מדיפרסיה לאופריה ובחזרה

התנהגות מניות אי.די.בי בשבוע החולף מדגימה עד כמה שולטת כיום הפסיכולוגיה בשוק

התנהגות מניות אי.די.בי בשבוע החולף מדגימה עד כמה חזקה היום הפסיכולוגיה בשווקים. ביום חמישי שעבר התרסקו מניות הקונצרן בכ-10% בעקבות שמועות על הורדת דירוג צפויה של מעלות, וגם ההכחשה הרשמית של אי.די.בי לא סייעה להן לתקן את הירידות.

לכך צריך להוסיף גם תהייה לגבי ההתרגשות הגדולה שאחזה בשוק לנוכח השמועות על הורדת הדירוג הצפויה. והרי גם אם השמועות הללו אכן היו מתבררות כנכונות, מדוע בעצם צריכה המניה להגיב לכך בצורה קיצונית כל-כך? מחיר המניה הרי כבר מזמן לא מגלם את רמת הדירוג הגבוהה של הקונצרן.

היום (ב'), שוב חזינו בעצבים המעורערים של הסוחרים בשוק, כשבבת אחת התהפכה המגמה במניות הקונצרן. כשהמסחר בהן שוב הופסק הבוקר, ונודע כי הקבוצה תוציא בקרוב הודעה מהותית, הלחץ שוב תקף את הפעילים, כשהחשש המרכזי היה מפני אזהרת רווח. אולם ברגע שנודע כי מדובר דווקא בהצעת רכש, השוק הגיב בקיצוניות לכיוון השני.

אם את העלייה במניית אי.די.בי פתוח בעקבות ההצעה עוד ניתן להבין, שכן בדרך כלל מניות שמוגשת להן הצעת רכש מטפסות בגובה הפרמיה שהוצעה, הרי שאת העליות החדות של עד 7% שנרשמו בשאר חברות האחזקה הבנות, כבר קשה הרבה יותר. והרי מבחינה פיננסית, הצעת הרכש לא משנה כלל את מצבן. אבל ככה זה כשהפאניקה שולטת בשווקים: הדיפרסיה הופכת לאופוריה, ולהיפך, גם אם אין הצדקה כלכלית.

אם הדברים היו נתונים לבחירת המשקיעים לא היינו מתפלאים אם הם היו מעדיפים שאי.די.בי תמחק מהמסחר דווקא את כור, ולא את אי.די.בי פתוח. כור, שהייתה בעבר אחד הקונצרנים המובילים במשק, מכילה כיום שתי אחזקות מרכזיות בלבד - מכתשים אגן ואחזקה של כ-3% בקרדיט סוויס - ובשוק, כאמור, לא ממש מתלהבים מכניסה לקרדיט סוויס שנתפסת כבעלת רמת סיכון גבוהה. מניית כור איבדה יותר מ-80% משוויה בשיא, וגם האג"ח של החברה נסחר בתשואה גבוהה יחסית של כ-15%.

יחד עם זאת, דנקנר לא ימהר ככל הנראה לבצע הצעת רכש לכור, וזאת למרות מחירה הזול של החברה. הצעת רכש שכזאת תגדיל את החשיפה של אי.די.בי להשקעה בקרדיט סוויס, שגם אם כמו שדנקנר מקווה תתגלה בעוד מספר שנים כבוננזה, עדיין מגלמת בחובה לא מעט סיכון. ובאי.די.בי, כך נראה, אף אחד לא ממהר כעת להגדיל את החשיפה להשקעות בעלת רמת סיכון גבוהה. שם מעדיפים, כנראה בצדק מבחינתם, להגדיל את החשיפה לחברות התפעוליות שממשיכות גם כעת להניב דיבידנדים נאים לחברה האם. אי.די.בי אחזקות