אלשיך אישרה: החברה האם תשלם לעובדי נורטל את משכורות ינואר

אישרה לנאמנים להעביר 2.4 מיליון שקל מהחברה האם לעובדים, למרות שמדובר לכאורה בהעדפת נושים ; כזכור, נגד נורטל העולמית הוצא בארה"ב ובישראל צו הקפאת הליכים בשל חובות של 6.3 מיליארד דולר

שופטת המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, אישרה לנאמני נורטל נטוורקס ונורטל תקשורת ואחזקות (החברות הישראליות שבקבוצת התקשורת נורטל הקנדית), עו"ד אבי פילוסוף ורו"ח ירון הר-צבי, להעביר 2.4 מיליון שקל מחברת האם האנגלית כדי לשלם את משכורות חודש ינואר לכ-123 עובדי החברות הישראליות. זאת, למרות שמדובר לכאורה בהעדפת נושים. כך נודע ל"גלובס".

כזכור, נגד נורטל העולמית הוצא בארה"ב (ובמדינות אחרות, ובהן ישראל) צו הקפאת הליכים בשל חובות של 6.3 מיליארד דולר. חובות החברות הישראליות מוערכים ב-175 מיליון שקל, רובם לחברות אחרות בקבוצה.

תחילה ביקשו הנאמנים, המיוצגים על-ידי עו"ד אלי בורשטין מצלרמאיר-פילוסוף, לשלם 2.4 מיליון שקל מתוך המזומנים שבקופת החברות את החוב לעובדים, העומד על סכום הגבוה מהחוב לעובדים בדין קדימה (שכר העבודה בכפוף לתקרה מסוימת). הנאמנים הדגישו כי יש חשיבות רבה בתשלום לעובדים, לצורך הצלחת המשך הפעלת החברות כ"עסק חי".

אלשיך סירבה. "בשלב מוקדם זה לא מצאתי כל סיבה, גם לאור האמור בבקשה לרבות 'איום' העובדים, להיעתר לבקשה", קבעה. "מדובר בהעדפת נושים מבלי שהובאה הסכמה ולו של חלק מהנושים. יש בתשלום כזה משום חשש ל'סחף' דומה בתיקים אחרים, כשדווקא במקרה זה לא מדובר בעובדים ששכרם נמוך באופן משמעותי".

כיסוי שוטף

הנאמנים הגישו בקשה לעיון חוזר, אבל אלשיך לא השתכנעה. "לאור העובדה שאין מדובר בעובדים שמשכורתם קרובה לשכר המינימום, אלא בעובדים שמשכורתם גבוהה יחסית - ראוי היה כי תצורף הסכמת אותם נושים הנפגעים מהתשלום החריג, המהווה העדפת נושים", קבעה. כן הציעה כי "הבעלים בחו"ל ישלימו את שכר העובדים, אם העדפת נושים מהסוג המבוקש אפשרית על-פי הדין באנגליה".

הנאמנים הודיעו כי שכנעו את נציגי חברת האם האנגלית להעביר כ-2.4 מיליון שקל, ובלבד שישמשו אך ורק לצורך כיסוי השכר השוטף של העובדים לחודש ינואר. כן הסכימו להעביר 65 אלף שקל נוספים, לצורך תשלום החזר הוצאות לעובדים (בגין נסיעות עסקים לחו"ל, הוצאות דלק, אירוח לקוחות וכו'). כך, טענו הנאמנים, לא יהא חשש להעדפת נושים, שכן קופת החברות לא תיפגע.

אלשיך הצרה על כך שהנאמנים חיכו עם הבקשה עד לרגע האחרון (מועד תשלום משכורות ינואר) ו"הגישו בקשה שאינה יכולה לעמוד על-פי הוראות החוק", ולא הציעו מלכתחילה שחברת האם תשלם את השכר. היא אישרה בכל זאת לשלם לעובדים רק את שכר ינואר בלא תוספות ובלא החזר הוצאות. (פש"ר 1092/09).