מנכ"ל מנטור גרפיקס בראיון בלעדי ל"גלובס": "הייתי מצטער אם קיידנס היתה קונה אותנו"

וולדן ראיינס: "תכנון המעגלים האלקטרוניים הוא תחום טוב להיות בו בזמן מיתון ; "לאורך ההיסטוריה, המגזר הזה נפגע פחות מאשר הלקוחות שלו - יצרניות השבבים"

הטלטלה שעוברת על תעשיית השבבים הפכה לאחת הדרמות הגדולות של ההיי-טק העולמי בתקופה הנוכחית. חברות ענק מגיעות לסף פשיטת רגל, עלויות הייצור נוסקות, התחרות מתגברת, מיזוגים, ואם כל זה אינו מספיק הרי הקשיים הכלכליים גם מבריחים חלק גדול מהלקוחות. על רקע זה, אין פלא שגרטנר צפתה לאחרונה כי תעשיית המוליכים למחצה עתידה לחוות ב-2009 את השנה השלישית הראשונה בהיסטוריה עם ירידה של כ-16% לעומת מכירות של כ-260 מיליארד דולר ב-2008.

לצד יצרניות השבבים עצמן יש ענפים בולטים פחות המספקים מוצרים ושירותים לתעשייה ובהם מורגשת המכה בעוצמה פחותה. עם זאת, גם שם לא חסרות דרמות. הענף שמשך את תשומת הלב הרבה ביותר בחודשים האחרונים הוא זה של תוכנות ה-EDA (Electronic Design Automation) שבאמצעותן מתכננים את המעגלים האלקטרוניים בשבב ובאמצעותן עובדות חברות השבבים והאלקטרוניקה. זהו ענף קטן יחסית בשוק השבבים, שהסתכם בכ-5.5 מיליארד דולר בשנה החולפת ובו שולטות החברות קיידנס, סינופסיס, ומנטור גרפיקס, לפי הסדר, על כ-70% מהשוק.

בשנים האחרונות הובילה קיידנס את השוק עד לרבעון הראשון של 2008, בו נטלה ממנה סינופסיס את ההובלה. על רקע השוויים היורדים של החברות בשוק, הגישה קיידנס במאי הצעה לרכישת המתחרה, מנטור, ב-1.6 מיליארד דולר (או 16 דולר למניה) - יותר מפי 3 לעומת שווי השוק שלה כיום (כ-500 מיליון דולר) ופרמיה של כ-30% מעל לשער המניה בזמן ההצעה. אבל המהלך שהיה נראה כשינוי מהפכני של יחסי הכוחות, התברר כהתחלתה של דרמה גדולה.

הדירקטוריון של מנטור גרפיקס סירב בגלל המחיר הנמוך, ובאוגוסט חזרה בה קיידנס מההצעה. "למעשה הייתי מצטער עם היינו מגיעים להסכם, כי אז היינו בבעיה", אומר וולדן ראיינס, יו"ר ומנכ"ל מנטור גרפיקס, בראיון בלעדי ל"גלובס", בביקור שערך בישראל לאחרונה.

"לקיידנס לא הייתה יכולת לשלם וזה היה נגמר בפיאסקו. אבל שמענו את בעלי המניות שלנו ובדקנו את האפשרויות. ממש לפני שקיבלנו החלטה באה קיידנס ואמרה: אנחנו מצטערים כי אנחנו לא יכולים לממן את זה.

"כמה חודשים לפני, המחיר שלנו היה 19 דולר למניה, אז למה שנמכור ב-16 דולר? יצא שלקיידנס לא הייתה יכולת לקנות את החברה גם ב-16 דולר למניה. אם היינו נכנסים להסכם, גם היינו מאבדים את הלקוחות וגם לא הייתה עסקה. גם הרגולציה בארה"ב לא הייתה מאשרת את העסקה עם קיידנס".

מגזר ששורד

באוקטובר הודיעה קיידנס על פרישתם של המנכ"ל מייק פיסטר, וארבעה סמנכ"לים בחברה. לצד זה, פתחה בבדיקה של רישומי ההכנסות לשנה האחרונה. הביקורת מצאה רישומי שגויים של הכנסות בגובה של כ-35 מיליוני דולר ברבעון הראשון והשני של 2008 שהיו אמורים להתפרס על פני מספר שנים וקיידנס נאלצה לשנות את רישומי ההכנסות שדווחו בחצי השנה הראשונה של השנה החולפת. הוועדה אמנם קבעה ש"לא נמצא כל ניסיון לבצע מעשים פליליים", אך את הרושם הרע כבר קשה היה לשנות.

התוצאה באה לידי ביטוי כואב בביצועים של קיידנס. החברה, שמינתה בינתיים את ליפ-בו טאן כמנכ"ל, הודיעה בדצמבר על פיטורי 12% מהעובדים, ודיווחה על הרבעון הרביעי בסוף השבוע האחרון בו רשמה מכירות של 227 מיליון דולר, ירידה כ-50% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, עם הפסד עצום של 1.64 מיליארד (GAAP) בעיקר כתוצאה ממחיקת מוניטין ונכסים בלתי מוחשיים. במונחי Non-GAAP הפסידה החברה 11 מיליון דולר. מהצד החיובי, מצפה החברה למכירות של 200-210 מיליון דולר ברבעון הנוכחי, בקצה העליון של הציפיות. תזכורת לאיבוד נתח השוק ניתן לראות בהודעה שפרסמה מנטור לאחרונה - אולי גם קצת מתוך שמחה לאיד - לפיה פריסקייל, לקוחה משמעותית של קיידנס, הרחיבה את שיתוף הפעולה איתה.

ראיינס הוא אחד המנהלים הוותיקים בתעשיית המוליכים למחצה. את תפקידו הנוכחי הוא ממלא מאז 1993 ולפני כן היה סגן נשיא בחטיבת השבבים של TI. במקביל לתפקידו הוא משמש גם כיו"ר קונסורציום בתחום ה-EDA, וככזה יש לו הרבה מה להגיד על התעשייה, במיוחד בתקופה כזו. "EDA היא תחום טוב להיות בו במשך המיתון", הוא משוכנע, "מתכנני המוצרים כמעט לא מפוטרים ותכנון המוצרים צריך להמשיך. כאשר הכלכלה מתרוממת מחדש, אם אין לך מוצרים חדשים, אתה בצרות.

"לאורך ההיסטוריה בתקופות משברים, מגזר ה-EDA נפגע פחות מאשר הלקוחות שלו - יצרניות השבבים. למגזר ה-EDA היו בעבר רק 3 שנים של האטה".

ראיינס מעריך כי ב-2009 יחזור הענף לצמיחה חלשה, אם כי רשמית, תהיה ירידה של 6% בעקבות שינוי שעורכת קיידנס ברישום. הצמיחה בתחום ה-EDA מגיעה מההתפתחויות החדשות בתעשיית השבבים - מצד הייצור או הפונקציונליות שנדרשת מההתקנים האלקטרוניים. "תחום ה-EDA צומח כאשר אנחנו פותרים בעיות חדשות", אומר ראיינס ונוקב במספר תחומים כגון התייעלות במפעלי הייצור של השבבים, הכניסה לטכנולוגיות ייצור בליטוגרפיה של 32 ו-45 ננומטר, ותכנון של המערכת מסביב למוליכים למחצה.

אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של השנים האחרונות היא האימות, תחום שמספק כלי תוכנה לבדיקת התאמת השבב לפעילות לשמה הוא נועד, ומספק חלק ניכר ממכירות החברות בתחום. העסקה הגדולה שנעשתה בתחום הייתה ב-2005, כאשר קיידנס רכשה את וריסיטי הישראלית תמורת כ-280 מיליון דולר, והפכה אותה למרכז הפיתוח בישראל. מנטור לא רכשה מעולם חברה ישראלית אולם ראיינס רואה בישראל שוק מרכזי, ולחברה מרכז פיתוח ומכירות בהרצליה בניהול אלישע ורטמן עם כ-40 עובדים.

ראיינס טוען שישראל מהווה 5%-10% מסך ההכנסות של תחום ה-EDA עקב הריכוז הגבוה של מרכזי פיתוח וסטארט-אפים בתחומי האלקטרוניקה. לדבריו, סטארט-אפים הם הזדמנות צמיחה משמעותית עבור חברות ה-EDA, אולם התקופה הקרובה תאתגר את הקביעה הזו. "הדבר שאני חושש ממנו הוא מה עם החברות הקטנות או סטארט-אפים שיתקשו לקבל מימון. זה יכול להשפיע עלינו במיתון ומזה אני מפחד", הוא אומר.