ריקושט תפצה חייל על שימוש בתמונתו בקמפיין למרות שהתקבלה מ"במחנה"

ביהמ"ש מתח ביקורת על המגזין הצבאי "במחנה", שמעמיד לרשות גופים מסחריים את ארכיון התמונות שלו - והורה להעביר העתק מפסק הדין לפרקליט הצבאי הראשי, "שיבחן את ההקפדה על שמירת הזכות לפרטיות" במגזין

בית משפט השלום באילת חייב את רשת הציוד הצבאי "ריקושט" ואת הזכיין שלה באילת בפיצוי בסך 50 אלף שקל לחייל, שבתמונתו השתמשו בקמפיין פרסומי בלא רשות. השופט יואל עדן מתח ביקורת על המגזין הצבאי "במחנה", שמעמיד לרשות גופים מסחריים כמו ריקושט את ארכיון התמונות שלו, והורה להעביר העתק של פסק הדין לפרקליט הצבאי הראשי, כדי "שיבחן את מידת ההקפדה על שמירת הזכות לפרטיות" במגזין.

בקיץ 2006 פירסם זכיין ריקושט באילת במשך מספר שבועות מודעות בעיתונים ובשבועונים המופצים בעיר. במודעה הופיעה תמונה גדולה שצולמה בבסיס קליטה ומיון של צה"ל, ובמרכזה מופיע התובע, שירן אברג'ל, כשהוא עומד מחויך ואחוז התרגשות ואוחז בידיו ערימת פריטים צבאיים.

באמצעות עו"ד עוזי נקש תבע אברג'ל 50 אלף שקל בטענה כי הוא הוצא מאלמוניותו בלא הסכמתו. לדבריו, הוא הופתע לקבל הערות ותגובות מאנשים שונים, חלקן לטענתו משפילות ומבזות, על כך שהוא "מככב" בפרסומות של ריקושט. הרשת טענה כי התמונה נמסרה לה למטרות פרסום על-ידי מערכת עיתון "במחנה", שהינו מגזין של צה"ל, במסגרת שיתוף-פעולה בינה לבין העיתון.

חובת זהירות מוגברת

מאחר שריקושט לא הגישה הודעת צד ג' נגד במחנה, נמנע השופט מלקבוע ממצאים לגבי המגזין הצבאי. אולם נקבע כי ריקושט פגעה בפרטיותו של אברג'ל. "חייל המבצע את חובתו וזכותו אינו צריך להטריד עצמו בהגנת פרטיותו, ויש לאפשר לו להניח כי זו נשמרת בקפדנות ואין הוא הופך 'תצוגה לאחרים'", קבע השופט. "מכאן, שחובת הזהירות המוטלת על כל מי הבא לפרסם תמונתו בכלל, ולצורך מסחרי בפרט, הינה חובת זהירות מוגברת".

אמנם, השופט הוסיף כי אברג'ל לא ראה השפלה בפרסום תמונתו ב"במחנה", "אולם אין הרי פרסום עיתונאי כהרי פרסום מסחרי, ונסיבות הפרסום נשוא התביעה שונות באופן מהותי, הן בשל מהות הפרסום (מסחרי) והן מבחינת היקפו".

השופט קבע כי אברג'ל זכאי לפיצוי בסך 50 אלף שקל הן בשל הפגיעה בפרטיותו, והן מכוח עילות אחרות - עוולת הרשלנות ("הסתמכות על קבלת תמונות המיועדות לפרסום מסחרי מעיתון שצילם אותן, אין בה כדי יציאת ידי חובת הזהירות המוטלת על המפרסם") ועשיית עושר ולא במשפט (שימוש מסחרי רחב בדמותו ללא הסכמתו). (ת.א. 1511/07).