מגזין אמריקני: סבארו, בלוקבסטר וקרייזלר בסכנה ממשית לפשיטת-רגל

התחזית הקודרת מצביעה על אפשרות של 25 פשיטות-רגל של חברות משמעותיות בכל חודש ב-2009 ; העסקה עם פיאט נראית מפוקפקת מאחר שפיאט לא הזרימה דולר אחד למימוש העסקה בזמן שקרייזלר צמאה למזומנים

כשהצרכנים ברחבי העולם סוגרים את הארנקים והכנסות החברות בעולם צונחות מפת העסקים הגדולים בעולם ב-2009 עלולה להיראות כבית קברות של חברות שקרסו או מוזגו עם חברות אחרות.

סוכנות הדירוג מוד'יס צופה כי ב-2009 יגדל פי 3 מספר פשיטות הרגל בעולם ב-2008 ופי 15 ממספר פשיטות הרגל ב-2007. התחזית הקודרת מצביעה על אפשרות של 25 פשיטות רגל של חברות משמעותיות בכל חודש ב-2009.

לחברות רבות יש כיום בעיית נזילות שיכולה להוביל לאי תשלום החובות שלהן, לאחר שמיטה של חוב בארה"ב מתחילה החברה בהליך של פשיטת רגל שגורם לשמיטת חלק מהחובות ולתהליך רה ארגון של החברה שבדרך כלל גורם לה לצאת מפשיטת הרגל כחברה בריאה, מאוזנת וחזקה יותר בתנאי שיושג המימון הדרוש לכך.

ירחון US News פירסם רשימה של 15 חברות אמריקניות שיכול להיות שיצליחו לצלוח את המשבר אך בוודאות ייאלצו לבצע שינויים מהותיים בכדי שלא לפשוט רגל.

אחת מהחברות שהסיכון לקיומה הוא מהגבוהים ביותר היא יצרנית הרכב האמריקנית קרייזלר שמעסיקה כ-55 אלף עובדים. במגזין ציינו כי קטלוג המוצרים של החברה כולל כמעט אך ורק רכבים גדולים זוללי בנזין. עוד צויין כי החברה שורפת במהירות את הסיוע הממשלתי של 4 מיליארד דולר שקיבלה מהממשל. העסקה עם פיאט, שבה קיבלה היצרנית האיטלקית 35% מהחברה נראית מפוקפקת מאחר ופיאט לא הזרימה דולר אחד למימוש העסקה בזמן שקרייזלר צמאה למזומנים.

חברה נוספת שמצאת בסכנה היא רשת המזון המהיר האיטלקי סבארו, המעסיקה כ-5,500 עובדים בארה"ב. רשת המזון המהיר סובלת מירידה חדה ברווחיות משום שרוב סניפיה נמצאים בקניונים, שם ירדה בחדות תנועת הלקוחות ומאידך, החברה מתקשה לגוון את התפריט שלה עם מנות בוקר מוזלות וארוחות ליליות כמו רשתות מזון מהיר אחרות.

עוד חברה שנמצאת בסכנה קיומית היא חברת השכרת סרטי הוידאו והדי.וי.די בלוקבסטר (סימול: BBI), שמנייתה נפלה השנה ב-57%. רווחי החברה שמעסיקה בארה"ב כ-60 אלף עובדים ירדו בחדות בשל העלאת תעריפים שהרחיקה לקוחות והתחרות עם רשתות הכבלים והאינטרנט שמציעים את ללקוחות תוכן זהה. שני קווי אשראי נסגרים לחברה בחודש אוגוסט, כשההערכות הן כי החברה תחזור להיות חברה פרטית ותונפק בחזרה לבורסה בזמנים טובים יותר.