פרופ' יעקב פרנקל ל"גלובס" בדאבוס: ""בנק ישראל עושה עבודה מצוינת"

"אם יוקמו חסמים במסחר הבינלאומי, זה יהיה צעד הרסני" ; "צריך להגדיל את רזרבות ההון שהמערכת הפיננסית תחויב להחזיק"

"מלבד הרחבות מוניטריות ופיסקליות, על הממשלות השונות לבצע צעדים נוסכי אמון", כך אמר ל"גלובס" פרופ' יעקב פרנקל, סגן יו"ר AIG, בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס.
בין השאר, מאמין פרנקל כי שיפור הרגולציה יאפשר זאת. "הגדלת השקיפות תקטין את הסיכון של המערכת הפיננסית. כמו כן צריך להגדיל את רזרבות ההון שהמערכת הפיננסית תחויב להחזיק", אמר פרנקל.

אילו עוד צעדים יש לעשות?

"חשוב לזכור שאנחנו נמצאים בשוק גלובלי, ולכן חייבים להיות תיאום והרמוניה בין הרגולטורים והמחוקקים בעולם. הצעדים צריכים להתבצע בעת ובעונה אחת במדינות שונות בעולם. כך לדוגמה ראינו במשבר האחרון שהמשקיעים בשווקים הפיננסיים מאוד התרשמו כשכל המדינות הורידו ביחד ריבית".

הצעדים שמציג פרנקל הם חלק מ-18 המלצות שניסחה "קבוצת ה-30", שפרנקל הוא בין העומדים בראשה. קבוצה זו כוללת 30 בכירים, ביניהם נגידי בנקים, שרי אוצר ובעלי תפקידים מובילים בעולם. הקבוצה ניסחה דו"ח שמטרתו לשפר את תפקוד שוק ההון ואת אמון הציבור בו.

פרנקל מדגיש שהבעיה העיקרית של המערכת הפיננסית הוא האמון. "בימים רגילים, הפתרון למשבר שכזה הוא הזרמת הון. אולם צעד כזה נעשה בעולם, ולמרות זאת, ולאכזבת עושי המדיניות, מערכת הבנקאות לא היתה להוטה להגדיל את האשראי. מדובר בפרדוקס, שכן זהו הביזנס של מערכת הבנקאות, להלוות כסף. כאן מתבטא הייחוד של המשבר הנוכחי. הבנקים נרתעו מלהלוות גם לבנקים אחרים וזאת עקב העובדה שהם איבדו אמון ביכולת ההחזר של הלווים הפוטנציאלים, ולכן חשוב שהממשלות יעשו צעדים בוני אמון מול המערכת הפיננסית", אומר פרנקל.

האם יש צעדים שאסור לעשותם?

"ישנו פיתוי פוליטי, בעיקר בתקופה של האטה, להקים חומות הגנה וחסמים למסחר בינלאומי כדי לעודד את התוצרת המקומית. אם מדינות יתחילו לעשות צעדים שכאלה, הרי שזה יהיה מאוד הרסני ונראה התאוששות הרבה יותר איטית".

אחרי לא מעט אופטימיות שפרנקל הפגין בשנה האחרונות, השנה הוא כבר הרבה יותר פסימי. "גם אם תתחיל התאוששות לקראת סוף השנה, הרי שבשנה הקרובה כל העולם המתועש יצמח בשיעור שלילי. בשווקים המתעוררים תהיה צמיחה חיובית, אבל נמוכה באופן משמעותי לעומת שנים קודמות, כך שהקטרים של העולם בשנים קודמות מתחילים לכבות. בסך הכל הצמיחה העולמית תהיה אפסית", הוא אומר.

"אם הממשלות יצליחו לתת את התחושה שהבנקים חסינים יותר ממה שהשווקים מאמינים, אז הצמיחה בשנה הבאה במדינות המתועשות תגיע לאחוז, כלומר צמיחה אנמית", הוסיף פרנקל.

מה דעתך על הפעולות שבנק ישראל עושה?

"בנק ישראל עושה עבודה מצוינת".