מסתמן רוב להסדר האג"ח שהציעה הכשרה החזקות ביטוח

שיעור המצביעים - פחות מ-75% הנדרשים לאישור ההסדר ; בין המתנגדים: דש, אפסילון והלמן אלדובי ; המנכ"ל, עופר טרמצ'י: "תסתכלו לי בעיניים - זה המירב שאנחנו יכולים לתת"

"יש רגעי החלטה בחיים, ורגע כזה הוא היום. הסיטואציה לא נעימה, אבל זה המצב. תסתכלו לי בעיניים - זה המירב שאנחנו יכולים לתת". את המונולוג הזה סיפק עופר טרמצ'י, מנכ"ל הכשרה החזקות ביטוח , בעת ההצבעה היום באסיפת מחזיקי האג"ח של החברה, על הסדר פריסת החוב שהציעה הכשרה במטרה לשמור את הראש מעל המים כחברה עצמאית ומתפקדת, ולהימנע מחדלות פירעון מיידית.

באסיפה קיבלה הכשרה החזקות ביטוח, שבשליטת אלי אלעזרא, איתות חיובי, כשהסתמן רוב לטובת ההסדר המוצע ומתן אורכה של ממש לחברה לעמוד בהחזר בחובותיה. ההחלטה הסופית צפויה להתקבל מחר, כשייספרו קולותיהם של גופים שעדיין מתלבטים בנושא.

מבין אלו שכן הצביעו באסיפת מחזיקי האג"ח, 67% תמכו (נכון לשעות הצהריים) באישור הסדר החוב, שלצורך אישורו נדרש רוב של 75%. מהצבעות מוסדיים שהוסיפו להגיע לאחר האסיפה, מסתמן רוב להסדר. מי שהתנגדו הם נציגי דש, אפסילון והלמן-אלדובי, בעוד שחברות הביטוח המתחרות - מגדל, הפניקס, כלל פיננסים, שבשליטת כלל ביטוח, ומנורה מבטחים, בלטו בתמיכתן בהסדר שהציעה הכשרה. בין המתלבטים, נמצאים קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, ישיר בית השקעות ואחרים.

לשמחתה של הכשרה, ההצעה השנייה שעמדה על סדר היום - לפירעון מיידי -לא זכתה להיענות גדולה, ונדחתה. בכל מקרה, על החברה לפתור סוגיה זו עד תחילת פברואר.

במתווה המקורי, אמורה הייתה הכשרה החזקות ביטוח להחזיר למחזיקי האג"ח כ-60 מיליון שקל בסוף 2008 ועוד כ-56 מיליון שקל בסוף 2009. לאור הקשיים האדירים אליהם נקלעה, המאיימים על יציבותה הפיננסית של החברה ועל עצמאותה, ומתוך הנחה כי 2009 תהיה גם היא קשה עבור חברות הביטוח - הציעה החברה למחזיקי האג"ח פריסה ארוכה של החוב עד לסוף שנת 2013, בריבית שנתית של 9% צמוד למדד, לעומת ריבית קודמת של 8% לשנה.

פרט לכך, ישנן כמה התחייבויות נוספות של החברה כלפי מחזיקי האג"ח, ובהן: התחייבות כי כל דיבידנד שיחולק להכשרה החזקות ביטוח מהכשרה חברה לביטוח, ילך למחזיקי האג"ח והמערכת הבנקאית; כל עסקת בעלי עניין תידרש לאישור מחזיקי האג"ח; וכן, כל ההלוואות של בעל השליטה יהיו הלוואת נחותות למחזיקי האג"ח, גם בעתיד.

מעדיפים פריסה על פירעון מיידי

המקרה של הכשרה החזקות ביטוח, ומאמצי ההישרדות שלה, מהווים אבן בוחן ראשונה להתנהלות הגופים המוסדיים כלפי חברות מבוססות יחסית, המעסיקות עובדים רבים, שנקלעו לקשיים על רקע התקופה. האם יבחרו בדרך ה'אגרסיבית' של מימוש מיידי של החוב, ויביאו בכך לפירוקה של החברה או למכירתה המיידית. או שלחילופין, יאמצו את הגישה ה'פרגמטית' ויאפשרו לחברה לפרוס את החוב, תוך "מתן קנס", במטרה לסייע לה לשרוד ולשלם את הכסף במועד מאוחר יותר.

אלעזרא עצמו לא נכח היום באסיפת מחזיקי האג"ח, אך המנכ"ל טרמצ'י אמר במהלכה כי הוא "מרגיש בנוח עם המתווה, וחברת הביטוח תוכל לשרת את ההסדר הזה, שהושג בדיאלוג עם נציגות מחזיקי האג"ח". עם זאת, האסיפה לא התנהלה על מי מנוחות, וניכר חוסר סבלנות רב בקרב בעלי האג"ח, שקטעו לא אחת את דברי טרמצ'י. בסופו של דבר, הכשרה החזקות קיבלה תמיכה לאישור ההסדר מצד חברי נציגות מחזיקי האג"ח, שהסבירו כי "הבנו שאנחנו בסוג של מאזן אימה - אם אנחנו רוצים לקבל כסף, המסלול של פירעון מיידי הוא יותר מסוכן מאשר העמדת החוב לחברה".

בהתייחס לפרסומים היום בדבר מגעים למכירת הכשרה ביטוח לקבוצת הביטוח מגדל, הבהירו טרמצ'י ונציגי בעלי האג"ח כי מדובר ב"מצב של מוכר מאונס מול קונה יחיד", כשהמחירים הננקבים בשוק אינם משקפים את שווי החברה האמיתי. טרמצ'י הדגיש כי אין עסקה שכזו על הפרק, ונציגות מחזיקי האג"ח הוסיפה כי "כשמגדל הבינה שחוץ ממנה אף אחד לא יכול לקחת את החברה, היא נסוגה מהעניין". גם במגדל מכחישים את הפרסומים הללו, ואומרים שאין בהם ממש.

נציין, כי גם אם הכשרה החזקות ביטוח תשיג הסדר חוב חדש, היא עדיין תימצא במצב פיננסי מאתגר במיוחד, כשבמקביל לסוגיית החזר האג"ח, החברה הבת, הכשרה חברה לביטוח, סובלת מחוסר בהון העצמי המינימלי הנדרש על ידי האוצר מחברת ביטוח. כלומר, בנוסף לתשלום האג"ח, וללא קשר להסדר, הכשרה צפויה להידרש להזרמת עשרות מיליוני שקלים להון העצמי של חברת הביטוח בחודשים הבאים, כשכבר עתה יש לה קושי רב לגייס סכומים כאלה.