דב מורן: "שחצני להגיד שאנו רוצים להקים את נוקיה הישראלית - אם נגיע למכירות של מיליארד דולר, זה יהיה הישג מטורף"

לקראת כנס הסלולר בברצלונה: פחות טכנולוגיות נישתיות, יותר אפליקציות חדשות - מה שמעניין את התעשייה הוא יצירת ערך למפעילים ופחות טכנולוגיות להעברת תוכן ; פחות חברות ישראליות ישתתפו השנה בכנס

המומנטום שהיה לטכנולוגיה נישתית כמו WiMAX הולך ונעלם, ומה שמעניין את התעשייה הם השירותים החדשים שמייצרים ערך למפעילים, ופחות טכנולוגיות להעברת תוכן. לאור המצב העולמי הקשה, ייתכן שהשאיפה של רבים בתעשייה היא לראות את טכנולוגיות ה-WiMAX וה-LTE מתאחדות.

לצד השקות המכשירים הסלולריים שתמיד גונבים את ההצגה בכנס הסלולר העולמי השנתי בברצלונה שייפתח ביום שני הבא, מה שיבלוט במיוחד הוא הדגש החזק של היצרנים על אפליקציות חדשות. תערוכת Mobile World, אחת מהתערוכות הגדולות בעולם בתחום הטלקום, בה מציגות אלפי חברות ומבקרים בה עשרות אלפים מהתחום, תתקיים בין ה-16-19 בפברואר.

"הצינורות הופכים להיות Commodities, סחורה לכל דבר", אומר מנכ"ל אחת מיצרניות הטלקום המיוצגות בישראל ומי שמכיר היטב את המגמות העולמיות בעולם הסלולר. המשמעות היא שהמומנטום שהיה לטכנולוגיה נישתית כמו WiMAX הולך ונעלם, ומה שמעניין את התעשייה הם השירותים החדשים שמייצרים ערך למפעילים, ופחות טכנולוגיות להעברת תוכן. לאור המצב העולמי הקשה, ייתכן שהחזון או השאיפה של רבים בתעשייה הם בכלל לראות את טכנולוגיות ה-WiMAX וה-LTE מתאחדות.

ה-WiMAX וה-LTE הן שתי טכנולוגיות אלחוטיות דומות ומוגדרות כדור הרביעי בסלולר, אבל לא בהכרח מתחרות, שיהיו בשימוש להעברת מידע במהירויות גבוהות. ה-LTE הוא אבולוציה של רשתות דור 3.5 מה שקרוי - HSPA, שקיימות ופועלות בקרב מרבית מהמפעילים בעולם. שתי הטכנולוגיות נחשבות לטכנולוגיות הדור הבא והן זהות ב-70% מהמרכיבים שלהן, אך הירידה בביקושים לא עושה טוב לאף אחת מהן.

סימנים של הקפאה

השבוע כשל מכרז למכירת תדרים ל-WiMAX ברומניה שהוצע על-ידי רשות התקשורת הרומנית. זהו סימן לא טוב, שיכול להקרין על מדינות נוספות. הסיבה היא כלכלית, ורשות התקשורת הרומנית שוקלת האם כדאי לנסות ולשווק את התדרים שוב במחירים נמוכים יותר, או להקפיא את המכרז שתכננה.

לדברי גורמים שישתתפו בתערוכה, יושם השנה דגש חזק על אפליקציות, כאשר בשוק הנייח יהיו אלו פתרונות ה-IPTV (טלוויזיה על גבי פרוטוקול אינטרנט), אבל בסלולר הצורך בהתמודדות עם כמויות הולכות וגדלות של וידיאו יכתיבו פתרונות להגדלת המהירות והקיבולות למשתמש הסופי, שילוו בחשש להיכנס להשקעות ב-LTE. זו הסיבה שהתעשייה תייצר פתרונות להגדלת המהירות לקצבים של 21 ו-28 מגה ביט על-גבי הרשתות הקיימות, על-מנת למצות את ההשקעות ולהחזיר את הכסף.

החשיפה הישראלית

לאור המצב הכלכלי, מספר המשתתפים השנה צפוי להיות נמוך יותר, גם אצל החברות הישראליות. כ-70 חברות ישראליות צפויות להשתתף בתערוכה, 40 מהן כחלק מהביתן הישראלי והיתר שכרו שטחים באופן עצמאי, כך שחלה ירידה בהיקף החברות הישראליות שישכרו ביתנים. לדברי אייל רשף, מנכ"ל IMA (ארגון המובייל הישראלי) היקף הפגישות שייערכו בכנס לחברות הסטארט-אפ הישראליות לא יקטן משנה שעברה ולכן תוגבר הביתן הישראלי בעשרות נספחים שיגיעו מכל העולם ביחד עם נציגי חברות ענק, על מנת להיחשף לטכנולוגיות הישראליות.

במסגרת ההיערכות לכנס מתקיים שיתוף פעולה של מערך הנספחים המסחריים של משרד התמ"ת, IMA, מכון הייצוא ומתי-מו"פ, שמפגיש בין חברות סטארט-אפ ישראליות למפעילי תקשורת ואינטגרטורים זרים. עד עתה נקבעו 600 פגישות, לדברי רשף, ובסה"כ צפויות להתקיים מאות פגישות לחברות הישראליות עם בכירים בענף מהעולם.

דב מורן: סלקום תהיה החברה הראשונה בעולם שתמכור טלפונים של modu

דב מורן. "הציבור בישראל יוכל לחוות את המוצר בטרם יגיע לעולם" . "אין לי כוונה למכור את החברה וגם קרנות ההון סיכון שהשקיעו בחברה יודעות זאת. המטרה שלי היא להקים חברה ישראלית שמעסיקה אלפי עובדים ומייצאת לכל העולם, ובעיקר משפיעה על התעשייה העולמית", כך אומר דב מורן, מנכ"ל ומייסד חברת modu, בשיחה עם "גלובס", לקראת תערוכת הסלולר העולמית בברצלונה.

"זה נורא שחצני להגיד שאנחנו רוצים להקים את נוקיה הישראלית, המכירות של נוקיה הן 70 מיליארד דולר ואם אנחנו נגיע למיליארד דולר, זה יהיה הישג מטורף".

לדברי מורן, בניגוד לשנה שעברה, ב-2009 מודו מגיעה לתערוכה עם יחידות שעובדות ומוכנות לייצור. "בחודשים האחרונים קיבלנו פידבקים פנטסטיים ושיפרנו את המוצר שהוא טלפון סלולרי קל ומושך את העין". בעניין שיתוף הפעולה עם סלקום אומר מורן כי "סלקום תהיה החברה הראשונה בעולם שתשיק את המוצר, כי אני רוצה שבישראל, בבסיס האם של מודו, הציבור יוכל להרגיש את המוצר ולחוות אותו בטרם יגיע לעולם".

מודו הישראלית מכריזה על עצמה כיצרנית המכשיר הסלולרי הקל בעולם. הנייד שלה הוא מודולרי ומאפשר התאמת עיצוב ותכונות המוצר על-ידי הכנסתו לתוך מכשירים אחרים ייעודיים. לקראת התערוכה חושפת מודו שורה של דגמים חדשים שישווקו החל מהשנה. החברה תציג במהלך התערוכה הסכמי שיווק והפצה חדשים עליהם חתמה וכן 5 modu jackets שייחשפו ברבעון השני של השנה. הטלפון הסלולרי של מודו מתמודד בתחרות החדשנות בתערוכה והגיע לשלב הגמר.