המסחר בבורסה של ת"א הסתיים ברמות הגבוהות של היום: המעו"ף עלה ב-1.7% ומדד הבנקים זינק ב-3.8%

מדד הנדל"ן בלט בעלייה של 3.5% והתל-טק הוסיף 2.1% ; מניית הפועלים זינקה ב-5.8% ; לאומי הוסיפה 3.1% ; מניית דסק"ש בלטה במעו"ף בעלייה של 7% ; קבוצת IDB עלתה ב-4.8% ; פריגו נפלה ב-9.6%

המסחר בבורסה בתל-אביב נפתח היום בעליות שערים, לאחר שהמדדים בוול-סטריט ננעלו אמש במגמה מעורבת, ובבורסות אירופה נרשמו היום עליות שערים מתונות.

בסקירת מאקרו שהוציא היום ישיר בית השקעות, הוא מפנה זרקור לחששות מאינפלציה, שהתחילו להתפתח בארצות-הברית. "לראשונה משנת 2007, משקיעים מהמרים על האצה בשיעור האינפלציה באמצעות רכישה של TIPS - איגרות-חוב הצמודות לאינפלציה - המקבילה האמריקאית לאג"ח גליל".

בישיר מוסיפים כי תכנית החילוץ של ברק אובמה בסך 820 מיליארד דולר, והיוזמות של משרד האוצר האמריקאי והפד לאושש את הכלכלה, העלו את החשש שכאשר הפד יסיים עם משבר האשראי הוא יקבל סיוט אינפלציוני דו-ספרתי.

כלכלני הראל מתייחסים להערכות שהופיעו לאחרונה, בהם נכתב כי בנק ישראל עשוי לרכוש אג"ח של ממשלת ישראל, בין היתר לצורך הפחתת התשואה באג"ח הארוכות. בהראל מעריכים כי הסיכויים לרכישה כזו נמוכים, ומספקים מספר סיבות מדוע לדעתם מהלך כזה לא יתרחש.

"ראשית, חשוב לזכור שהריבית הקצרה בישראל עדיין גבוהה מאפס, וניתן עדיין לבצע הרחבה מוניטרית על-ידי הפחתת ריבית בנק ישראל. שנית, גם אם שיעור הריבית ירד קרוב לאפס, עדיין ניתן יהיה להגדיל את כמות הכסף באמצעות רכישת מט"ח, דבר שיתמוך גם בייצוא אשר נפגע קשות כתוצאה מהאטה בביקושים העולמיים", כך טוענים בהראל.

בנוסף, בהראל אומרים כי "רכישת אג"ח ממשלתי תאפשר לממשלה ללוות כסף מבנק ישראל, וכאשר הממשלה תגלה שיש בשוק קונה גדול ונדיב לאג"ח שהיא מנפיקה, היא עלולה להתפתות להגדיל את הגירעון בצורה משמעותית ולהפעיל לחצים גם בעתיד על בנק ישראל לממן גירעון זה".

בהראל מפרסמים הערכה על מספר אינדיקטורים כלכליים במשק וצופים כי האינפלציה בינואר תעמוד על מינוס 0.4%, ובפברואר צופים מדד חיובי בשיעור של 0.2%. בהראל מעריכים כי בעוד חצי שנה ריבית בנק ישראל תעמוד על 0.75%, והדולר ייסחר ברמה של 4.17 שקל, עלייה של 2.6% לעומת השער שלו היום.

במסחר באפיק הסולידי נרשמו היום עליות שערים. האג"ח השקליות מסוג שחר עלו בשיעור של עד 0.6%, והאג"ח הצמודות למדד מסוג גליל רשמו עלייה של עד 0.4%. באג"ח הקונצרני המשיכו עליות השערים. מדד התל-בונד 40 הוסיף לערכו 1.1%, ומדד התל-בונד 20 הסתפק בעלייה צנועה יותר של 0.5%.

במסחר במטבע חוץ נחלש היום השקל מול המטבעות הזרים. הדולר ממשיך להתייצב מעל רמת ה-4 שקלים, והיום התחזק המטבע הירוק ב-0.2% ושערו היציג נקבע על 4.074. היורו עלה בשיעור חד יותר של 0.8%, ושערו היציג נקבע על 5.237.

בתום יום המסחר עלה מדד המעו"ף ב-1.7%, ומדד תל-אביב 100 התחזק ב-1.8%. המדד הבולט במסחר היום היה מדד הנדל"ן, שעלה ב-3.5%. מחזור המסחר היה בינוני, והסתכם ב-1.4 מיליארד.

מניית הפועלים עלתה למרות ההפסד הצפוי

מלבד מניות האנרגיה שממשיכות לרכז עניין תוך ריכוז מחזורי מסחר גבוהים, תשומת הלב התמקדה היום במניות הבנקים. בצהרי היום שיגר בנק הפועלים אזהרת רווח לבורסה, ובה הודיע כי בשל ההורדה הדרסטית של שיעורי הריבית וירידה בשווי המניות שבאחזקתו, הוא צפוי להפסיד כרבע מיליארד שקל ברבעון הרביעי. הבנק גם פרסם את תכנית העבודה ל-2009, ממנה עולה כי בכוונתו להגיע בסוף השנה ליחס הלימות הון של 12%, ויעד התשואה על ההון העצמי לשנה זו ינוע בין 4%-7%.

ליאור רבינוביץ, מבית ההשקעות אי.בי.אי, סבור כי התשואה אותה מבקש הבנק להשיג ב-2009 היא סבירה בהתחשב במצב הכלכלי בארץ ובעולם, ומציין שזוהי תשואה טובה ביחס לבנקים ברוב מדינות העולם. לדעת רבינוביץ', מחיר המניה ומכפיל ההון הנוכחיים מגלמים תרחיש רע יותר מתחזית הבנק ל-2009. לעת עתה נראה שהשוק מסכים עם רבינוביץ', ומניית בנק הפועלים דווקא עלתה היום, בשיעור של 5.8%.

גם שאר מניות הבנקים רשמו היום עליות שערים. מניות לאומי ומזרחי הוסיפו 3.1% ו-3% בהתאמה. מניית בנק דיסקונט סיימה את היום בירידה של 0.3%.

מניות הנדל"ן נהנו היום מעליות שערים, כאשר מניית כלכלית ירושלים זינקה בשיעור של 13%, ואלוני חץ הוסיפה לערכה 5.4%. לצד המגמה החיובית היו גם מניות נדל"ן שירדו היום, בהן מבני תעשיה ונכסים ובנין שאיבדו 0.7% ו-0.4% בהתאמה.

חברת התרופות פריגו החמיצה את תחזיות האנליסטים לרבעון הרביעי, ועידכנה כלפי מטה את תחזית הרווח הנקי לשנת הכספים, שתסתיים ביוני 2009. המניה הגיבה בצניחה חדה, ואיבדה 9.7% מערכה.

עוד מנייה שצנחה היום בעקבות פרסום דו"חות היא אורכית . החברה רשמה ברבעון הרביעי הכנסות של 6.8 מיליון והפסד של 7.1 מיליון דולר, אולם התחזית שפרסמה לרבעון הראשון של 2009 שלחה את המניה לירידות חדות. באורכית צופים כי ההכנסות ברבעון הראשון יעמדו על 4 מיליון דולר בלבד, והצפי הוא להפסד תפעולי של 7.1 מיליון דולר.

בקרב החברות הקטנות, היום הודיעה סי.אי. סיסטמס על הזמנה בהיקף של כ-800,000 דולר של ציוד בדיקה צבאי מלקוח בישראל. החברה מפתחת ומייצרת מוצרי בדיקה ומדידה אלקטרו-אופטיים לתעשייה הביטחונית, וחיישנים לתעשיית המיקרו אלקטרוניקה. אספקת ההזמנה צפויה להתבצע בהדרגה במהלך 2009 ועד הרבעון השני של 2010. המניה שאיבדה 30% מערכה ב-2008, ירדה היום ב-0.3%.

[לאתר המעו"ף]