שלמה מעוז: "הייתי רוצה את נתניהו בעמדת השפעה כלכלית"

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס נשואה: "במשרד האוצר ינסו עכשיו לעשות דמורילזציה של מה שקורה; השלטון יעביר לפקידות הבכירה, שיתריעו מפני עלייה חדה בגירעון והצורך הנגזר מכך לקצץ בתקציב הממשלה"

"אין פה הכרעה", כך אמר ל"גלובס" היום (ד') שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס נשואה. "המצב מוביל לאי ודאות, ואי ודאות לא טובה לשווקים: השווקים רוצים לדעת מי תהיה הממשלה, מי יהיה שר האוצר ומה תהיה המדיניות".

"אני לא חושב שהמצעים הכלכליים של 'קדימה' ושל 'הליכוד' שונים מהותית האחד מהשני; השאלה היא איך הם נתפסים בעיני הציבור. הציבור רואה אי-ודאות, וכמובן העובדה שקיימת גם אי-ודאות לגבי תוכנית ההצלה האמריקנית - ששם מזגזגים בין תוכנית אחת לשנייה - זה לא מוסיף ברכה לישראל".

לדברי מעוז, "דבר נוסף שצריך לשים לב הוא העובדה שבמשרד האוצר ינסו עכשיו לעשות דמורילזציה של מה שקורה; השלטון יעביר לפקידות הבכירה, שיתריעו בפני עלייה חדה בגרעון והצורך הנגזר מכך לקצץ בתקציב הממשלה", הוסיף. "ואין מי שיחסום אותם מגישה לא נכונה. כל אלו מובילים לאי ודאות שהיא לא טובה כרגע - ומה עוד שהכלים שעמדו בפני הבנק המרכזי עד כה הסתיימו".

- זה לא מדויק. הנגיד יכול להיות ישיר יותר ועמום פחות לגבי תוכנית רכישת האג"ח על-ידי בנק ישראל, או להיות עמום פחות לגבי המשכה של תוכנית רכישת הדולרים

"נכון, הוא יכול להיות רשמי יותר. למשל, אני הראשון שאטען שהתוצר ב-2008 יכול היה לעלות ב-1% אם לא היינו מגיעים לשער של 3.3 שקלים - וזה היה קורה אם הוא היה מיישם כבר ב-2007 את רכישת הדולרים, עליה המלצתי כבר אז".

ולכלכלן הראשי של בית ההשקעות יש ביקורת מפתיעה על ההתעסקות האובססיבית במשבר הנוכחי בשוק ההון. "התמקדות היתר בשוק ההון היא לדעתי מוגזמת. צריך לזכור שאנחנו בסך הכל ראינו תיקונים - גם בשוק האג"ח הקונצרניות, גם בשוק המניות".

לדבריו, "מה שאני חושב שאנחנו צריכים לשים אליו לב עכשיו, הוא לחשש ממשבר ריאלי - צריך לעבור לשוק התעסוקה ושוק הפעילות הכלכלית של העסקים הקטנים-והבינוניים".

- במה דברים אמורים?

"שר אוצר חייב לדאוג לכך שתהיה העדפה לפטר פחות עובדים ואפילו לקצץ שכר או לא להעלות שכר - צריך לעבוד ביחד עם ההסתדרות כי אנחנו הולכים לתקופה של האטה כלכלית של כמה שנים". הוא מוסיף: "אם נשלח אותם הביתה, אני אפגע בחוסן החברה. צריך להגיע להסכם מרובע עם הממשלה, המעסיקים, ההסתדרות, והעובד".

- מה הם צריכים לעשות?

"במקומות שיש יותר מידי עובדים להוציא לחופשה מרוכזת. 60% מעלותה ימומן על-ידי הממשלה, 20% בידי המעסיקים ו-20% הנותרים על-ידי העובד. הוא יוכל באותו זמן לחפש עבודה. אנשים צריכים לזכור שבשנים הטובות הקדישו המון כסף לביטוח לאומי, וככה אני גם לא מכניס אנשים נוספים למעגל העוני".

וכאן מתייחס מעוז לעסקים הקטנים והבינוניים. "אמנם כל העולם עובד עם קונצרנים גדולים, אבל העסקים הקטנים יותר מחזיקים את הכלכלה בתקופות מיתון, וחייבים לעזור להם שלא ייפגעו".

כאן תוקף מעוז את התנהלות הבנקים בכל הקשור למדיניות האשראי שלהם, ובמיוחד בנק לאומי. "ואם הבנקים לא רוצים לסייע, הממשלה צריכה לשנות את ההנהלה - זה בנק שלה.
באנגליה בארה"ב הלאימו בנקים. אם הם לא רוצים - שיחזירו את המפתחות. שלא ימשכו את זה כמו שקרה עד שהסכימו לגלות את הנכסים של ניצולי השואה".

וגם לגבי סוגיית הבונוסים והדיבידנדים יש לכלכלן הראשי של אקסלנס מה להגיד. "הבנק הממשלתי הבנק שייך לאומה. להגיד שכל פעם שמדברים על השכר שזה פתאטי - זה פתאטי בעיני".

"צריכים להתמקד בתעסוקה ולא להתרכז רק בשוק ההון - שם לא צריך לעשות עוד פעולות".

- מה לגבי תשתיות?

"בוודאי שצריך להתמקד בהן: בניית בי"ס, מנהרות, גשרים, ביוב - הבעיה היא שזה לוקח זמן. צריך לזכור שאני לא פוחד מהעלייה בגירעון, אני לא חושב שזה יגיע ל-5%-6% מהתוצר - כי אנחנו עדיין מצויים בצמיחה בחצי הראשון של השנה".

מעוז מציע להפחית את המע"מ לרמה של 14%, "כי זה מס רגרסיבי שמגדיל את ההכנסה של משקי הבית, ומגדיל את הצריכה - בעוד שמס חברות הוא לא מיידי, ולוקח זמן עד שהוא משפיע. אחרי שנתיים נעלה בחזרה". לדבריו, כמו שהפחיתו את הריבית עבור הבנקים ושמירה על יציבותם ("ואין לי בעיה עם זה", הוא אומר) וכמו שמסייעים לשוק האג"ח הקונצרניות באמצעות קרנות מנוף, כך צריך להפחית את המע"מ לעסקים קטנים ובינוניים".

- כמה מילות סיכום בכל זאת על מה שקורה בתחום הפוליטי

"אני חושב שהדבר הטוב ביותר שהפוליטיקאים יכולים לעשות יהיה שהם יאזינו לעם וייצרו קואליציה של 'ליכוד'-'עבודה'-'קדימה', שתפעל כדי להקהות את המשבר".

- מיהו שר האוצר המועדף עליך לאור המציאות הנוכחית?

"אני לא יודע אם אני רוצה אותו כשר אוצר או כראש ממשלה, אבל הייתי רוצה את נתניהו בעמדת השפעה כלכלית. שוק ההון בוטח בו וגם שוק התעסוקה - כי הוא הוכיח את עצמו בפעם האחרונה.

- אבל ביבי תומך בהפחתה מיידית של מס חברות

"אני בעד הפחתת מס חברות, אבל קודם כל תומך בהפחתת המע"מ".