כישלון צורב לאובמה: מועמדו לשר הבריאות, טום דאשל, משך את מועמדותו בגלל התחמקות מתשלום מס

המועמד השלישי של הנשיא שמודה בעבירות מס והשני שפורש היום ; כמה שעות קודם לכן משכה את מועמדותה ננסי קילפר, שנבחרה לעמוד בראש רשות לבדיקת ביצועי הממשל

הנשיא ברק אובמה ספג הערב (ג') מכה פוליטית: ידידו הקרוב ומועמדו לשר הבריאות, טום דאשל, משך את מועמדותו לאחר שהודה שהתחמק מתשלומי מיסים בסך 140 אלף דולר.

דאשל הוא המועמד השלישי של הנשיא שמודה בעבירות מס והשני שפרש היום. כמה שעות לפני ירידת דאשל מהבמה, משכה את מועמדותה ננסי קילפר, שנבחרה לעמוד בראש רשות לבדיקת ביצועי הממשל, בעקבות פרסומים שהיא לא שילמה מיסי מעביד על עוזרת בית שהעסיקה.

שר האוצר, טימותי גייתנר, עבר את משוכת האישור בסנט למרות שהודה ש"שכח" לשלם מס הכנסה בסך 34 אלף דולר במשך כמה שנים, כאשר עבד בקרן המטבע הבינלאומית.

משיכת המועמדות של דאשל, לשעבר מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנט, מפתיעה ומביכה במיוחד מפני שרק אתמול התייצב אובמה לימינו ללא שום היסוס. בתשובה לשאלה האם יש לו עדיין אמון במועמדו למשרת שר הבריאות, השיב הנשיא: "בהחלט". גם עמיתיו לשעבר בסנט הודיעו כי יתמכו במועמדותו.

בהודעה משותפת שעליה חתומים אובמה ודאשל, אומר הנשיא כי הוא מקבל מקבל את פרישת דאשל "בעצב ובצער".

"טום שגה והוא הודה בכך בגלוי; הוא לא הצדיק את מעשיו ואף אני לא מצדיקם", אמר הנשיא.

דאשל, שהיה אחד מיועציו הקרובים של אובמה במסע הבחירות, אמר בהודעה המשותפת, כי בעיות המס שלו גרמו לכך ששוב אין הוא נהנה מאמונו של העם בארה"ב ולפיכך אין הוא יכול לכהן במשרה ציבורית. "התפקיד הזה מצריך מנהיג שמסוגל לתפקד עם האמון המלא של הקונגרס ושל העם האמריקני, ללא שום הסחת דעת; בשעה זו, אינני המנהיג הזה ואיני רוצה לשמש גורם שמסיח את הדעת".

מבחינתו של אובמה, הסתלקות דאשל היא גם בעיה וגם ברכה. דאשל הוא אחד המומחים הגדולים בארה"ב בסוגיות של שירותים רפואיים וביטוח רפואי. בהעדרו יתקשה הנשיא למלא את הבטחתו במהלך הקמפיין לעשות צעדים משמעותיים להוזלת השירותים הרפואיים ב-100 הימים הראשונים של כהונתו.

יחד עם זאת, אובמה מפגין שאין בדעתו להתנער מהתחייבויותיו בקמפיין, שטוהר המידות ישמש נר לרגלי ממשלו ושהוא משיק "עידן של אחריות". אם היה אפשר להצדיק את את תמיכתו בגייתנר כמקרה יוצא דופן, עם נסיבות מקלות, הנשיא לא היה יכול לטעון זאת במקרה של דאשל.