מריסה מאייר, סמנכ"לית בגוגל: "יאהו, גוגל ואחרות יצטרכו לשתף פעולה בנושא ענן המחשוב"

ביום השני של כנס ה-DLD טוענים נציגי גוגל, אמזון ו-HP כי תחום מחשוב הענן יידחף קדימה בזכות משתמשי הקצה

תחום התשתיות באינטרנט הוא פחות סקסי אולי מאשר שאר מילות הבאזז סביב עולם הווב 2.0, אבל ענן מחשוב (Cloud Computing) הוא אחד המושגים החמים בעולם הטכנולוגי. המושב שהוקדש היום לתחום בכנס האינטרנט האירופי DLD, איגד את בכירי HP, אמזון וגוגל כדי לבדוק את הכיוונים העתידיים של התחום בו התברר שלא כל החברות רואות את החזון באותה הצורה.

במושב השתתפו מריסה מאייר, סמנכ"לית למוצרי חיפוש וממשק משתמש; ד"ר וורנר ווגלס, סגן נשיא וסמנכ"ל טכנולוגיות באמזון; וראס דניאלס, סמנכ"ל טכנולוגיות לענייני ענן מחשוב ב-HP. כולם הסכימו שבלתי אפשרי כמעט להיות חלק מעולם האינטרנט מבלי להשתמש בטכנולוגיה של ענן מחשוב, שמאפשרת גישה מרחוק למשאבי המחשוב של הארגונים למשתמשים.

"יש צורך דחוף בסטנדרטיזציה בעולם הזה", אמרה מאייר, "ואני מניחה שזה יקרה בעתיד. המידע שייך למשתמשים, אבל יש צורך באחדות כדי שהמשתמשים יוכלו ליהנות ממה שהתשתית הזאת יכולה להציע".

האם גוגל, מיקרוסופט ויאהו יישבו בחדר אחד כדי להגיע לסטנדרט אחיד? זה נשמע כמעט דמיוני, למרות שעבור המשתמשים זה הכרחי. "לי יש לפחות עשר צורות שונות בהן אני מאחסן את רשימת אנשי הקשר שלי - יש לי את הדואר האלקטרוני, ג'ימייל, טלפון נייד וטלפון במכונית, וכל המערכות הללו לא מדברות ביניהן", אמר דניאלס. "כמשתמש הייתי רוצה לאחד הכול. יש מי שמבטיחים את זה, אבל האמת היא שזה לא עובד".

מאייר סבורה לכן ששיתוף פעולה בין הענקים יהיה בלתי נמנע: "יאהו, גוגל ואחרות ישתפו פעולה כדי ליצור האחדה וסטנדרטיזציה. בעבר זה קרה עם פרוטוקולים של האינטרנט ולא יהיה מנוס גם בתחום הענן. יש מוטיבציה כלכלית גדולה בתחום. מיקרוסופט, יאהו וגוגל בונות יכולות ואין סיבה שתשתית השרתים לא תיפתח למפתחים ולמשתמשי הקצה".

ווגלס מאמזון, אחת החברות שכבר שנתיים מציעות שירותים כאלה, אמר ש"מחשוב ענן, במובנים רבים, היא הגדרה שיווקית שהיום מנסים למצוא לה צידוק טכנולוגי. זו יכולת להפיץ יכולות IT באופן נרחב כשירות ועל האינטרנט, שיכול להיות גם רשת פרטית".

"לא הבנתי למה צריך אינטרנט"

ועוד בענייני הטכנולוגיה שמאחורי האינטרנט התקיים אתמול מושב בתחום התוכנה. פעם, היא הייתה מלכת העולם הדיגיטלי והיום היא סובלת מבעיות ועתידה לא ברור בימים בהם נראה שהיישומים המקוונים שולטים בכיפה. את המושב ניהלה מאייר מגוגל, ובו השתתפו מקס לבשין, מייסד Slide ובעבר ממקימי פיי-פאל; פרופ' הנדריק ספק, מומחה למדיה אלקטרונית; דניאל אק, מנכ"ל ומייסד Spotify; ג'ואל ספולסקי, מומחה תוכנה מחברת Fog Creek וסוהאס גופינאת', יזם סדרתי שהחל את דרכו בעולם העסקים כבר בגיל 12 כשהקים את החברה שלו, וכעת מנהל את גלובל סרוויסס חברה לייעוץ IT.

כשמאייר הציגה אותו היא סיפרה כי כילד שהקים חברה נתקל בלא מעט בעיות, כי היה צעיר מכדי לחתום על חוזים, והפסיד לקוחות. מצד שני הפרופ' שלימד אותו באוניברסיטה שלח לו את קורות החיים שלו וביקש להתקבל אצלו לעבודה, וכך סגר מעגל.

מאייר ביקשה מהמשתתפים לספר מה מפתיע אותם בעולם התוכנה. ספולסקי אמר כי חשב "שהחלונות של מיקרוסופט תהיה הפלטפורמה המובילה בעולם וזה לא היה נכון. בעבר לא הבנתי למה צריך להתחבר לאינטרנט ולמה צריך שירות מייל מקוון. אלה תוכנות שלא היו קלות לתפעול אך טעיתי. מתברר, שלרוב האנשים לא אכפת אם הממשק קצת צולע. אנחנו רואים את אפל מפתחת תוכנות חלקלקות וקיצורי דרך כדי להקל על המשתמשים אבל זה בלתי אפשרי לעשות בהן דף HTML".

לבשין אמר כי "המעבר מחלונות לפיתוח על הווב הוא הפתעה. אך זה מה שאפשר לנו בסופו של דבר לפתח יישומים שהביאו את מיליוני המשתמשים, גם אם הפונקציונליות רזה. אולי יש כלים שמציעים יותר, אך את רוב המשתמשים זה לא עניין. לא פשוט לחזות איזה פלטפורמה תוביל, אבל אפשר לראות שמייספייס הייתה הראשונה שהלכה על הפצה ללא תשלום, וזה עבד. עד אז חשבו על איך להרוויח כסף מהמשתמשים. עליית רשות החברתיות שינתה את התמונה. הלקוחות מגיעים אליך חינם והפצה בחינם, זה הדבר. כדי להגיע להכנסות צריך שביל ברור שמוביל ישירות אל המשתמשים".

ספולסקי סבר כי המודל של אפל עם חנות היישומים שלה אינו עובד. "אני לא רואה איך עושים כסף מיישומים שנמכרים ב-99 סנט. כבר עכשיו אנחנו רואים שמיד מפתחים חיקויים לכל יישום מצליח".