הבנקים משכו את הפיקדונות ויתרות המט''ח של בנק ישראל קטנו בכ-600 מיליון דולר

מחד, היתרות גדלו ב-1.9 מיליארד דולר כתוצאה מרכישות המט"ח של בנק ישראל ; עם זאת, רכישות המט''ח נוטרלו כליל כתוצאה מקיטון בפיקדונות מט''ח של הבנקים המסחריים בבנק ישראל בסכום של כ-1.82 מיליארד דולר

יתרות מטבע החוץ של בנק ישראל הסתכמו בסוף חודש ינואר 2009 ב-41.7 מיליארד דולר, קיטון של 587 מיליון דולר לעומת סוף החודש הקודם, כך נמסר היום (א') מבנק ישראל.

השינוי ביתרות בינואר נובע מהגורמים הבאים: מחד, היתרות גדלו בסך 1.9 מיליארד דולר כתוצאה מרכישות מטבע חוץ על ידי בנק ישראל במהלך המסחר במסגרת התכנית להגדלת יתרות מטבע חוץ. נזכיר כי בנק ישראל רוכש מדי יום 100 מיליון דולר מהשוק הפתוח ו-50 מיליון דולר בימי שישי, על מנת להגדיל את יתרות המט''ח, כמו כן לגרום להיחלשות השקל מול המטבע האמריקני ובכך לעודד את היצוא הישראלי.

עם זאת, רכישות המט''ח של בנק ישראל נוטרלו כליל כתוצאה מקיטון בפיקדונות מט''ח של הבנקים המסחריים בבנק ישראל בסכום של כ-1.82 מיליארד דולר. נזכיר כי הבנקים הפקידו בחודש האחרון יותר ממיליארד דולר בבנק ישראל ובתמורה קיבלו ריבית הדומה לזה של אג''ח אמריקנית. החודש השיקולים השתנו והבנקים החליטו למשוך את הפיקדונות בצורה חדה.

בנוסף, נרשם הפסד חשבונאי בתיק הנכסים של בנק ישראל בסך כ-578 מיליון דולר, אשר גרם אף הוא להקטנת יתרות המט''ח. העברות של הסקטור הציבורי לחו"ל הסתכמו בינואר בסכום של כ-89 מיליון דולר.

נזכיר כי לפי הצהרות בנק ישראל, תוכנית הרכישה של בנק ישראל תגיע לסופה כאשר היתרות יגיעו לרמה שנעה בין 41-ל-44 מיליארד דולר. למרות שיתרות המט''ח קרבות ליעד, ההערכות הן כי בנק ישראל ימשיך לבצע את הרכישות על מנת להפחית עוד את ערך השקל אל מול הדולר כדי לסייע למשק לעבור את המיתון הצפוי.