פוטאש עוקפת את תחזית הרווח השנתית: הצפי ל-2009 - מתחת לקונצנזוס; כי"ל עברה לירידה של 2.5%

ההכנסות ברבעון הרביעי הסתכמו ב-1.87 מיליארד דולר, מעט מתחת לציפיות ; תחלק דיבידנד בשיעור 10 סנט, בהתאם למדיניות החלוקה ; בלידר שוקי-הון פסימיים ביחס לשיחת הוועידה ; הראל פיננסים: "הרבעונים הקרובים - מראה לראלי של 2008" ; IBI: "החולשה בשוק נחשפת בכמויות" ; פסגות: הירידה הכמותית במכירות האשלג מייצגת את הירידה שתציג כי"ל

פוטאש עוקפת את תחזית הרווח השנתית, אך הצפי ל-2009 שסיפקה החברה ירד, כך עולה מדו"חות החברה. ההכנסות ברבעון הרביעי הסתכמו ב-1.87 מיליארד דולר, מעט מתחת לציפיות האנליסטים, שהעריכו בממוצע מכירות של 1.97 מיליארד דולר. פוטאש, למקרה ששכחתם, היא לא רק יריבתה של כימיקלים לישראל (כי"ל ); החברה היא גם בעלת המניות השניה בגודלה בחברה הישראלית (11.4%), לאחר בעלת השליטה, החברה לישראל (53.1%) של סמי ואביו עידן עופר.

פוטאש דיווחה כי מועצת המנהלים שלה אישרה חלוקת דיבידנד בשיעור 10 סנט למניה אשר ישולם ב-7 במאי למחזיקים במניותיה ב-9 באפריל, בהתאם למדיניות חלוקת הדיבידנד שלה. שיעור זהה שולם באחרונה ב-15 בינואר.

בחזרה לתוצאותיה הכספיות, ברבעון הרביעי הציגה פוטאש רווח רבעוני למניה הגבוה ב-28 סנט מהציפיות המוקדמות, ועקפה את הציפיות גם בשורה העליונה. בתחזית לרבעון הבא, הפיסקאלי הראשון ל-2009, חוזה ענקית האשלג תוצאות הנמוכות מהממוצע העולה מציפיות האנליסטים.

ולדו"חות בהרחבה. פוטאש, חברת הדשנים הקנדית, הציגה רווחיות בשיעור 2.56 דולר למניה והכנסותיה גדלו ב-30.7% בהשוואה לרבעון שחתם את 2007. החברה מעריכה, כי ברבעון הראשון הרווח למניה יקטן מהותית ל-1.85 דולר למניה, בעוד השוק ציפה ל-1.94 דולר, שאף הוא, כאמור, נמוך מתוצאות הרבעון בדו"חות הנוכחיים.

באשר ל-2009 כולה, הורידה פוטאש את התחזית ב-70 סנט עוד דולר שלם, כך שהחברה מעריכה כי הרווח למניה יעמוד בטווח של 10-12 דולר, נמוך מ-12.21 דולר בממוצע שהאנליסטים חוזים. "בעוד שאנו צופים האטה בביקושים בכל שוקי האשלג המרכזיים בתחילת 2009, קצב המכירות צפוי לגבור ברבעון השני", נכתב בדו"חות. פוטאש מעריכה את ההוצאות ההוניות שלה, בניכוי תשלומי ריבית, ב-1.8 מיליארד דולר בשנה הנוכחית.

עוד עולה מהדו"חות הכספיים, כי בצפון אמריקה, שם החקלאים דחו את רכישות הדשנים בסתיו, מועד בו מתבצעות 405 מהמכירות באופן מסורתי, מעריכים בחברה מכירות טובה מהרגיל במהלך עונת הסתיו. "הדבר אמור להביא לירידת מלאים מהותית עד סוף עונת האביבי, ולמילוי המלרים מחדש במחצית השנה השנייה".

לידר שוקי-הון: פסימיים ביחס לשיחת הוועידה

"האם התחזית של פוטאש ל-2009 אגרסיבית מדי?", תוהה האנליסט יואב בורגן מבית ההשקעות לידר שוקי-הון. "התוצאות המדווחות של פוטאש עצמן חדלו לעורר עניין עוד לפני שפורסמו", הוא כותב. אמנם, בסופו של דבר פוטאש דיווחה על תוצאות טובות מן הציפיות (מחזור שנתי של 9.45 מיליארד דולר), אך העיקר הינו כמובן האכזבה מן התחזיות לרבעון הראשון ולשנת 2009 בכללותה".

פוטאש חוזה מכירות כמותיות ברמה של כ-8.5 מיליון טון אשלג ב-2009 (בדומה או מעט נמוך יותר למכירות של 8.7 מיליון טון ב-2008). כמו כן, פוטאש צופה כי הרווח הגולמי ממכירות האשלג ב-2009 יהיה בין 4.5-5.5 מיליארד דולר. "אם כך, ואם ניקח בחשבון את מחירי המכירה הממוצעים המדווחים של פוטאש ברבעון הרביעי וב-2008 כולה, אזי המשמעות היא כי פוטאש למעשה מניחה, במסגרת התחזיות שלה, עליית מחיר אשלג בסדר גודל של כ-110 דולר לטון לעומת הרבעון הרביעי (שבו מחיר האשלג הממוצע הגיע כמובן לשיא)", מציין בורגן.

רמות מלאי האשלג בברזיל, מזכיר בורגן, עומדות כיום על רמה של 1.6 מיליון טון, כאשר הצריכה החזויה ברבעון הראשון של השנה הינה כמיליון טון. "אנו סקפטיים שתהיינה היום תובנות חדשות", הוא כותב בהתייחסו לכל רמז או התייחסות מצד הנהלת פוטאש למו"מ על האשלג עם סין בשיחת הוועידה הערב שתקיים החברה.

"אנו סקפטיים שתהיינה היום תובנות חדשות, בייחוד אם נזכור כיצד מוזאיק - במסגרת התוצאות הרבעוניות אשר פורסמו על ידה לאחרונה - מילאה פיה מים בכל הקשור למו"מ עם הסינים".

הראל פיננסים: "הרבעונים הקרובים - מראה לראלי של 2008"

אמיר אדר, מנהל מחלקת מחקר Sell Side בהראל פיננסים, מבקש להסב את תשומת הלב כי המחיר לאשלג חיצוני לשווקים בינלאומיים עמד על 583 דולר לטון, עליה של 242% מהרבעון המקביל אשתקד. החברה מכרה כ-1.1 מיליון טון לשווקים בינלאומיים זאת לעומת כ- 1.45 ברבעון המקביל אשתקד. בסיכום שנת 2008 מכרה החברה כ-8.5 מיליון טון אשלג וזאת לעומת כ- 9.4 מיליון טון בשנת 2007: "בניגוד להצהרתה מלפני חודש כי תמכור כ-9 מיליון טון, צופה החברה כי הכמות הנמכרת תהיה דומה או מעט נמוכה לזו של 2008".

עוד מעריך אדר, כי הודו תייבא ב-2009 כמות דומה של אשלג לזו שהיתה בשנת 2008 וכי בברזיל תהליך שחרור המלאים יתכן ויתחיל ברבעון השני השנה. בנוגע לסין, פוטאש מאששת את הערכות מוזאיק כי סין צפויה לייבא בשנת 2009 כ-7 מיליון טון אשלג לעומת כ-5 מליון טון בשנת 2008.

"נציין, כי עדיין מדובר ברמה נמוכה מהכמות הרגילה (כ-9 מיליון טון), הוא כותב בסקירתו. "ניסוח מעורפל משהו בנוגע למועד החתימה על החוזה נותן לקורא להניח כי יתכן וסיכום החוזה עם הסינים יזלוג אף לרבעון השני". לדבריו, הערכות בנוגע למלאי האשלג בסין עומדות כיום בין 1.5 ל-3 מיליון טון.

אדר מצפה לשיחת הוועידה הערב גם בנוגע למגעים עם הודו, החקלאות בברזיל, תהליך ניקוי המלאי בשרשרת האספקה בצפון אמריקה ו"כן אולי גם בנוגע להשלכות על מעמד CANPOTEX - במידה ואכן יצא לדרך המיזוג הענק בחסות ממשלתית המתבשל ברוסיה בין חברות הכרייה", בו לפי הפרסום עשויה לקחת אורלקלי (סימול: URKA:RU בבורסת RTS במוסקבה) חלק.

"אין באמת הפתעות מסעירות בנוגע לשנת 2009 ויתכן כי הרבעונים הקרובים יהוו תמונת ראי לאלו של שנת 2008", מעריך אדר. "בנוגע לכי"ל הצפי שלנו לשנת 2009 הנו שמרני יחסית, ומניח ירידה ברווח הנקי לרמה של כ-1.07 דולר למניה, כך שאיננו מתכוונים לשנות את המודל שלנו בעקבות תחזיות פוטאש".

IBI: "החולשה בשוק נחשפת בכמויות"

"ברמת הרבעון התוצאות טובות", אומר יובל זעירא מ-IBI. "העלייה המשמעותית נוסעת בעיקר בשל העלייה המטאורית במחיר האשלג. שאר התחומים הראו ירידה משמעותית ברווח". עוד מסביר האנליסט, כי חלה ירידה חדה מהצפוי ברווח הגולמי במגזר הפופסט והחנקן, בעוד האשלג מצליח לשמור על חוזקה בזכות המחירים שנותרים כרגע יחסית גבוהים".

וזעירא ממשיך. "החולשה בשוק נחשפת בכמויות. 1.4 מיליון טון לעומת 1.9 מיליון ברבעון המקביל בתחום האשלג. פוטאש תמיד הייתה שחקנית של מחיר ולא של כמות". כאן המקום לציין שברבעון הרביעי עמד הרווח הגולמי מתחום האשלג על 744.8 מיליון דולר לעומת 256.4 מיליון דולר ברבעון המקביל. מחיר האשלג הממוצע טיפס בתלילות (235%) ל-625 דולר לטון.

ומה עשו המגזרים האחרים? מגזר הפוספט (זרחן) תרם רווח גולמי של 110.4 מיליון דולר, נמוך ב-22.2% מהרווח הגולמי ברבעון הרביעי שחתם את 2007, על רקע ירידה חדה במחירי המכירה. "בדומה לכי"ל, יכולה פוטאש להסיט את החומצה הזרחתית למוצרים אחרים על שרשרת הערך בתחום הפוספט ובכך שמרה על חוזקה יחסית", כתב.

הרווח הגולמי במגזר החנקן תרם 17.9 מיליון דולר, ירידה תלולה מה-136.7 מיליון דולר שתרם ברבעון המקביל. בנוסף לצניחה במחירי המכירה, השפיעו כאן גם עלויות גבוהות של גז טבעי בתחילת הרבעון. לסיכום, מציין זעירא, "כי למרות יבולי שיא בסין, החקלאים הסיניים נכנסו לשוק מאוחר ובשל כך לא דישנו מלא ואופטימלי. להערכת החברה, שנה נוספת של דישון חסר באשלג צפוי להוביל לפגיעה קשה ביבולים לשנת 2009 - ובשל כך לצורך מוגבר בדשנים".

פסגות: הירידה הכמותית במכירות האשלג מייצגת את הירידה שתציג כי"ל

לדעתה של לימור גרובר, מנהלת מחלקת מחקר Sell Side בבית ההשקעות פסגות, "יש לייחס חשיבות גדולה יותר לתחזית לרבעון הראשון, כיוון שבשלב זה מוקדם מאד לדעת לאן ינועו הביקושים החל מהרבעון השני של 2009. התחזית הנמוכה לרבעון הנוכחי בהחלט מצביעה על חולשה חמורה בביקוש לדשנים".

באשר למכירות במגזר האשלג, סבורה גרובר כי ישנה הנמכה מסוימת של הנחיות העבר של החברה, לפיהן הכמויות יהיו זהות או גבוהות מעט מאלה של 2008 בעקבות ציפייה שגידול בביקוש מצד הסינים יפצה על חולשה בביקושים באזורים אחרים בעולם. ליתר דיוק, החברה מצפה שהביקוש מסין השנה יעלה ב-27% לעומת 2008 ל-7 מיליון טון, "והנמכה זו מצביעה על חוסר הוודאות בו נמצאות גם חברות הדשנים לגבי הביקוש בשווקים האחרים" (וגם בסין, לצורך העניין).

כן מציינת מנהלת המחקר כי בעקבות הציפיות הנמוכות לגבי מכירות האשלג ברבעון הראשון של 2009 החברה מצמצמת את ייצור האשלג ברבעון זה ב-2 מיליון טון, "קיצוץ משמעותי של כשני שלישים מכושר הייצור הרבעוני".

בתחום הפוספט, החברה מציינת כי היא הפסיקה לחלוטין את הייצור באחד המכרות במהלך המחצית הראשונה של 2009 ואת המכרה השני תפעיל בשיעורי ניצולת מונמכים במהלך הרבעון הראשון. גרובר מעריכה, כי הפסקת ייצור באחד המכרות למשך המחצית כולה עשויה להצביע על חששות החברה מפני עיכוב בהתאוששות במגזר זה.

הירידה בכמויות המכר של האשלג, כותבת גרובר, "מייצגת להערכתנו את הירידה בכמויות שכי"ל תציג ברבעון הרביעי על רקע קיפאון בביקוש בדרום אמריקה וירידה חדה בביקושים באירופה כשרק הודו מציגה צמיחה חדה בהיקפי המשלוחים".

כן מסבה גרובר את תשומת הלב לעובדה כי במהלך הרבעון נסגרו מכרות לתקופה המייצגת ייצור של 24 שבועות. "גם בתחום הפוספט אנו צופים שכי"ל תציג ירידה חדה בכמויות המוערכת לדעתנו ב-40% בממוצע".

מכאן, שלגבי הטווח הבינוני, המטרה כרגע של החברות בענף האשלג היא לשמור על רמת מחירים גבוהה עד שהביקושים יתאוששו. "החברות מבינות שגם הורדת מחירים בשלב זה לא תאושש את הביקושים, תופעה שאנו עדים לה בתחום הפוספט". מנהלת המחקר גורסת כי שמירה על המשמעת בענף האשלג תאפשר לחברות לנצל התעוררות במחצית השנייה של 2009 - "כשהציפייה כרגע היא לחזרה של הביקושים לרמות נורמליות". כיום הביקושים נמוכים ב-30-50% מהביקוש הממוצע לו אנו עדים בשנים האחרונות.

פוטאשפוטאש