אברהם ביגר: "בנגב שום פעילות עסקית משמעותית"

איתן ורטהיימר: "אפשר לדבר על 'עיירת פיתוח' ואפשר לדבר על 'פיתוח עיירה'; אנחנו נימדד בסוף במעשים שלנו ולא בדיבורים שלנו"

"אם הייתי מביא לפה מישהו מתושבי הנגב כדי לשמוע את הדברים פה, הוא היה צוחק", אמר פרופ' אבישי ברוורמן, "העבודה", יו"ר ועדת הכספים של הכנסת. "עוד פעם מדברים פה על תוכניות אסטרטגיות לנגב", אמר בדיון על העמדת הנגב בחזית, כיעד לפיתוח אסטרטגי, בכנס הרצליה המתקיים במרכז הבינתחומי. "אנחנו מתכנסים כל שבוע בכנס אחר ואומרים את אותם הדברים".

לדבריו, מאחר שהמשבר הכלכלי החמור ביותר מאז שנות ה-30' של המאה הקודמת העמיד במוקד את המגזר הפיננסי, על הקפטיליזם החדש צריך להעמיד במוקד את הייצור, אבל צריך לחתוך בבירוקרטיה. על פיתוח הנגב מתח ברוורמן ביקורת: "התוצאות מתחת לכל ביקורת. אני לא גאה ב-24 אלף דולר (הכנסה לנפש), כשאתה יכול להגיע ל-40 אלף דולר פערים חברתיים".

לדברי ברוורמן, צריך שבממשלת ישראל לא יהיו יותר מ-18 שרים, והוסיף, כי "יש פרוייקטים שיושבים בתחבורה ובתשתיות. מה שצריך זה שהתקציב יעבור ואנשי ביצוע. כמה פעמים יכולים תושבי הנגב לשמוע מהנשיא על 17 מיליארד שקל שצריכים לעבור לנגב?" ברוורמן אמר, כי "החבר'ה שהולכים מהנגב לצבא - אין להם עבודה, אין להם כלום. הפוליטיקה מתעסקת עם תשדירי בחירות, כשמרוב תשדירים, שכחו את הביצוע".

"אני לא צריך להיות פרופ' מינץ (דיקן ביה"ס לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה מהמרכז הבינתחומי שהשתתף בדיון, א"ו). לא צריך פרופסורים בשביל זה. צריך ממשלה שעושה". לדברים הללו ענה אלכס מינץ עצמו, באומרו כי "אתה יו"ר ועדת הכספים של הכנסת. אם אתה לא תזיז דברים, אז מי?"

איתן ורטהיימר:

"אנחנו מדברים על כך שנכפיל את ההכנסה לנפש, ודיבורים יעשו את כל העבודה", אמר איתן ורטהיימר, המשמש בין היתר כיו"ר עמותת "דרומה". כדי לבנות פה מעמד ביניים מהאוכלוסיה, לא עשינו שום דבר. הרבה יותר אנשים צריכים להיות שותפים להצלחה. אני מקווה שגם השותפים שלנו מעבר לגבול יהנו מכך, אבל לצערי הדמוקרטיה לא מתחילה במתחת ל-6,000 דולר תוצר לנפש.

"הכל מתחיל בחינוך", אמר וורטהיימר. "במקביל, הדבר הקריטי ביותר זה ייצוא, ולא ייצוא אנשים. כשמייצאים, מייצאים את האבטלה למדינה אחרת. זה הפיתרון היחיד". ורטהיימר ציין כי "לעיירות פיתוח צריך להחליף את המינוחים. אפשר לדבר על 'עיירת פיתוח' ואפשר לדבר על 'פיתוח עיירה'. אנחנו נימדד בסוף במעשים שלנו ולא בדיבורים שלנו. הנגב צריך תשומת לב - וכך גם הגליל.

אברהם ביגר:

מן הקהל התבטא גם אברהם ביגר, מנכ"ל חברת האגר-כימיה מכתשים אגן . "אני מזכיר כאן, כי לכל מה שנאמר כאן בענייני אסטרטגיה, מקור התעשייה העיקרי של הנגב הוא ענף הכימיה והפרמצבטיקה". לדבריו, ב-2008 הענף ייצר בערך 40% מהייצור התעשייתי הכולל בנגב. ביגר נקב במספרים כמו 50 אלף עובדים בנגב בענף בקירוב, בשכר ממוצע של 17 אלף שקל. "צריך להגן על העניין הזה לפני שקורים לו כל מיני דברים מאוד מאוד בעייתיים", אמר.

וביגר הוסיף. "אין בנגב שום פעילות עסקית מאוד מאוד משמעותית. יש הרבה מאוד פעילות השכלתית, אבל פעילות עסקית אמיתית - שהיא הדבר העיקרי, חסרה, ובתעשייה הזו צריך לדבר באיזון נכון: בין עולם נקי לגמרי ובין התעשייה. מרבית התעשייה במגזר זה, כימיה, ניתן לעשות בכל מקום בעולם. אם לא ניזהר קצת ונפעיל קריטריונים מאוד חמורים - האינטרסים של הפעילות הזאת בנגב לא תישמר".