הראל פיננסים: "אם השקל לא ייחלש משמעותית בחודש הקרוב - יש סיכויים טובים שבנק ישראל יפחית הריבית גם בחודש הבא"

בעוד חצי שנה, מעריכים הכלכלנים, יהיה שער הדולר 4.07 שקלים, וריבית בנק ישראל תרד לשיעור של 0.5%

"אם השקל לא ייחלש משמעותית בחודש הקרוב - יש סיכויים טובים שבנק ישראל יפחית הריבית גם בחודש הבא" - כך כותבים הבוקר (ג') כלכלני הראל פיננסים. הכלכלנים מעריכים כי הסיכויים להמשך היחלשות השקל עדיין גדולים מהסיכויים להתחזקותו. בעוד חצי שנה, הם מעריכים, יהיה שער הדולר 4.07 שקלים. אשר לריבית בנק ישראל - ההפחתה, להערכת הכלכלנים, תהיה בשיעור של 0.5% תוך חצי שנה.

מהשימוש במילים "במידת הצורך ישתמש בנק ישראל בכלים נוספים העומדים לרשותו על מנת להשיג את מטרותיו ובכך לתמוך ביציבות המערכת הפיננסית ובעידוד התעסוקה והצמיחה" מסיקים הכלכלנים כי הבנק מתכנן שימוש בכלים נוספים מלבד הפחתות ריבית, כלים שעשויים לכלול רכישות מט"ח נוספות ו\או כלים נוספים להגדלת הנזילות והאשראי במשק.

הכלכלנים גם מתייחסים לתחזית שפירסם שלשום בנק ישראל, ואשר לפיה תירשם במשק בשנה הנוכחית צמיחה שלילית של 0.2% ובשנת 2010 תירשם צמיחה של 2%-2.7%. לדבריהם, תחזית זו פסימית, אך "בהחלט אפשרית" לנוכח חוסר הוודאות המאקרו-כלכלית בעולם ובארץ. כדי שהתחזית תתממש, הם מציינים, הצמיחה בארה"ב וביתר המדינות המתקדמות ב-2009 צריכה להיות גרועה בהרבה מהתחזיות הרווחות היום, אשר צופות ירידה של 1%-2% בתמ"ג.

"גם אם מוקדם עדיין לקבוע האם התחזית הפסימית של בנק ישראל אכן תתממש", כותבים הכלכלנים, "ברור שתחזית זו תשפיע רבות על מדיניות הבנק בתקופה הקרובה. הבנק צפוי להמשיך במדיניות ריבית נמוכה ותמיכה בהמשך הפיחות של השקל, גם באופן עקיף - על ידי הפחתות הריבית - ואם ייווצר צורך, גם באופן ישיר על ידי המשך רכישות מט"ח".

כלכלני בית ההשקעות מעריכים שהאג"ח הממשלתיות בטווחים הבינוניים (פדיון 2011 2015) אטרקטיביות, במיוחד באפיק הצמוד-מדד, אך גם באפיק השקלי.