הממשלה אישרה: חיילים שהשתתפו בלחימה בעזה יקבלו גיבוי משפטי מהמדינה

על-פי ההצעה שגיבש שר הביטחון, אהוד ברק, הממשלה תעניק הגנה מפני תביעות בינלאומיות לקצינים וחיילים שפגעו באזרחים ובתשתיות במהלך מבצע עופרת יצוקה

הממשלה אישרה הבוקר (א') מתן גיבוי משפטי לחיילים שהשתתפו במבצע עופרת יצוקה ברצועת עזה, ועלולים להיתבע בבתי משפט בינלאומיים. על-פי ההצעה שגיבש שר הביטחון, אהוד ברק, תינתן הגנה לקצינים וחיילים שפגעו באזרחים ובתשתיות אזרחיות במהלך הלחימה בעזה. "על ממשלת ישראל האחריות לשילוחם של מפקדי צה"ל וחייליו למשימותיהם, להגנת אזרחיה ועל כן, מחויבת מתוקף תפקידה להעניק גיבוי מלא שלא יאפשר כל פגיעה בהם נוכח מעורבותם במבצע עופרת יצוקה", כתב שר הביטחון בהצעה.

שר הביטחון הסביר בדיון כי "ממשלת ישראל ששלחה את צה"ל למשימה תיתן לחיילי צה"ל ומפקדיו גיבוי מול כל גילויים של האשמות מבחוץ או הלקאה עצמית מבפנים".

עוד מציין ברק בהצעתו כי ישראל נמנעה מפגיעה בחפים מפשע. "כצבא מוסרי שאין למעלה ממנו, הקפיד צה"ל לפעול לפי כללי המשפט הבינלאומי ועשה כל שביכולתו על מנת להימנע מפגיעה באזרחים שאינם מעורבים בלחימה וברכושם ובתוך כך הפיץ כרוזים, והשתמש באמצעי התקשורת המקומיים וברשת הטלפון המקומית על מנת למסור אזהרות כלליות ופרטניות לאוכלוסיה האזרחית מבעוד מועד. כמו כן פעל צה"ל להספקת הצרכים ההומניטאריים של האוכלוסיה האזרחית במהלך תקופת הלחימה. עקרונות אלה, אף שנשמרו לא הצליחו למנוע תוצאה טראגית ומצערת שהיא חלק בלתי נפרד מקללת המלחמה", נכתב.

בפתח ישיבת הממשלה התייחס ראש הממשלה להחלטה ואמר כי "באמצעות לוליינות מוסרית שאופיינית לארגונים כאלה ולאלה שתומכים בהם הם מנסים להפוך את התוקף למותקף ואת המותקף לתוקף". לדבריו, "מדינת ישראל תיתן גיבוי מוחלט לכל מי שפעל בשמה ומטעמה". ראש הממשלה מינה את שר המשפטים, דניאל פרידמן, לגבש יחד עם בכירי המשפטנים בשירות הציבורי, מומחים משפטיים לדין הבינלאומי ומומחים צבאיים, תשובות לשאלות אפשריות שמתייחסות לפעילות של צה"ל "שמתחסדים למיניהם ומגלגלי עיניים עלולים להעלות כלפי אופי הלחימה הישראלית ותוצאותיה. המפקדים והחיילים שנשלחו למשימות בעזה צריכים לדעת שהם בטוחים מפני טריבונלים שונים ושמדינת ישראל תסייע להם בנושא הזה ותגן עליהם כפי שהם הגנו עלינו בגופם בעת המבצע הצבאי בעזה", אמר.

ראש הממשלה סיפר לשרים כי הוא יכול להעיד שבמהלך ימי הלחימה היו מקרים רבים היו שבהם צה"ל נמנע מלבצע פעולות או שגרם לכך שפצצות יוסטו ממסלולן ובלבד שאזרחים חפים מפשע מבין אנשי האויב לא ייפגעו. "זה נעשה גם כאשר אנשי הטרור שאיימו על חיילינו וירו על חיילינו היו בתוך ריכוזי אוכלוסייה אזרחית במכוון כדי לפגוע משם ולהשתמש באוכלוסייה האזרחית הזו כאמצעי שיגונן עליהם מפני תגובה ישראלית. זו הייתה מדיניות החמאס כל השנים, זו הייתה מדיניות ארגוני הטרור כל השנים - להילחם עד טיפת דמם האחרונה של אזרחי עזה ולפגוע בהם", אמר.