חברת החשמל תשלם לאחים עופר פיצוי של 30 מ' ש' ותקים תחנה ברמת חובב

חברת החשמל צפויה לשלם לחברת OPC שבבעלות האחים עופר החזר הוצאות בסך 30 מיליון שקל בגין ההשקעה שביצעה באתר המיועד להקמת תחנת הכוח ברמת חובב. כך נודע ל"גלובס". מתווה העסקה כבר אושר על ידי דירקטוריון חברת החשמל, בראשות היו"ר מוטי פרידמן, ע"י ועדת הביקורת של החברה לאחר מו"מ של למעלה משנה.

במסגרת העסקה תשלם חברת החשמל ל-OPC בניהולו של גיורא אלמוגי, את עלויות הפיתוח שבוצעו באתר. בחברת החשמל טוענים כי החברה נדרשה על ידי מינהל מקרקעי ישראל להחזיר ל-OPC את ההוצאות כתנאי להקצאת הקרקע.

OPC המיוצגת ע"י שר האנרגיה לשעבר, עו"ד משה שחל, זכתה לפני מספר שנים במכרז להקמת תחנת הכוח הפרטית הראשונה בארץ, בהספק של 370 מגה ואט באתר רמת חובב. בשנת 2002 אף נחתם הסכם בין חברת החשמל ואחים עופר אולם ב-2004 משכה OPC את ידיה מהפרויקט עקב גידול בעלויות.

בשנה שעברה הוחלט כי במקום התחנה הפרטית, חברת החשמל תקים ברמת חובב תחנת כוח בגז טבעי (מחז"מ) במסגרת תוכנית החירום למשק החשמל. התחנה אמורה לקום על חטיבת הקרקע בשטח של 50 דונם הצמודה לאתר הקיים של חברת החשמל.

הפיצוי יוכר בתעריפי החשמל

במסגרת המו"מ בין הצדדים, חברת החשמל ו-OPC בחנו אפשרות לשיתוף פעולה בהקמת תחנת הכוח, תוך כניסת האחים עופר לשותפות ב-49% ממניות המיזם. המו"מ לא הבשיל לעסקה עקב התנגדות עובדי חברת החשמל.

בחברת החשמל מסרבים למסור פרטים אודות ההתחשבנות הכספית מול OPC וכיצד נקבע גובה הפיצוי. גורמים המקורבים לדירקטוריון החברה ציינו, כי הדירקטוריון אישר את מתווה העסקה בלבד, וזאת בהתאם לעלויות שהציגה הנהלת החברה. לדבריהם, "התנאי לתשלום ל-OPC הוא שכל העלויות יוכרו לחברת החשמל בתעריפים.

מחברת החשמל נמסר בתגובה, כי "חברת החשמל, בהמלצת משרד התשתיות ובאישור עקרוני של מינהל מקרקעי ישראל נכנסה לנעלי OPC. החברה נדרשה על ידי המינהל לשאת בנטל הוצאות התכנון, הרישוי, וכו', כתנאי להקצאת הקרקע". מנכ"ל OPC גיורא אלמוגי, מסר בתגובה כי "לא מדובר בפיצוי אלא בהחזר הוצאות כנגד השקעה שביצעה החברה, וזאת בהתאם להנחיות המינהל בנושא.