ארגוני המעסיקים: האוצר חזר בו ממספר סעיפים בהסכם הפיצויים לעסקים בדרום; הלילה צפויה פשרה

(עדכון) - יהודה טלמון: "אם בר-און מתכוון ללכת לבחירות בלי הסכם פיצויים הוא כנראה מתאבד שיעי"

ארגוני המעסיקים, ובראשם נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, טוענים כי משרד האוצר חזר בו ממספר סעיפים בהסכם הפיצויים לעסקים ולעובדים בדרום בעקבות המלחמה בעזה. זאת, בנוגע לענפי המלונאות, הבנייה, החקלאות ואולמות האירועים.

במסיבת עיתונאים דחופה שכינסו היום (ג') הארגונים ציין ברוש כי הצדדים הגיעו להסכמה עקרונית כבר לפני עשרה ימים, כאשר באוצר הבטיחו להגיש לוועדת הכספים תקנות סופיות להסכם עד ה-31 בינואר. "לצערי התקנות לא הגיעו ליו"ר הוועדה לא אתמול ולא היום", אמר ברוש. יש לציין כי מחר אמורה להתכנס ועדת הכספים כדי לאשר את הסכם הפיצויים ולהעניק לו תוקף רשמי.

ארגוני המעסיקים הביעו חשש היום כי באוצר מנסים להביא לדחיית הדיון על ההסכם, כך שיתקיים, אם בכלל, רק לאחר הבחירות. "זה נראה כמו תרגיל ציני להגיע לדקה התשעים כאשר אנחנו עם הגב לקיר", תיאר זאת ברוש. מוקדם יותר בבוקר אמר ל"גלובס" נשיא ארגון העצמאיים, יהודה טלמון, כי "אם רוני בר-און מתכוון ללכת לבחירות בלי הסכם פיצויים הוא כנראה מתאבד שיעי. זה חרקירי בכיכר העיר".

כפי הנראה, בר-און שמע על מסיבת העיתונאים בבוקר וכינס את בכירי אגף התקציבים באוצר כדי שאלה יגיעו במהרה להסכם סופי מול ארגוני המעסיקים. על פי ההערכות, עוד הלילה יגיעו הצדדים להבנות שיאפשרו את כינוסה מחר של ועדת הכספים. כבר לפני מסיבת העיתונאים קיבלו ארגוני המעסיקים הצעות שונות ממשרד האוצר, שנראות כמו ירידה מהעץ לכיוון של פשרה.

ההתרחשויות מאחורי הקלעים הביאו ככל הנראה את ברוש למתן את דבריו כנגד בר-און. בעוד שההודעה לעיתונות שהוכנה מראש כללה ציטוט מפי ברוש שאומר כי "35 אלף עובדים בדרום שלא יקבלו שכר הם מחיר נוסף לכישלונו של שר האוצר", בחר ברוש לדבר בסופו של דבר על "אטימות לבו של האוצר".

מסיבת העיתונאים כללה בין היתר את מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון; נשיא התאחדות בתי המלון, אלי גונן; ומנכ"ל איגוד לשכות המסחר, יחזקאל דסקל. האחרון הזהיר כי 15% מתוך 20 אלף העסקים הקטנים באזור שבין באר שבע לאשדוד, נמצאים בסכנת סגירה בשל הלחימה.

עוד הזהיר דסקל כי 10% מהעסקים שבסכנת סגירה עלולים שלא לשלם שכר לעובדים בשל הסחבת לכאורה מצד האוצר. עם זאת, יש לציין בהקשר זה כי ממילא כספי הפיצויים לא היו אמורים להינתן לעסקים לפני חלוקת משכורת ינואר לעובדים. גם יורם יפרח, יו"ר איגוד בעלי האולמות וגני האירועים, השתמש באיום שלפיו אלפי עובדים בענף עלולים להישאר ללא משכורת.

יש לציין כי ההסתדרות בלטה בחסרונה היום במסיבת העיתונאים. בהסתדרות טענו הבוקר כי הסיכומים עימם לא הופרו. עם זאת, לאחר מסיבת העיתונאים, שיגר יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הודעה לפיה הוא קורא לבר-און לפעול לאלתר לפתור את בעיית הפיצויים לדרום עד סוף השבוע והוסיף כי ההסתדרות לא תשקוט עד שאחרון העובדים בדרום יקבל את מלוא שכרו.