הבנק המרכזי של אירופה מסרב להתרגש מהמצב: יימנע מהפחתת ריבית אגרסיבית

[למדור שוקי עולם] בכיר ב-ECB: "דפלציה אינה התרחיש שאנחנו רואים לנגד עינינו במרחב האירו" ; נשיא הבנק המרכזי של אירופה, ז'אן קלוד טרישה, עשוי לנקוט "אמצעים לא שיגרתיים" כדי לתמוך בכלכלה האירופית

למרות המשבר הכלכלי העולמי, בבנק המרכזי של אירופה (ECB) מתכוונים לדבוק בטיפול הדרגתי במצב. כך אמר יורגן שטארק, חבר הנהלת ה-ECB, בראיון ל"פייננשל טיימס".

שטארק לא שלל את האפשרות שהריבית בגוש האירו תמשיך לרדת, אך הסביר כי הבנק יימנע מצעדים אגרסיביים שרק יגבירו את אי-הוודאות. הוא אף רמז על-כך ששיעורי הצמיחה ותחזיות האינפלציה של המרחב יונמכו שוב בחודש הבא.

עם זאת, שטארק השמיע אזהרה חריפה מפני הפחתת ריבית גדולה מדי או במהירות רבה מדי, משום שלדבריו "דפלציה אינה התרחיש שאנחנו רואים לנגד עינינו במרחב האירו".

לא להגיב מתוך פחד

"הגישה ההדרגתית נשארה היבט מפתח במדיניות המוניטרית שלנו. הפחתות אגרסיביות מדי של ריבית היעד, כאשר איננו יכולים לראות כל סיכון לדפלציה, רק יחריפו את אי-הוודאות ולא יפתרו אותה", אמר שטארק. "בנקאי מרכזי עם אוריינטציה של יציבות מחירים, שמגיב רק על בסיס של חששות ופחדים, מסתכן באובדן אמינות".

ז'אן-קלוד טרישה, נשיא ה-ECB, אמר זה מכבר כי הבנק עשוי לנקוט "אמצעים לא שיגרתיים" כדי לתמוך בכלכלה האירופית, כמו רכישת אג"ח קונצרניות. אך שטארק הבהיר שהבנק המרכזי נשאר זהיר לגבי צעדים כאלו.

נתונים רשמיים שפורסמו ביום ו' הראו שמרחב האירו גולש אל המיתון החריף ביותר שלו מאז תום מלחמת העולם השנייה. התמ"ג של 16 מדינות המרחב הצטמק ברבעון הרביעי של 2008 בקצב שנתי גבוה מהצפוי של 1.5%. לדבריו של שטארק, יש לצפות ל"התאוששות הדרגתית רק בסוף 2009, או סביר יותר במחצית הראשונה של 2010".

מתחילת אוקטובר הנמיך ה-ECB את ריבית היעד העיקרית שלו ב-225 נקודות בסיס ל-2%. לעומתו, הפד האמריקני והבנק אוף אינגלנד כבר הפחיתו את הריבית שלהם לשיעורים נמוכים בהרבה, מה שגורם לביקורת רבה כלפי קובעי המדיניות של ה-ECB על כך שתגובתם למשבר איטית מדי ולא מספיקה.