מיקרוסופט לוחצת על הברקס: תפטר 50 מעובדיה בישראל

החברה שדיווחה על נפילה של כ-11% ברווח הנקי ל-4.2 מיליארד דולר ועל מכירות של כ-16.6 מיליארד דולר ברבעון הרביעי תקצץ כ-5,000 משרות בעולם ; פעילות המכירות והשיווק בישראל לא תיפגע

עונת הדו"חות של חברות ההיי-טק בעיצומה ומיום ליום מתקבלות עוד אינדיקציות על המצב הכלכלי הקשה. למי שרוצה עוד אחת, הרי אין יותר טובה ממיקרוסופט בכדי לספק תחושה לגבי הסנטימנט של הצרכן הסופי להוצאות כספים על מוצרים טכנולוגיים. "אנחנו לוחצים על הברקסים", אמר מנכ"ל החברה סטיב באלמר, בשיחת הוועידה עם אנליסטים לאחר פרסום התוצאות בסוף השבוע, והעריך כי "אנחנו במרכזו של מצב כלכלי שרואים פעם בחיים".

באלמר אינו מסוג המנהלים שמדברים רק בכדי לרצות את וול סטריט, ולכן הוא עבר מיד גם למשמעות הפרקטית. החברה, שרווחיה נפלו בכ-11% בהשוואה לרבעון המקביל ל-4.2 מיליארד דולר, ולוו במכירות של כ-16.6 מיליארד דולר ברבעון הרביעי (לעומת צפי של האנליסטים ל-17 מיליארד דולר), הודיעה כי תקצץ כ-5,000 משרות מכוח העבודה הגלובלי שלה, שהם כ-5.5% מסך המועסקים בחברה. החברה מסרה כי היא מתכוונת לחסוך כ-1.5 מיליארד דולר בהוצאות.

הפיטורים עליהם הודיעה החברה אמורים לכלול גם את הפעילות הישראלית. החברה, כך נודע, עתידה לפטר בתקופה הקרובה כ-50 עובדים ממרכז הפיתוח בהרצליה, שבניהולו של משה ליכטמן, סגן נשיא מיקרוסופט העולמית ונשיא מרכז המו"פ בישראל. מיקרוסופט מעסיקה בישראל כ-650 עובדים במרכזי הפיתוח בחיפה ובהרצליה. הפיטורים בישראל מגיעים לאחר שלוש שנים של התרחבות אינטנסיבית במסגרתם רכשה החברה ארבע חברות - Whale, Gteko, Secured Dimenstions, וקידארו, גייסה כ-200 עובדים והרחיבה את תחומי הפעילות שהיא מבצעת בישראל.

ללא תחזית

עוד נודע כי הפיטורים הנוכחיים צפויים להתמקד בעיקר בעובדי חברת Gteko לשעבר, שנרכשה באוקטובר 2006 תמורת סכום מוערך של כ-120 מיליון דולר. חלק משמעותי מפעילות החברה, שסיפקה תמיכה מרחוק למחשבים אישיים, השתלבה בפתרון האבטחה והתמיכה אונליין של החברה, ה-Windows Live OneCare. אלא שלפני כחודשיים הודיעה מיקרוסופט על הפסקת הפעילות במוצרי ה-OneCare ושינוי אסטרטגי לכיוון פתרונות מכוונים וירוסים מסוג רוגלות וסוסים טרויאנים. המשמעות היא הפסקת פיתוח המוצר שבעקבותיה עברו כמה עשרות עובדי Gteko לפעילות אחרת במרכז הפיתוח המקומי.

מיקרוסופט, כמו ענקיות היי-טק אחרות, מתקשה לראות את השפעת התנאים הכלכליים בשני הרבעונים הקרובים ולא סיפקה תחזית, אך בוול סטריט מצפים בממוצע להכנסות של כ-14.5 מיליארד דולר ברבעון הראשון. במיקרוסופט לא מצפים לשיפור במצב הכלכלי בתקופה הקרובה, כך לפחות עולה מפרסומים המצטטים מדברי באלמר מפגישה עם עובדים בכירים בחברה. "אנחנו אולי נמצא את התחתית של המשבר הנוכחי בעוד שנה", אמר באלמר במפגש וטען כי הכלכלה האמריקנית תחזור לצמיחה איטית רק בעוד כמה שנים. הצד החיובי הוא שהערכות מנכ"ל מיקרוסופט הן כי המשבר הנוכחי אינו גרוע כמו זה של 1929.

בתגובה לדברים אומר ליכטמן, כי לצד הפיטורים בפעילות הפיתוח המקומית "קיבלנו מספר פרויקטים חדשים בתחומי האונליין, האבטחה והפתרונות הארגוניים ואנו כבר בתהליכי גיוס של עובדים עבורם".

צמיחה מואצת

לדבריו: "הצמיחה המואצת שלנו בשנתיים האחרונות נבעה מהיכולת להיות מרכז של חדשנות, עם גופים ייעודיים שמפתחים מוצרים ושווקים חדשים עבור מאות מיליונים ברחבי העולם".

לצד הפיטורים בפעילות הפיתוח בישראל לא תהיה נגיעה בפעילות המכירות והשיווק של מיקרוסופט בישראל. פעילות המכירות המקומית, כך אומר דני ימין, מנכ"ל מיקרוסופט ישראל, הגדילה את המכירות בחצי שנה הראשונה הפיסקלית (שמסתיימת ב-31 בדצמבר) בכ-10%, מה שמהווה לדבריו "הישג בולט בקנה מידה עולמי וזאת על אף המצב הכלכלי הקשה והירידה בביקושים".

"יחד עם זאת", מציין ימין, "מיקרוסופט ישראל תיישם צעדי ייעול וחסכון על רקע המצב הכלכלי ועל-פי החלטת החברה. נמצה את אפיקי ההתייעלות העסקיים תוך שימור מצבת כוח האדם בחברה וזאת במטרה להשיג את יעדינו העסקיים ולהבטיח המשך צמיחה".