בן אליעזר לחץ - וברק נענה: משרד הביטחון הסיר התנגדותו להקמת טורבינות רוח באזור רמת הגולן

במשרד הביטחון מתנים את הסכמתם בכך ש"המהלך יבוצע בתיאום עם מערכת הביטחון ותוך שיתוף נציגנו בגיבוש תוכניות המתאר וועדות התכנון והבנייה".

מסתמן פיתרון שיאפשר את קידום המיזמים להצבת טורבינות רוח לייצור חשמל ברמת הגולן. ל"גלובס" נודע כי בעקבות פניית שר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, משרד הביטחון הסיר את התנגדותו העקרונית להקמת טורבינות רוח לייצור חשמל בשטח רמת הגולן.

במכתב ששיגר באחרונה שר הביטחון, אהוד ברק, למשרד התשתיות, נכתב כי "מערכת הביטחון מצטרפת להמלצה להקמת פרויקטים העוסקים באנרגיות מתחדשות, ובכללן אנרגיות הרוח ברמת הגולן. אנו רואים בנושאים אלו משום פרויקטים בעלי חשיבות לאומית".

במשרד הביטחון מסכימים עוד שמשרד התשתיות ירכז את הטיפול בפרויקטים, "נכון שפרויקטים אלו יטופלו כמקשה אחת, בראיה ארצית-אזורית, במסגרת תוכנית מתאר בהובלת משרד התשתיות האחראי על ניהול משק האנרגיה". במשרד הביטחון מתנים את הסכמתם בכך כי "המהלך יבוצע בתיאום עם מערכת הביטחון ותוך שיתוף נציגנו בגיבוש תוכניות המתאר וועדות התכנון והבנייה".

בן אליעזר ביקש באחרונה את התערבותו של שר הביטחון בנושא, לאחר שצה"ל הודיע באופן לא רשמי על התנגדותו לתוכניות להצבת טורבינות רוח ברמת הגולן. במשק האנרגיה היו מי שהעריכו כי הסיבה האמיתית להתנגדות להצבת הטורבינות היא פוליטית.

אזור רמת הגולן נחשב כיום לאחד המקומות האטרקטיביים בארץ מבחינת הכדאיות הכלכלית של ייצור חשמל מאנרגיית הרוח. במשרד התשתיות חששו כי אם לא תשונה עמדת מערכת הביטחון, חלק מהפרויקטים המתוכננים באזור הגולן לא יוכלו לצאת לפועל בשנים הקרובות. הפרויקט הגדול ביותר המתוכנן ברמת הגולן בתחום אנרגיית הרוח הוא של חברת מי גולן שבשליטת אברהם מלמד וד"ר צהל הראל, המנהלת מגעים לשותפות עם חברת AES האמריקנית. מדובר בהקמת 20 חוות של טורבינות רוח באזור צפון הגולן בהספק של עד 400 מגוואט.

הרשות לחשמל האריכה לפני מספר חודשים את הרישיון המותנה של מי גולן לייצור חשמל בשנה נוספת, במקביל להימשכות המגעים לצירוף השותפה האמריקנית. כמו כן, מי גולן כבר החלה במו"מ לרכישת הקרקעות הנחוצות להצבת טורבינות הרוח.