איראן | דעה

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן • במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour
מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

הכותבת היא סמנכל"ית ב-Rapyd, עמיתה בהרווארד, חברת פורום דבורה. לשעבר ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור וראש המשלחת הישראלית ל-FATF

התקיפה האיראנית הכושלת על ישראל הראתה כי במבחן התוצאה, יכולותיה הצבאיות של איראן עדיין מוגבלות. הודות לברית האזורית ולעליונות טכנולוגית, על איראן להשקיע משאבים רבים נוספים בפיתוח יכולותיה הצבאיות והגרעיניות.

כותרות העיתונים בעולם | "ניסיונות נואשים": כך מנסה איראן לשכנע את אזרחיה שניצחה את ישראל
גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן
WSJ | החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

לאחר התקיפה, העולם המערבי התעורר מתרדמתו בנושא האיראני: מדינות ה-G7 קראו לפעולה נגד איראן, והאיחוד האירופי וארה"ב הטילו סנקציות נקודתיות. פעולות חשובות, אך לא מספיקות.

אני סבורה שאירועים אלו יצרו חלון הזדמנויות נדיר, אולי אחרון, לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ולגיבוש ברית אזורית אסטרטגית. על ישראל להזדרז ולנצל חלון זמנים זה, בטרם יתפוגג האשראי העולמי, כדי לקדם מהלך אסטרטגי משמעותי - תקיפה כלכלית.

בשנים האחרונות, התפוגגו מרבית הסנקציות על איראן. היא מצליחה לגלגל מיליארדים המועברים לטרור, בין היתר, באמצעות מערך חברות קש בין־לאומיות, המלבין עבורה מיליארדים, מכירת נפט (בעיקר לסין והודו) והעברות כספים באמצעות "חוואלה" - העברות כספים מחתרתיות בשיטת הקיזוז, שאינן נרשמות במערכת הפיננסית. לאחרונה, אף ייסדה עם רוסיה, גם היא תחת סנקציות, מערכת העברת כספים אלטרנטיבית לרשת ה-Swift ממנה נותקה (ה-Interchange). יודגש כי מודיעין רב אודות פעילותה הכלכלית של איראן קיים אצל מדינות העולם, המפגינות רפיסות מפעולה בתחום בשנים האחרונות.

במקום לפעול במתקפה צבאית כנגד איראן, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה הבין־לאומית, ישראל צריכה לנצל את המומנטום העולמי כנגד איראן לגיבוש תקיפה כלכלית, שיעילותה הוכחה מספר פעמים בעבר, בייחוד בשנת 2012.

האיראנים מוטרדים מפגיעה בכלכלתם, בוודאי לאור המצב הפגיע הנוכחי של הכלכלה האיראנית, כשהמטבע והבורסה בשפל היסטורי, אשר עשוי להוביל לפגיעה נוספת בשירותים לאזרחיה ואף לתסיסה פנימית נגד הממשלה. איראן זקוקה לכספים כדי להמשיך לממן את חיזבאללה וחמאס, וכן כדי להשלים את תוכנית התעצמותה הצבאית והגרעינית. במקביל, יצירת קואליציה כלכלית אזורית עשויה לקדם נורמליזציה עם ערב הסעודית ושותפות נוספות.

לשחק שחמט איראני במקום דמקה ים תיכונית

לאור הדברים, להלן שורת פעולות מוצעות:

ראשית, יש לגבש כוח משימה כלכלי בין־לאומי, שיתמקד באיתור ובהקפאת כספים איראניים במגוון כלכלות. כבר כיום, קיים בידי מדינות וסוכנויות מידע רב אודות כספים איראניים המוסווים כפעילות עסקית לגיטימית, למשל, מיליארדים הזורמים בכלכלת איחוד האמירויות. יש לדחוק בכלל המדינות להפסיק לעצום עין, לחלוק מודיעין ולשתף פעולה לטובת ביצוע תקיפה כלכלית מהירה ויצירתית ותפיסת הכספים. יוזכר, כי בדומה לשיטת "אל קאפונה", תקיפה כלכלית דרך עבירות מס הנובעות מהסתרת בעלי השליטה האמיתיים, הינה פעמים רבות מהירה מאשר עבירות מימון טרור.

יוזמות דומות בוצעו בעבר בהצלחה: הקואליציה נגד דאע"ש (בה נטלתי חלק כבכירה בארגונים בין־לאומיים), הקואליציה שגובשה לאחרונה כנגד חמאס, שהובילה לאיתור ולהקפאת נכסי חמאס ש"לפתע" התגלו במדינות אירופאיות שונות - למשל, נכסי סינוואר, שהוקפאו בפריז.

פעילות זו ניתנת ליישום כבר כיום, במהירות וביעילות, במסגרת החקיקה הקיימת של משטר מימון טרור והלבנת הון; זאת, באמצעות שת"פ ברשת המודיעין הפיננסי המוצפנת של הרשויות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור בעולם, תוך השקעת משאבים מינימלית.

שנית, יש להחיל מגבלות על סחר בנפט איראני, עליה מסתמכת איראן באופן ניכר. על אף המורכבות ביישום מתווה זה, יש לבחון החלה מחודשת של התמריצים להפחתת סחר בנפט איראני, שבעבר הצליח והוביל לצניחה של 50% בהכנסות איראן מנפט, בשנים 2012 ו-2016. לסנקציה זו גם תמריץ כלכלי אזורי - ערב הסעודית, שברשותה עודפי נפט, תוכל לספקו במקום איראן, ובכך לקדם את חזון השלום הכלכלי.

שלישית, יש לחזק מנגנוני סנקציות, דוגמת הכרזת משמרות המהפכה כארגון טרור באירופה ובמדינות נוספות. המאבק בטרור אינו של מדינה אחת וחוזק השרשרת תלוי בחוליה החלשה. יש לדרוש הגברת הצעדים האופרטיביים מטעם פורומים כלכליים דוגמת ה-Financial Action Task Force) FATF), ארגון האמון על המאבק במימון טרור ובהלבנת הון, ולבחון באופן מעמיק עמידת מדינות ביישום הסנקציות הקיימות.

במסגרת ניסיוני כראש המשלחת הישראלית ל-FATF, ראיתי את המשאבים האדירים שהשקיעה איראן כדי להימנע מכניסה לרשימה השחורה, ולאחר שהצבענו על הכנסתה - המיליארדים שהשקיעה לצאת ממנה, עדות לאפקטיביות.

ד''ר שלומית ווגמן-רטנר / צילום: שי יחזקאל
 ד''ר שלומית ווגמן-רטנר / צילום: שי יחזקאל

יש לעודד מדינות להמשיך להחיל סנקציות פרטניות, דוגמת הכרזות OFAC שמבצעת ארה"ב, החלות על כל גוף בעולם שמעוניין לפעול בדולרים. יש להתמודד עם רשת העברות הכספים האלטרנטיבית ל-Swift שהקימו איראן ורוסיה ולצמצם הרחבתה, ועוד. מאחר שרוסיה הינה בת ברית של איראן, הגברת הפיקוח על איראן תהדק גם הסנקציות על רוסיה, מהלך בו ארה"ב עצמה מעוניינת.

יש לזכור כי הגרעין האיראני מהווה איום קיומי על ישראל, להבדיל מחמאס. ניהול אסטרטגי לאומי מחייב סיומה המהיר של החזית בעזה והשבת החטופים, לשם הבטחת מיקוד פרגמטי של כלל המשאבים הלאומיים בחזית האיראנית.

לסיכום, ארגז הכלים הפיננסי הוא מגוון ובעל יכולת השפעה רבה. כפי שאמר צ'רצ'יל, "לא כדאי לתת למשבר טוב להתבזבז". על ישראל לנצל את המומנטום העולמי כדי ליצור קואליציה לפגיעה מכרעת בכלכלת איראן, שתהווה שובר שוויון אסטרטגי, אשר יתרום הן לקידום ברית אזורית כלכלית והן לקידום נורמליזציה. מקבלי ההחלטות - צאו מהקופסא. שחקו שחמט איראני, לא דמקה מזרח תיכונית.