לו קרן כספית".

* ומה רע בקרן כספית?

"מה שרע הוא עיתוי הכניסה לקרנות הכספיות. משקיעים אף פעם לא נהנים מגאות בשוק. פעם כולם קנו קרנות שהשקיעו בברזיל, אבל רק אחרי שהבורסה בברזיל כבר עלתה. אחרי שהיא ירדה, כולם מכרו את הקרנות ורשמו הפסדים".

"לא במגרש של הגדולים"

בחגיגת הרכישות של הקרנות הבנקאיות לאחר אימוץ מסקנות ועדת בכר, אפסילון לא השתתפה, ואזולאי לא מנסה להתחמק מההסבר. "לקח לנו זמן להבין שוועדת בכר שינתה את הכללים ושוק ה-Retail נפתח לגופים הפרטיים. אני מקווה שהיום אנחנו מצליחים לכפר על מה שלא עשינו לפני שנתיים".

אפסילון גם לא רשמה צמיחה אורגנית בקרנות. בשנת 2008 קטנו נכסי הקרנות ב-25%, מ-1.9 מיליארד שקל בתחילת השנה ל-1.4 מיליארד שקל בסופה.

* בדיעבד, למרות שנכסי הקרנות שלכם קטנו, אתה עדיין סבור שזו הייתה החלטה נכונה לא לקנות קרנות מהבנקים?

"זו הייתה החלטה נכונה מאוד. כבר אז הבנו שלא קונים Data Base, אלא רק נכסים".

* מה לגבי קונסולידציה? הייתם במו"מ למכירת בית ההשקעות לכלל פיננסים.

"אני רק יכול לומר שאנחנו לא צריכים להיות במגרש של הגדולים. יש מקום גם לגופים בינוניים כמונו".

* איזה יתרון יחסי יש לגוף בינוני מול בתי ההשקעות הענקיים, עתירי תקציבי הפרסום וכוח האדם?

"אצל חלק גדול מהגופים הגדולים הלקוח מרגיש אבוד, כי לכל מנהל תיקים יש מאות לקוחות. לא כל הלקוחות אוהבים את האנונימיות הזו, ומעדיפים מנהל תיקים שיש להם את הסלולרי שלו והם יכולים להתקשר אליו בכל שעה. יתרון נוסף הוא הקשר עם יועצי ההשקעות הבנקים. אני אישית מסתובב אחת לחודש בסניפים ומדבר עם היועצים. האפשרות ליצור קשר בלתי אמצעי זה והשירות האישי, קיימת רק בגודל מסוים".

* כמעט ולא רואים פרסום שלכם בתקופה האחרונה. איך אתם משווקים את מוצרי הבית?

"אנחנו לא משחקים במשחק המותגים אבל נאלץ להתחיל בו. למה אנחנו לא מפרסמים? נתאר מצב בו אני יוצא בקמפיין על קרנות מנייתיות, כי אני מבין שזה הזמן להיכנס למניות. אז חוץ מזה שבטח לא אצליח למכור ולו שקל אחד, מיד יעשו עלי כתבה - איך פרסמתי את הקרן המנייתית בזמן משבר בשווקים. נחזור לפרסם כשתנאי השוק יתמכו בכך".

"לא מתיימר לזהות תחתית"

לגבי הצפוי בשנה-שנתיים הקרובות בשווקים בכלל, אזולאי אינו מתיימר להשמיע תחזיות מוצקות. "אין לי צל של מושג מתי נצא מהמשבר. אני קונה רק מניות ואג"ח שעונות על פרמטרים כלכליים ולא מנסה לחזות עיתוי. השימוש בשיטות קונבנציונליות להעריך מתי ייגמר המשבר הוא טעות, כי המשבר הזה לא קונבנציונלי".

* אילו אפיקי השקעה מומלצים בעיניך? האם יש הזדמנויות היום בשוק?

"האג"ח הקונצרניות בהחלט מהוות הזדמנות והגדלנו את הרכיב הזה בתיקים. לאו דווקא באג"ח בדירוגים גבוהים, כיוון שהדירוגים חסרי משמעות לחלוטין. דירוגים הם כמו ביקורת סרט. אם המבקר לא אהב, זה לא אומר שלא תלך לסרט. המתודולוגיה של חברות הדירוג פשטה את הרגל ואירועי השנה האחרונה מדגישים זאת.

"כמו כן, מאז שהתחילה יוזמת קרנות המנוף, השתנתה דעתי על אג"ח הזבל. היום משתלם לחפש בפינות כל מיני חברות שבאמצעות מימון מחדש ניתן יהיה להצילן. זה כמו הליכה בשדה מוקשים, ולאחרונה הגופים המוסדיים מבינים שבצד השני עתיד לקום רוכש גדול שיכול להציל חלק מהחברות, וזה מהותי לשוק האג"ח הקונצרניות".

* אם הגדלתם את רכיב האג"ח הקונצרניות זה אומר שאתם סבורים שהגענו לתחתית.

"אני לא מתיימר לזהות תחתית, אני רק יודע להגיד מי ישלם את הכסף. זה בדיוק הזמן ל-Bond Picking. כבר חצי שנה אנחנו לא מנתחים מניות, רק אג"ח".

* ומה לגבי מניות?

"יכול להיות שהראלי במניות יתחיל בעוד שנתיים, אבל בינתיים אני לא יכול לקנות מניות ללקוחות שלי. אני לא וורן באפט שלקוחות מסוגלים לסבול הפסדים שלו על חשבון תשואה עתידית שהם מאמינים שהוא יניב עבורם".

* ענף הקרנות איבד 23 מיליארד שקל ב-2008, 19% מהנכסים. איזה עתיד אתה צופה לענף הקרנות?

"למעשה, תעשיית הקרנות כבר נעלמה, כי היא כבר לא רווחית. אם משווים לעולם, אז נכסי הענף היו אמורים לעמוד על 200 מיליארד שקל, כנתח מסוים מהר השקלים. אבל כל עוד השווקים ימשיכו בסנטימנט שלילי, גם כוח האדם ייפגע, כי נצטרף לשחרר גם חלק מאנשי המקצוע.

"לא נשנה לעולם את המשקיע הישראלי הממוצע. הוא לא באמת נותן למנהלי הקרנות לעבוד. דירה שמחירה יורד לא רצים למכור, אבל את קרנות הנאמנות כן".

[לפורטל הפיננסי] [לאתר קרנות]