רשות ני"ע האמריקנית בודקת: האם אפל הוליכה שולל את המשקיעים כשלא דיווחה כראוי על מצבו הבריאותי של ג'ובס?

מומחה לאתיקה עסקית מאוניברסיטת סיאטל: "אפל ניצלה את מעמדו המיתי של ג'ובס כדי להעלות את ערך השוק שלה. כעת היא מבינה שלמטבע יש שני צדדים והיא תיאלץ לשאת במחיר"

ההתנהלות של חברת אפל בחודשים האחרונים בכל הקשור לפרשת הבעיות הבריאותיות של סטיב ג'ובס, מנכ"ל החברה, גררה ביקורת של המשקיעים. הם טענו שאפל לא פעלה בצורה שקופה ולא גילתה את כל האמת.

התלונות והביקורת הובילו לכך שרשות ניירות ערך האמריקנית (SEC) בוחנת האם האופן בו חשפה אפל את בעיות הבריאות של ג'ובס (53) הייתה תקינה או שהמשקיעים הולכו שולל. כך דווח היום ב"בלומברג".

לא מדובר בשלב הזה בחקירה פורמלית שנפתחה או הוכחה שיש בידי ה-SEC חשד לפלילים מצידה של הנהלת אפל.

שווי השוק של אפל הוא 69.5 מיליארד דולר. מאז הופיע ג'ובס ביוני האחרון באירוע רשמי של אפל כשמראהו כחוש וחולני, מפעילים משקיעי אפל לחץ על הנהלת החברה לחשוף את מצב בריאותו של המנכ"ל הוותיק.

רכבת ההרים במניה הייתה ברורה: מניות אפל היטלטלו החודש לאחר שתי הודעות עוקבות מכיוון החברה: בראשונה הודיע כי הוא סובל מבעייה הורמונלית, שהטיפול בה פשוט יחסית ולא יפגע בתפקודו כמנכ"ל. 9 ימים אחר-כך הודיע ג'ובס כי הוא יוצא לחופשת מחלה בת 5 חודשים לאחר שהבין כי בעיות הבריאות שלו מורכבות מכפי שחשב. ומתברר, שזה לא הסוף: "בלומברג" דיווחה בשבוע שעבר כי ג'ובס שוקל לעבור ניתוח השתלת כבד כדי להתגבר על סיבוכים שנוצרו לאחר טיפול שעבר במחלת סרטן הלבלב במהלך 2004.

באמצע החודש, אחרי שג'ובס הודיע על חופשתו, המניה איבדה גובה. מעבר לכך, אפל וג'ובס סירבו לספק פרטים נוספים על מצבו הבריאותי, ובשיחת טלפון אף ביקש ג'ובס מעיתונאי שראיין אותו ש"יעזוב אותו לנפשו".

"אפל ניצלה את מעמדו המיתי של ג'ובס כדי להעלות את ערך השוק שלה, כעת היא מבינה שלמטבע יש שני צדדים והיא תיאלץ לשאת במחיר", אמר ל"בלומברג" ג'ון דיינהרט, מומחה לאתיקה עסקית מאוניברסיטת סיאטל.

דירקטוריון אפל, המונה בין השאר את מנכ"ל גוגל, אריק שמידט; סגן נשיא ארה"ב לשעבר, אל גור ומנכ"ל חברת הביוטכנולוגיה ג'ננטק, ארתור לווינסון, סירב להגיב לטענות, וכך גם החברה.