פחות משבועיים לבחירות - מסתמן: הליכוד בראשות נתניהו ירכיב את הממשלה הבאה

סקר "גלובס" בשיתוף גיאוקרטוגרפיה: המפלגות הערביות נעלמות, גוש המרכז-השמאל ממשיך להיחלש ; גוש הימין-חרדים יהנה מרוב מוחץ בכנסת ; ישראל ביתנו זוכה ל-16 מנדטים, העבודה - ל-15

אף אחד לא לקח ברצינות את איומי המפלגות הערביות כי יחרימו את הבחירות. אבל מסקר "גלובס" בשיתוף גיאוקרטוגרפיה בהנהלת פרופ' אבי דגני עולה תמונה מדאיגה: הציבור הערבי נשאר בבית, המפלגות הערביות לא עוברות את אחוז החסימה.

מהסקר, שנערך שלשום (ד') בקרב מדגם מייצג של 800 איש, עולה כי רע"מ-תע"ל ובל"ד הערביות נעלמות. צוללות מטה אל מתחת לרף המנדטים. 28% מהציבור הערבי אומרים כי לא יצביעו בבחירות הקרובות ועוד כ-40% הפכו לקולות צפים וטרם החליטו אם וכיצד יצביעו. חישוב פשוט מעלה תמונה מסובכת: 70% מהציבור הערבי מתחיל לאבד אמון ושוקל לוותר על ההשתתפות במשחק הדמוקרטי.

למרות שבית המשפט העליון פסל את פסילתן של בל"ד ורע"מ-תע"ל בידי הכנסת והורה על החזרתן למירוץ לכנסת ה-18, נראה כי ההשפעה של המהלך על מצביעי המגזר הערבי יותר דרמטית ממה שהיה נדמה. הציבור הערבי נעלב ובתוך שבוע איבדו שתי המפלגות הערביות 7 מנדטים.

אמנם בשנים האחרונות נרשמה מגמה מתמשכת של ירידה בשיעורי ההצבעה במגזר הערבי, אולם שפל כזה עוד לא היה. בין אם מדובר בתגובה של המגזר למלחמה ברצועת עזה, בין אם הציבור הערבי מרגיש ניכור הולך וגובר מהמדינה, בכל מקרה, כששליש מהציבור הערבי לא בא להצביע - זה מסוכן.

אם המניע של ערביי ישראל להחלטתם שלא לקחת חלק במשחק נובע דווקא מתחושה שהמנהיגות הערבית הפכה קיצונית מדי, הרי שאפשר להסביר את ההתחזקות של קדימה ומרצ. חלק מהמנדטים הערביים הנעלמים נודדים לעבר שתי מפלגות השמאל. קדימה התחזקה ב-2 מנדטים - לפחות אחד מהם מן ה"שלל" הערבי ועומדת לפי שעה על 23; ומרצ קפצה ב-2 מנדטים ורושמת עלייה ל-7.

אם אכן נעלמו המפלגות הערביות, תאלץ עוגת המנדטים להיפרס מחדש. האוכלוסייה הערבית מייצרת פוטנציאל ל-18 מנדטים בערך, ומעניין יהיה לראות כיצד מי שיחליט בכל זאת לשלשל את הפתק - יצביע.

הליכוד נחלש, הימין מתחזק

בליכוד ממשיכים לרשום היחלשות איטית ובשבוע החולף איבדה המפלגה עוד מנדט ומתייצבת על 31 מנדטים. כרגע זה לא משמעותי, אולם אם יימשך הכרסום במעמדו של הליכוד, עלול יו"ר המפלגה, ח"כ בנימין נתניהו, למצוא את עצמו עומד בראש ממשלה לא יציבה.

גם הפער בין קדימה (23) לליכוד מצטמצם, אבל תשעת המנדטים שמפרידים בין שתי המפלגות היריבות מקשים אפילו לדמיין היפוך מגמה. גם אם לוקחים בחשבון את מספר המתלבטים חסר התקדים (20% על פי סקר זה, קרוב ל-30% על פי סקרים אחרים), שבוע וחצי לפני הבחירות, לא נראה שהתמונה יכולה להשתנות באופן כה קיצוני, כך שגוש המרכז-שמאל יצליח להשיג בקלפי גוש חוסם של 61 מנדטים.

ישראל ביתנו בראשות ח"כ אביגדור ליברמן מתייצבת על 16 מנדטים ושומרת על מעמדה כמפלגה השלישית בגודלה שבוע שלישי ברציפות. המשמעות היא כי ליברמן יהיה כוח מרכזי בכל ממשלה שתקום - בין אם בראשות נתניהו ובין אם בראשות יו"ר קדימה ושרת החוץ, ציפי לבני.

מי שחשב שחקירת המשטרה המתחדשת נגד ליברמן תפגע בו אלקטורלית - יגלה כי עיתוי החקירה פגע כנראה בעיקר במשטרה עצמה והציבור מאבד בה אמון.

כרגע מחזיק ליברמן במנדט אחד יותר ממפלגת העבודה (15). כמו שזה שזה נראה, המומנטום שהיה לעבודה במלחמה - אבד. מי זוכר מה קרה כאן רק לפני שבועיים. בסקרים אחרים רשמה העבודה אף ירידה לכיוון ה-13 מנדטים, וזו יכולה להיות רק ההתחלה. עם היעלמות הנושא הביטחוני מהפרק, תתקשה העבודה לייצר לעצמה אג'נדה חדשה. המפלגה, שמתיימרת להיות חברתית, לא הצליחה לפעול מספיק בנושא בכנסת הנוכחית וכבר לא ממש מזוהה עם העשייה החברתית.

אם לשפוט לפי היחסים המסתמנים בין הגושים - הבחירות כבר הוכרעו. גוש הימין-חרדים מתחזק מעט וחוצה את סף ה-70 מנדטים. לעומתו, המרכז-שמאל יורד אל מתחת ל-50 מנדטים. קדימה, העבודה, מרצ וחד"ש מגיעות יחד רק ל-49 מנדטים. שבוע וחצי לפני הבחירות נראה כי יהיה קשה מאוד לגוש השמאל לסגור פער של 22 מנדטים.

ימין נשי

בשבוע האחרון הצליחו בקדימה "לשבור" את ציפי לבני. יו"ר קדימה, שסירבה עד כה לנפנף בנשיותה, חילצה מפיה הצהרות מגדריות. אילו רק היתה מקשיבה ליועציה וקורצת לכיוונן של הנשים עוד קודם לכן, ייתכן שהתמונה היתה שונה ולבני היתה ראש הממשלה הבאה. בהיעדר קמפיין נשי (שהחל בקדימה במקביל להכנת הסקר), אפילו חד"ש, ש"ס והבית היהודי קורצות יותר לנשים מקדימה. לפי הסקר, גברים ונשים תומכים בלבני בשעורים דומים. 49% ממצביעי קדימה הם גברים ואילו 51% נשים. בדיוק כמו הרכב המינים באוכלוסייה.

המפלגה הכי נשית היא חד"ש. 82% נשים מצביעות לה לעומת 18% גברים. אחריה בדירוג הנשיות "הבית היהודי" עם 60% נשים. בש"ס עומד אחוז המצביעות על 55%. אירוני משהו. דווקא מפלגות הימין והחרדים, שקשה לחשוד בהן באג'נדה פמיניסטית, יותר נשיות ממפלגה שבראשה עומדת אישה.

אז מה נשים רוצות? לא ברור, רוב המתלבטים הם נשים (63%), אולם מי שלא ילכו כלל להצביע יהיו יותר גברים (54%) מאשר נשים (46%).

רק ליברמן מבין

הסקר בדק את האפקטיביות של תשדירי התעמולה. חבל על מיליוני השקלים שמוציאות המפלגות על ההפקה כולה. רוב הציבור כלל לא צופה בתשדירים. ומי שצופה - לא משופע. רק 27% מהציבור צפו בתשדירים. על 21% מהם לא השפיעה תעמולת הבחירות, אבל 4% מהם (קרוב ל-5 מנדטים) חוזקו בדעתם להצביע עבור מי ששקלו מאליו להצביע עבורו.

מפלגת ישראל ביתנו משכנעת את המשוכנעים בצורה הכי טובה. התשדיר האפקיטיבי ביותר הוא שלה. כנראה שרק ליברמן מדבר פרסומית.