יצרנית התרופות הגדולה בבריטניה גלקסו-סמית-קליין תפטר 6,000 עובדים

[למדור שוקי עולם] החברה צפויה להכריז על הפיטורים במקביל לפרסום תוצאות הרבעון הרביעי ביום ה' השבוע ; הפיטורים יוצגו כהרחבת התוכנית שהוצגה בתחילת 2007, לביצוע קיצוצי עלויות בהיקף שנתי של 750 מיליון דולר עד 2010

יצרנית התרופות הגדולה בבריטניה, גלקסו-סמית-קליין , עומדת להודיע על פיטוריהם של 6,000 עובדים, ולהפוך לאחרונה בשורת יצרניות התרופות שנוקטות צעדים בתגובה לתחרות הגוברת מצדם של מוצרים שמחיריהם נמוכים ממחירי מוצריה מוגני-הפטנט.

החברה צפויה להכריז על הפיטורים במקביל לפרסום תוצאות הרבעון הרביעי ביום ה' השבוע. הפיטורים יוצגו כהרחבת התוכנית שהוצגה בתחילת 2007, לביצוע קיצוצי עלויות בהיקף שנתי של 750 מיליון דולר עד 2010.

GSK סירבה להגיב על כתבות שהתפרסמו אתמול (א') בכמה עיתונים, ושבהן נעו אומדני מספר המפוטרים מ-6,000 ל-10 אלף מ-100 אלף עובדיה ברחבי העולם. עם זאת, כמעט ודאי שהחברה תודיע על צמצום אלפי משרות.

צוות המכירות של החברה בארה"ב צפוי לספוג את הפגיעה הקשה ביותר, מכיוון שפעילות המכירות עוברת מידיהם של אנשי מכירות לידיהם של קובעי מדיניות בדרג גבוה יותר בחברות ביטוח וספקיות שירותי הבריאות.

הידיעה על הפיטורים באה בעקבות הודעתה של אסטרה-זנקה, יצרנית תרופות בריטית גדולה, כי תבטל 15 אלף משרות עד 2013.

הלחץ גובר

פיטורי העובדים בתעשיית התרופות נובעים מחששותיהן של יצרניות התרופות מפקיעת פטנטים על כמה תרופות רבות מכר, ומהחששות הגוברים לנוכח התחרות מצדן של יצרניות התרופות הגנריות, שמוצריהן נמכרים במחירים נמוכים יותר - ולא מחששות לנוכח המצב הכלכלי, שמשפיעים על התנהלותן של חברות במגזרים אחרים.

כמו כן, ממשלות וחברות ביטוח ברחבי העולם מגבירות את הלחץ על יצרניות התרופות להוריד את מחירי התרופות שנסקו בשנים האחרונות, בזמן שהן רשמו רווחים נאים מהפטנטים על תרופות לטיפול בבעיות נפוצות, כגון בעיות בדרכי העיכול וכולסטרול גבוה.

בעיות עלות

בעיותיהן של יצרניות התרופות נובעות מתלותן בהכנסות הגבוהות שהניבה להן מכירת תרופות בעשרים השנים שבהן מוגנות התרופות באמצעות פטנט. ברגע שהפטנט פוקע, מתחילות יצרניות התרופות הגנריות, שלא השקיעו בעלויות המחקר והפיתוח הגבוהות של תרופות חדשות, להנפיק תרופות אלה בעלות נמוכה בהרבה.

תחומי החוזק של GSK כוללים תרופות לבעיות במערכת העצבים המרכזית, אך ב-2006 פקע הפטנט על סרוקסט, תרופה פופולרית לטיפול בדיכאון.

בשוק סובבות ספקולציות עקשנית שמנכ"ל החברה, אנדרו וויטי, ינסה לשפר את תחרותיותה באמצעות עסקת השתלטות גדולה, בנוסף לקיצוץ עלויות. GSK צמצמה את היקף הרכישה חזרה של מניות עצמה, כדי לצבור מאות מיליוני ליש"ט שבהם היא עשויה להשתמש למימון עסקה כזאת.

רוצה לדעת באיזו מדינה מתפתח שוק חזק של תרופות גנריות? הירשם לניוזלטר עסקים מתעוררים