תביעה בספרד נגד דן חלוץ ובנימין בן-אליעזר: יואשמו בפשעים נגד האנושות

לפי בית המשפט הספרדי, חיסולו של בכיר חמאס סלאח שחאדה ב-2002 "עשוי להיחשב כפשע נגד האנושות" ; בן-אליעזר: "זו החלטה מגוחכת, ויותר מאשר היא מגוחכת היא מקוממת"

ספרד פותחת תיק נגד השר בנימין בן-אליעזר ונגד הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ: לפי בית המשפט הספרדי, חיסולו של בכיר חמאס סלאח שחאדה ב-2002 "עשוי להיחשב כפשע נגד האנושות".

השופט הספרדי פרננדו אנדראו הודיע כי הוא מתכוון להאשים עוד חמישה בכירים בישראל שאחראים, לדברי בית המשפט, לחיסולו של שחאדה יחד עם עוד 14 בני אדם, ביניהם ילדים. לפי אנדראו, התקפות חיל האוויר הישראלי ב-2002, בלב אזור מיושב באוכלוסייה אזרחית ברצועת עזה, עשויות להיחשב כפשעים נגד האנושות.

השופט פועל תחת דוקטרינה שמאפשרת לו להאשים גורמים בפעולות של טרור, פשעים נגד האנושות או רצח עם, גם אם לא התרחשו על אדמת ספרד. בין הנאשמים, כאמור, הרמטכ"ל לשעבר חלוץ שכיהן בזמן החיסול כמפקד חיל האוויר ובנימין בן אליעזר - אז שר הביטחון וכיום שר התשתיות.

נאשמים נוספים הם רא"ל במיל' משה (בוגי) יעלון, מפקד פיקוד דרום לשעבר האלוף במיל' דורון אלמוג, ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר אלוף במיל' גיורא איילנד, ראש השב"כ לשעבר השר אבי דיכטר ומזכירו הצבאי של שר הביטחון לשעבר תא"ל מייק הרצוג.

ברק ניצב לימין הנאשמים

התביעה באה בעקבות תלונה שהגיעה מארגון ערבי למען זכויות חמאס. על פי ההאשמות, ישראל השליכה פצצה במשקל של טון במרכז אוכלוסייה אזרחית ברצועת עזה באזור בו שהה שחאדה ב-22.7.2002. השופט דרש ממערכת המשפט הפלסטינית לגייס עדים לאירוע.

ממערכת המשפט הישראלית השופט הספרדי דורש ליידע ולהסביר לחשודים את ההאשמות שתלויות נגדם. עוד טוען השופט כי הוא ביקש מהממשל הישראלי פרטים על החיסול ואף שאל אם נערכה חקירה בנושא, אבל לדבריו הוא לא קיבל תשובה. בית המשפט הספרדי כבר העלה האשמות קודמות בנושא פשעים נגד האנושות, אך עד עכשיו הוא התרכז בדרום ובמרכז אמריקה.

שר הביטחון אהוד ברק דוחה בתוקף את "ההודעה ההזויה של השופט הספרדי". "מי שקורא לחיסול טרוריסט 'פשע נגד האנושות' חי בעולם הפוך", אמר ברק. "כל בכירי מערכת הביטחון, בעבר ובהווה, פעלו באופן ראוי בשמה של מדינת ישראל מתוך מחויבותם להגן על ביטחון אזרחי ישראל". לדברי ברק, החלטה זו מקוממת עוד יותר "על רקע פרצופו האמיתי של החמאס, אשר מתגלה שוב לנו ולעולם, גם בימים אלו". בכוונת שר הביטחון להגן בתוקף מול האשמות בספרד, ולעשות כל מה שדרוש כדי להסיר את התביעה מסדר היום.

2005: צו מעצר לדורון אלמוג בבריטניה

בחודש ספטמבר 2005 טס האלוף במיל' דורון אלמוג, אלוף פיקוד הדרום לשעבר, לבריטניה. שעה שעשה את דרכו לנמל התעופה הית'רו, הגיע לשגריר ישראל בבריטניה דיווח על הליך משפטי שנפתח נגדו בחשד להפרת אמנת ז'נבה במספר אירועים בעזה, וגם בחשד למעורבות בחיסול סלאח שחאדה. משרד החוץ הזהיר את אלמוג באמצעות רשת הקשר של המטוס, וזה שב לישראל - מבלי לרדת מהמטוס בבריטניה.

בתגובה מובאת התייחסותו של השר בנימין (פואד) בן אליעזר להודעת בית משפט בספרד לפתוח בהליך של תביעה נגדו וכנגד בכירים נוספים במערכת הביטחון:

"זו החלטה מגוחכת, ויותר מאשר היא מגוחכת היא מקוממת. ארגוני הטרור משתמשים בבתי המשפט של העולם החופשי, משתמשים בשיטות של מדינות דמוקרטיות על מנת לתבוע מדינה הפועלת נגד הטרור ונגד העולם החופשי".

"אני לא מצטער על החלטתי, צאלח שחאדה היה פעיל חמאס, רב מרצחים שידיו מגואלות בדם של כמאה ישראלים, ביצע את הפיגועים הקשים ביותר נגד אזרחינו. באותה תקופה היו מדי יום פיגועים של מתאבדים שהתפוצצו בתוך בתי קפה ואוטובוסים ברחובות ערינו וגרמו למרחץ דמים גדול. אני אומר בפירוש: אם לא היינו מחסלים אותו, הוא היה ממשיך בהוצאת פיגועים להריגתם של עוד ישראלים. פעלתי מתוך האחריות שלי כשר בטחון להגן על תושבי ישראל. בג"צ דחה בדצמבר 2008 עתירה בעניין".

"אני דחיתי את ביצוע הפעולה שלוש פעמים לפני הביצוע, בגלל שדווח לי על היותם של אזרחים לא מעורבים בסביבתו. ביום הביצוע אישרתי את הפעולה כאשר אף אחד לא היה מודע לכך שישנם אנשים שהיו בבית השכן. מדינת ישראל חייבת לפעול במישור הדיפלומטי והמשפטי מול ספרד והעולם כדי להסיר האשמות ותביעות אלו מסדר היום. מוטב לכל הצדקנים והמטיפים שיגישו תביעות נגד אנשי החמאס, על פעולות הרצח והטרור נגד ישראלים".

"תביעות אלו הן אחת הסיבות לכך ששר הביטחון הניח ביום ראשון האחרון החלטה בממשלה להגן על חיילי צה"ל ומפקדיו מפני תביעות אפשריות".