אורנה ברי: "מנגנוני הסיוע של האוצר להיי-טק אינם מתאימים - כל שנעשה עד כה לא מותאם לתעשייה"

כך אמרה היום יו''ר איגוד קרנות הון-סיכון בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא משבר ההיי-טק ; סגנית המדען הראשי בתמ''ת: "הביקוש למענקי המדען הראשי - כ-4 מיליארד שקל; לא נוכל לעמוד בכל הדרישות הללו"

"הביקוש למענקי המדען הראשי עומד על כ-4 מיליארד שקלים, לא נוכל לעמוד בכל הדרישות הללו". כך אמרה סגנית המדען הראשי במשרד התמ''ת, לידיה לזנס, בדיון שקיימה היום (א') וועדת הכלכלה של הכנסת בנושא משבר בתעשיית ההיי-טק.

אורנה ברי, יו''ר איגוד קרנות הון-סיכון אמרה כי "המהלכים של האוצר רחוקים מלהיות מושלמים. הכסף שהוסף למדען הראשי הוא פחות מדי והוא רק חלק מתחילת התהליך. המנגנונים שהציע האוצר אינם מתאימים לתעשייה, ערבויות אישיות אינן מתאימות. הקמתי לא מעט סטאראפים ובחיים לא הייתי משקיעה ערבויות אישיות בעסק. מחוייבת כאן מדיניות. הבנקים לא נותנים אשראי כי המדינה לא נותנת ערבויות. כל שנעשה עד כה על ידי החשב הכללי לא מותאם לתעשייה, נקודה". אמרה.

ח''כ אלכס מילר, מישראל ביתנו, יו''ר השדולה של תעשיות ההיי-טק, אמר כי "ללא תוכנית מקיפה ומסודרת להצלת תעשיית ההיי-טק, העסק הזה לא יעבוד. אנו נאבד את המשאב הכי איכותי שלנו. אנשים האלו בורחים מהארץ".

מילר הציע מהלך משולב של הפחתה במיסוי, השקעה בתשתיות, השקעה בהכשרה מקצועית ומציאת פתרונות עבודה לבוגרי אוניברסיטאות חדשים. "אתם עובדים בשיטה של כיבוי שריפות. אין אצלכם אסטרטגיה. לא צריכים לחכות לבחירות. המשבר הוא משבר. תצאו עם תוכנית מסודרת ואנו נתמוך", תקף מילר את נציגי האוצר.

יפעת אדורם, מנכ''לית איגוד קרנות הון סיכון בישראל, אמרה בדיון כי "ברבעון הראשון של 2009 רק 200 סטארט-אפים יוקמו, שזה חצי מהמספר בשנים האחרונות". זאב הולצמן, יו''ר קרן הון-סיכון גיזה, הציג תוכנית בשם "זינוק", המבוססת על השקעה ממשלתית של 50 מיליון דולר בשנה במשך 10 שנה, שימונפו, על ידי קרנות הון-סיכון ומשקיעים זרים, פי עשרה.

לפי ההערכות, תוכנית זו צפויה להניב גיוס של 5 מיליארד דולר, שיאפשרו גידול של 30 אלף מועסקים חדשים בצורה ישירה. הולצמן תקף את תוכנית האוצר ואמר כי "ההשקעה בביו-טכנולוגיה תניב פירות רק בעוד עשור לפחות ומדובר בסקטור ספציפי אחד המהווה רק כ-10% מכלל התעשייה. האוצר גילה ומגלה עדיין בורות מוחלטת לגבי תעשיית ההי-טק".

נציג האוצר הציג את התוספות שהוענקו עד כה למדען הראשי וטען כי האוצר בודק את כל התוכניות.