אהוד ברק בכנס הרצליה: "יש פרפורים אחרונים - אבל החמאס לא יהיה עוד מה שהיה"

"ליעדים שהוגדרו למבצע קיימת עוד מטרה אחת - גלעד שליט" ; "החמאס הוכה מכה חמורה - אסור לשכוח, להשכיח או לשכתב את העובדה הזו"

יו"ר מפלגת העבודה והמועמד לראשות הממשלה מטעמה, אהוד ברק נאם הערב (ג') בכנס הרצליה של המרכז הבינתחומי.

"הביטחון הלאומי - גם בעשור השביעי לקיומה של מדינת ישראל - ממשיך לתפוס מקום חשובי בדיון הציבורי שלנו. המציאות לא פתרה אותנו מהחובה; היונה לא שבה עם עלה של זית כי עוד לא כלו המים", אמר ברק.

"החמאס ספג מהלומה קשה וכואבת, והוא לא יהיה עוד מה שהיה. אין זה אומר שהוא או מגרורותיו לא מנסים להוכיח את קיומו. יש פרפורים אחרונים הנועדים להראות כאילו המהלומה קשה פחות ממה שהייתה באמת. לא צריך להיבהל או להתלהם, יש צורך להגיב ואם יהיה צורך בתגובה מוחצת יותר - אנו יודעים לעשות כן.

"הגראד שנחת היום באשקלון לא עובר ללא תגובה, ובעדנו מדברים כאן מטוסי חיל האוויר פועלים בעזה. הבטחנו שקט נגד הברחות, ואנחנו מקיימים בעניין זה שתיאום מול המצרים. התוצאות תהיינה טובות מבעבר. אנחנו מדברים עם המצרים - ולא עם החמאס; איננו מדברים עם החמאס ואיננו חותמים איתו על דבר. החמאס איננו בר שיח עם ישראל.

"ליעדים שהוגדרו למבצע קיימת עוד מטרה אחת - גלעד שליט. יש בינינו ברית שאם חלילה נפלו בנינו בשבי, עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי להביא אותם הביתה. אני אחראי ואינני מתחמק מאחריות זאת. המגעים עם מצרים מקרבים את האפשרות להחזרתו, אבל איני יכול להבטיח זאת. בכל מקרה, המחיר יהיה כבד".

ברק שיבח את פעולת צה"ל במהלך מבצע "עופרת יצוקה". "הערך המוסף החשוב הוא לא רק הלחימה, אלא גם חידוש ההרתעה. למי שהיה ספק, שוב אין ספק למה מסוגל צבא ההגנה לישראל".

ברק ביקש (שוב) להצדיע לרמטכ"ל גדי אשכנזי, לאלוף פיקוד דרום ולראש השב"כ, יובל דיסקין. הוא הוסיף: "בסופו של דבר נהרגו 10 מפקדים ו-3 אזרחים - גם זה חלק מהקפדנות שאיפיינה את המבצע. אני מזכיר את כל אלה, כיוון שיש אצלנו נטייה קלה מידי לשקוע בקובלנות. הכותרות מתחלפות מהר, אבל כדאי לזכור: החמאס הוכה מכה חמורה - לא לשכוח, לא להשכיח, לא לשכתב. אבל, הכרחי לתרגם את ההצלחה להישגים בשטח".

בנוגע לאיום האיראני-סורי אמר ברק: "הצנטרופוגות באיראן עדיין ממשיכות להסתובב. סוריה עוד לא יצאה ממעגל הטרור. גם החיזבאללה ממשיך להתחמש. מול מציאות זו קל להלהיט יצרים. מנהיגות אמת משיגה ביטחון לא בדיבורים, לא באיומי סרק - אלא במדיניות תקיפה ואחראית. הבנה אחראית של מציאות לא מתפשרת לדרישות לכותרת ראשית כל יום או לשורה תחתונה כל ערב.

"הסכנות לא נעלמות ואסור לנו להתעלם מהן; עם איראן, יש להגיע להבנה מול ארה"ב על מהות תוכנית הגרעין שלה, ולקצוב את משך זמן השיחות ואח"כ להפעיל סנקציות ולהגיע למוכנות לפעולה. מעבר לזה - לא אומר דבר. הדיבור כאן, כמו בנושאים אחרים, מזיק. מול סוריה יש לא להתייאש להגיע להישגים מדיניים".

ברק, לטענתו, אופטימי בנוגעי לנשיא ארה"ב הנכנס, ברק אובמה. "כבר שמעתי את החוששים ממשל אובמה. לא אני - להיפך. אפשר להגיע עם ממשל אובמה להידברות ולשיתוף פעולה אסטרטגי".

בשורה התחתונה נאומו אמר ברק: "ארץ ישראל הישנה והטובה הביאה רצון טוב וסולידריות. חייבים למנף את כל אלה גם לימי השגרה. אין סיבה שלא נתרגם לעתיד טוב יותר בכל תחום מתחומי חיינו. הביטחון איננו רק צבאי, אלא גם ביטחון כלכלי, ביטחון אישי - המביא למיגור הפשע; וביטחון בחינוך המזניק אותנו להישגים. זו תפקידה של מנהיגות אמת. לנטוע ביטחון בכל תחום - לא לדקלם, לעשות. באתי לכאן כדי לדבר על ביטחון ועל מנהיגות, אני יוצא מכאן לעשות".