"בית המשפט העליון מעכב כל תביעה ייצוגית 3-4 שנים - ולא מאשר תביעות ייצוגיות צרכניות; בקרוב נראה במחוזיים גל של ייצוגיות נגד בתי ההשקעות"

עו"ד יצחק אבירם, מהמובילים בארץ בתחום התובענות הייצוגיות: "התובעים הייצוגים בישראל נאלצים להתפשר על פחות ממה שמגיע להם, כדי למנוע דיון שיימשך 10 שנים" ; "המשבר הפיננסי ייצר גל חדש של תביעות ייצוגיות - אנו מקבלים 200 פניות ביום ודוחים את רובן מרוב עומס"

"בית המשפט העליון הפך לכלי משחק בידי נתבעים ייצוגיים כדי לעכב תיקים. השופטים שם לא מבצעים את תפקידם. יש תביעות ייצוגיות שאושרו ב-2002-2003 ועדיין מחכות לפסק-דין בעליון. הימשכות ההליכים בעליון מאיינת תביעות ייצוגיות. תיק שמגיע לעליון נתקע שם 3-4 שנים. מה שקורה בסוף זה שהתובעים מתפשרים על פחות ממה שמגיע להם, כדי למנוע מצב שהדיון יתנהל 10 שנים".

כך אומר היום (ה') ל"גלובס" עו"ד יצחק אבירם, מעוה"ד המובילים בארץ בתחום תובענות ייצוגיות, המייצג בעיקר תובעים ייצוגיים, בין השאר בתביעה הייצוגית נגד עו"ד ישראל פרי שהורשע בגניבת 320 מיליון מארק גרמני בפרשת הפנסיה הגרמנית.

לדבריו, "בית המשפט העליון לא מאשר תביעות ייצוגיות צרכניות. לא ברור אם זה מתוך פחד מגובה הסכומים הנתבעים או ממדיניות שהם רוצים להשליט. עד היום העליון אישר רק שתי תביעות ייצוגיות צרכניות.

"בתי המשפט המחוזיים הפסיקו לפחד. היום יותר שופטים מאשרים תביעות ייצוגיות. בשנה שעברה אושרו 4 תביעות ייצוגיות בבתי המשפט השונים, כשבדרך-כלל היו מאושרות אחת או שתיים בשנה. אני מקווה שנראה את השינוי גם בבית המשפט העליון".

אבירם מעריך כי המשבר העולמי שממשיך לתת את אותותיו במשק הישראלי, והגיע בחודשים האחרונים גם לזירת התביעות הייצוגיות, ייצר עבודה רבה בשנים הקרובות.

"המשבר ייצר גל חדש של תביעות ייצוגיות. אחת הקטסטרופות שנקלענו אליהן היא ההפסדים של קופות הגמל. במעבר מקופות הגמל שהבנקים טיפלו בהן לקופות גמל של כל מיני גופים פיננסיים שכחו משהו בדרך, לפקח על הגופים האלה. היום הציבור גילה שהוא מושקע באג"ח קונצרניות דרך קופות הגמל הסולידיות. כולם מרגישים בכיסם את האובדן של 100-200 מיליארד שקל שהתאדו".

לאחרונה הגיש אבירם לבית המשפט המחוזי בת"א תביעה ובקשה לאשרה כייצוגית, בסך 856 מיליון שקל, נגד פריזמה קופות גמל, בטענה לניהול רשלני של קופות הגמל הסולידיות שהביא להפסדי עתק לעמיתים ותביעה נוספת לבית המשפט המחוזי מרכז, ובקשה לאשרה כייצוגית בסך 66 מיליון שקל, נגד הלמן-אלדובי קופות גמל, בגין הפסד של 20% שנגרם לקופות הגמל וקרנות ההשתלמות בתוך פחות משנה.

לדבריו, "מפרוץ המשבר קיבלנו פניות רבות לתביעות בעקבות ההתנהלות הלא אחראית בכספי הציבור. קיבלנו 100-200 פניות ביום, אך את רובן דחינו בשל עומס עבודה שנובע מהמשבר. חוץ משתי התביעות שאנחנו מנהלים יש עוד כמה גופים שצריכים לתבוע אותם, ואני מאמין שנראה בקרוב הרבה תביעות ייצוגיות בבתי המשפט המחוזיים".

הראיון המלא מתפרסם היום במדור "דין וחשבון" ב"גלובס הערב"

[הרחבה במהדורה המודפסת]