העדפות נשיאותיות: שיפוץ בבית הלבן

מיד אחרי השבעת אובמה, המעון הנשיאותי בן 208 השנים יתחיל לעבור שינויים שיתפרסו מאולם הכניסה ועד לחדר השינה של לינקולן. מדובר על כל דבר, מבחירת מיקום הארונות עד לגניזת סודות מדינה, במסגרת הרענון שעובר הבית הלבן בכל פעם שמתרחשת העברת שלטון מסודרת

השבעת ברק אובמה לנשיא ה-44 של ארה"ב מבשרת שינוי היסטורי בבית הלבן. אך לא מדובר רק על הדיירים החדשים שיגורו במעון שמשמש בעת ובעונה אחת כמשרד, בית פרטי ומרכז אירועים למשפחה הראשונה.

מיד אחרי השבעת אובמה, המעון הנשיאותי בן 208 השנים יתחיל לעבור שינויים שיתפרסו מאולם הכניסה ועד לחדר השינה של לינקולן. מדובר על כל דבר, מבחירת מיקום הארונות עד לגניזת סודות מדינה, במסגרת הרענון שעובר הבית הלבן בכל פעם שמתרחשת העברת שלטון מסודרת.

"זה אולי לא האלמנט הכי מהותי באג'נדה של נשיא חדש", אומר ההיסטוריון וויליאם סיל, שחקר ופרסם מאמרים וספרים על הבית הלבן במשך יותר מ-20 שנה, "אבל אפשר להיות בטוחים שהעיצוב החדש על-ידי המשפחה הראשונה יהיה בין הדברים שיזכו לתשומת הלב הכי רבה".

היסטוריונים, משקיפים ומעצבי פנים אומרים שאין כמעט ספק שהגברת הראשונה החדשה, מישל אובמה, ושתי בנותיהם, סאשה ומלייה, כבר דנו באפשרויות של הטבעת חותמן האישי על המגורים המפורסמים ביותר באמריקה.

שיעור היסטוריה

ברוח המסורת, בני משפחת אובמה ביקרו אצל הנשיא היוצא, ג'ורג' בוש, ורעייתו לורה כמה ימים אחרי הבחירות בנובמבר. כאשר שני הגברים שוחחו על פוליטיקה, הנשים סיירו בכל הבית. הגברת הראשונה היוצאת נוהגת באירוע כזה לספר על ההיסטוריה של כל חדר, ואיך היא השתמשה בו, אך לורה בוש אמרה שהיא גם רצתה להראות למישל את מרחב הארונות שיהיה לה, ולאפשר לסאשה ולמלייה לקפוץ על המיטות שיהיו בקרוב שלהן.

משפחת אובמה קיבלה גם ספרי מעבר שהכין מראש צוות עובדי הבית הלבן, עם פירוט של יותר מ-40 אלף פריטי ריהוט שזמינים בקולקציה של הבית הלבן.

"כך אתה מקבל את התחושה האמיתית של ההיסטוריה העשירה וההוד של המקום, ואתה מתחיל לצייר בדמיונך את הבית הזה כשלך", אומר הוקר סמית, לשעבר חבר ב"ועדה לשימור הבית הלבן", גוף שנוסד ב-1964 וכולל את האוצר של הגלריה הלאומית. "אתה מבין במהירות איזו משימה מפרכת הוא הטיפול בבית כזה".

עיצוב אישי

מאז שנת 1800, כאשר הנשיא אדמס עבר למעון הנשיאותי שהיה גמור רק למחצה, הנשיאים החדשים ובני משפחותיהם הותירו אחריהם מורשת עשירה של סגנונות בבית הלבן. ב-1817, למשל, כאשר ג'יימס מונרו ורעייתו אליזבת נכנסו, הם הזמינו יותר מ-50 פריטים של ריהוט צרפתי אימפריאלי מגולף ומצופה, שהכין יצרן הארונות הפריזאי פייר-אנטואן בלונג'ה, שעבודותיו קישטו גם את הארמונות המלכותיים בצרפת (הנשיא מונרו התאהב בריהוט צרפתי כאשר כיהן כשגריר ארה"ב בצרפת בסוף המאה ה-18).

ב-1901, כאשר תיאודור רוזוולט החל את כהונתו, הוא ורעייתו אדית מצאו שהבית כה צפוף ומיושן, שהם שכרו במהירות את האדריכלים הנודעים מק'קים, מיד ורייט כדי לעצב הרחבה. לבית נוסף אגף מערבי ביחד עם מגרש טניס, האגף המזרחי שוקם בסגנון פדרלי, ונוסף עיצוב פנים קולוניאלי שהושפע מסגנונו של המעצב הסקוטי בן סוף המאה ה-18, רוברט אדם.

ה"רמונט" המפורסם של ג'ון וג'קלין קנדי לבית הלבן בתחילת שנות ה-60 כלל מאמץ ניכר למקם פריטי ענתיקה אותנטיים שהיו קשורים לבית ולהיסטוריה שלו. הגברת הראשונה גייסה את עזרתה של דורותי מיי פאריש, מעצבת ידועה, כדי להוסיף סגנון פדרלי, ואחר כך מינתה את הנרי דופונט, אספן ידוע של פריטים היסטוריים אמריקניים, ואת סטפן בודן, מעצב פריזאי מכובד מבית האופנה ג'נסן, לרכוש עבודות מאספנים ולהוסיף עוד רצינות לתחכום של הדקורציה.

גם ננסי רייגן ניהלה מאמץ חידוש גדול עם כניסת בעלה לכהונתו ב-1981. היא שכרה את טד גרייבר, מעצב מבוורלי הילס, שהיה פופולרי בקרב הסלבריטאים. כמה חדרים רוהטו מחדש, כולל כל הקומה השנייה והשלישית וחדר התדרוך לעיתונאים.

כעת רק נותר לחכות ולראות מה יהיה השינוי שתכניס משפחת אובמה לבית העתיק ואיך תשפיע המשפחה על ההיסטוריה ארוכת השנים של המבנה.