התוכנית הצפויה של אובמה: קודם מגבלות, אחר כך סיוע

השבוע צפוי נשיא ארה"ב לחשוף את הצעדים שינקוט בנוגע להענקת הלוואות ולתגמולי בכירים בשבוע הבא תיחשף תוכניתו לחיזוק תעשיית הבנקאות

ממשל אובמה צפוי לחשוף לראשונה השבוע תקנות חדשות עבור בנקים שמקבלים סיוע מהממשלה הפדרלית של ארה"ב. התקנות יכללו הבהרות בנושא הענקת הלוואות, וכן מגבלות על תגמולי בכירים, אמר אתמול (א') מקור שמתמצא בתוכניות של הממשל. המקור הוסיף כי השבוע יודיע הממשל על התקנות, ובשבוע הבא תיחשף תוכנית הממשל לחיזוק תעשיית הבנקאות של ארה"ב.

הצוות הפיננסי של הנשיא אובמה מגבש את השלב השני של תוכנית החילוץ בת 700 מיליארד הדולר לחברות השירותים הפיננסיים, שהושקה אשתקד כדי למנוע את קריסת המערכת הפיננסית. במסגרת תוכנית TARP הקצה משרד האוצר כמחצית מ-700 מיליארד הדולר לחיזוק מערכת הבנקאות באמצעות הזרמות הון ישירות. כמו כן הזרים משרד האוצר הון לחברת הביטוח AIG, שנקלעה לקשיים חמורים, ולתעשיית הרכב.

ביקורת בקונגרס

גורמים שונים, כולל חברי קונגרס, מתחו ביקורת על הפעלת תוכנית TARP, ותקפו בכירי חברות על בזבזנותם הראוותנית. הזעם שמעוררות חבילות התגמולים של בכירי החברות הגיע לשיאים חדשים לאחר שבשבוע שעבר דיווחו פקידים בניו יורק שחברות בוול סטריט שילמו לעובדים בונוסים בשווי כולל של 18.4 מיליארד דולר, למרות שהממשלה נאלצה להושיט סיוע חירום לחברות אלה כדי למנוע את קריסתן.

המפקח הפנימי של TARP אמר כי ידרוש שחברות שמקבלות כספי ציבור יסבירו אילו צעדים הן נוקטות כדי לציית למגבלות שהוטלו על תגמולי בכירים.

לדברי "וול סטריט ג'ורנל", ייאסר על בכירים בחברות שקיבלו סיוע "יוצא דופן" לקבל פיצויי פיטורים כלשהם. כמו כן יצומצמו תשלומי הבונוסים למנכ"לים ול-50 הבכירים האחרים בחברה, דיווח העיתון.

בהסתמך על מקורות ממשלתיים שזהותם לא נחשפה, אמר העיתון שהתקנות מתייחסות לחברות שקיבלו סכומים גבוהים, בדומה לסכומים שהוזרמו ל-AIG ולסיטיגרופ.

ממשל אובמה שוקד על גיבוש צעדים לבלימת ההפסדים האדירים שרושמים הבנקים מניירות ערך מגובי משכנתאות, ששווים צלל עקב התרסקות שוק הדיור. הצעדים כוללים הקמת "בנק לנכסים רעים", שיסיר נכסים רעילים ממאזני הבנקים, בניסיון להמריץ את הבנקים לחדש את הענקת ההלוואות.

כמו כן, נשקלים ביטוח ממשלתי לנכסים בעייתיים, במטרה להגן על בנקים מהפסדים עתידיים, והזרמות הון ממשלתיות נוספות לבנקים, אמר בשבוע שעבר מקור מקורב לממשל.

שלשום (שבת) הבטיח אובמה לנקוט צעדים שיקטינו את עלויות המשכנתא של האמריקנים, במסגרת תוכנית חדשה שתיחשף בקרוב, ושמטרתה תהיה לתרום להחייאת המערכת הפיננסית ושוקי האשראי.