מנכ"ל ישראמקו ל"גלובס": "תוך חמישה חודשים נתחיל לדבר עם חברת החשמל; כמות הגז הזאת יכולה לספק חלק מאוד גדול מצורכי האנרגיה של המשק הישראלי"

יוסי לוי: "צריך גם שהמדינה תקבע מדיניות אנרגיה - כולם צריכים לבסס את מדיניות הגז על גז ישראלי" ; "אני לא חושב שתהיה לנו בעיה לממן את הקידוחים והפיתוח" ; בשורות לוהטות: פוטנציאל הקידוח גבוה ב-61% מההערכה המקורית ; יואב בורגן צופה אפסייד של 97% במניית ישראמקו

יום לאחר שמפעילת קידוח הגז הטבעי, נובל אנרג'י האמריקנית, ביצעה הערכה לגבי הפוטנציאל בקידוח "תמר 1", דיברנו עם יוסי לוי, מנכ"ל ישראמקו. "כמעט פי 5 ממאגר 'מרי' של ים תטיס", הוא אומר ל"גלובס" לגבי הפוטנציאל ל-142 מיליארד מ"ק. "מדובר בכמות יפה מאוד".

- איך אתם נערכים להפקה?

"כרגע התוכנית היא לבצע שני קידוחים נוספים", הוא אומר, ומזכיר את הקידוח הנוסף המתוכנן ב"דלית 1", מאגר נפרד ליד חדרה. "נובל מצאה לנו שההסתברות הגיאולוגית למציאת גז היא 40%, כאשר לשם השוואה, בטרום קידוח היא עמדה על 35% בלבד". לאחר מכן, מתוכנן קידוח "תמר 2" - באותו מבנה קידוח, "במטרה להגדיר בצורה טובה יותר את רזרבות הגז במאגר". לדבריו של לוי, "רק לאחר מכן המפעילה נובל תכין תוכנית פיתוח שבמסגרתה ייקבעו עלויות הפיתוח של המאגר".

- יש הערכות?

"אנחנו לא רוצים לתת הערכות לא מבוססות. מדובר בהשקעות מאוד גדולות, שנצטרך להציג אותן בצורה מפורטת. הכמות הזו היא כמות מאוד גדולה והיא יכולה לספק חלק מאוד גדול מצורכי האנרגיה של המשק הישראלי - ובעיקר משק החשמל, שאמור להתבסס יותר על הגז הטבעי", הוא אומר. מבחינתו מדובר בבשורה למשק - שמשמעותה לא להסתמך על מקורות זרים ולהשתמש במקור לא מזהם, שלא נאמר מקור אנרגיה זמין.

- איך אמור להשפיע הגידול בפוטנציאל הקידוח?

"כמות כזו יכולה לספק את משק האנרגיה למשך עשרות שנים. אני לא יודע כמה שנים; השאלה היא באיזו מידה המשק הישראלי יסתמך על גז ישראלי ובאיזו על גז מיובא. המטרה שלנו היא, שהמשק יסתמך על הגז הישראלי - הוא מקור אספקה אמין יותר, ובנוסף, מספק תמלוגים ומסים לממשלה. ברגע שמדובר בגז זר, הממשלה מוציאה מטבע זר ולא מקבלת את כל אלו".

- כבר יש דיבורים על חוזים עתידיים עם חברת החשמל?

"קודם כל צריכה להיות התבססות גבוהה יותר של הממשלה על גז ממשלתי מאשר על גז מיובא. כמובן ששר אנרגיה חדש יצטרך לתת על כך מחשבה - ואחרי זה נשב גם עם חברת החשמל. אנחנו מחכים גם לקידוח אימות, וגם לשר אנרגיה חדש שיסביר את משק האנרגיה".

לדבריו של מנכ"ל ישראמקו, "כרגע הוכחנו מאגר גדול מאוד. כמובן שכדי לפתח אותו, נצטרך לקיים חוזה עם חברת החשמל. עוד לא התחלנו לדבר איתם, כי אנחנו עדיין בשלב של עשייה - חיפוש גז נוסף ב'דלית', וגם בתקווה לעוד רזרבות בתמר.

- תוך כמה זמן אתה מצפה שתתחילו לדבר עם חברת החשמל?

"עוד כמה חודשים - תוך חמישה חודשים, מאחר ששני הקידוחים הנוספים לא יבוצעו במקביל". כאן מסביר לוי כי גם הכמות הנוכחית (142 מיליארד מ"ק, כאמור) "לא הולכת ברגל", שכן המשק צורך בסביבות 7 מיליארד מ"ק בשנה - מה שגוזר בחישוב פשוט פוטנציאל ל-20 שנה. "אי אפשר לזלזל בזה. צריך לשבת גם עם חברת החשמל וגם שהמדינה תקבע מדיניות אנרגיה - כולם צריכים לבסס את מדיניות הגז על גז ישראלי".

- איך אתם מתכוונים לממן את עבודות הפיתוח? תידרש השקעה אדירה.

"אני לא חושב שתהיה לנו בעיה לממן את הדברים הללו. ברגע שיהיה לנו קניין שקונה מאיתנו בחוזה ארוך טווח, אז אין בעיה להשיג מימון".

- מה לגבי אופן המימון המועדף - מימון בנקאי, אג"ח?

"אנחנו עוד בתחילת הדרך. יש מחשבות ונפרסם אותן - אך לא כעת".