בעקבות המשבר בענף היהלומים: דה בירס תמכור לראשונה סחורה בשוק החופשי

המהלך הדרמטי מגיע בעקבות ירידה בהיקף המכירות של ה"סייטרים", יהלומנים שיש להם חוזה בלעדי עם ענקית היהלומנים לרכישת חומרי גלם ממנה

ורדה שיין, מנהלת דה בירס בישראל, הודיעה היום כי תמכור עודפים של "סייטים" ליהלומנים שאין להם הסכמים איתם. דה בירס, היא חברת כריית היהלומים הגדולה בעולם עם נתח שוק של כ-45% משוק יהלומי הגלם בעולם.

על פי שיטת העבודה של דה בירס שהייתה נהוגה עד היום היא סיפקה חמרי גלם ליהלומנים מהמכרות שבבעלותה ברחבי העולם. כל חברה יהלומים זכתה להקצאה ממטה דה בירס בלונדון והיא מכרה את הסחורה הלאה, כאשר לחברות או יהלומנים שאין להם "סייט" לא יכלו לקנות ישירות מדה בירס.

מדובר במהלך דרמטי שכן לדה בירס יש היום פחות מ-100 חברות יהלומים שהצליח לעמוד בקריטריונים הנוקשים שלה. אך המשבר בענף היהלומים בעולם המתבטא בירידה בהיקף המכירות וברמת המחרים הביא את דה בירס להתפשר וללכת לקראת היהלומנים.

אבי פז, נשיא הבורסה ליהלומים, אמר היום ל"גלובס" אני מברך על החלטת דה בירס למכור סחורות שלא נלקחו על ידי ה"סייטים". זה ייתן הזדמנות לאנשים שלא מקבלים "סייט" להתברג בקבלת הסחורות ישירות מדה בירס.

בתוך כך נודע היום על עוד חברת תכשיטים שקרסה - חברת "מיקי קומפני" מיפאן חייבת כ-100 מיליון דולר לבנקים ועוד כ-30 מיליון דולר ליהלומנים וסוחרים בכל העולם. החברה הייתה בעבר בקשיים ועל פי הערכות בין הנושים שנפגעו יש גם יהלומנים מהבורסה ליהלומים ברמת גן. בשבוע הבא תהיה ביפאן תתקיים אסיפת נושים.