המשבר בארה"ב מחריף: תעשיות הפרסום והמדיה קיצצו 18,700 משרות בדצמבר

לפי נתוני לשכת התעסוקה האמריקאית, חברות המדיה המקוונת והחיפוש באינטרנט היו היחידות שהעסיקו עובדים חדשים בסוף 2008

תעשיות הפרסום והמדיה בארה"ב קיצצו 18,700 עובדים בחודש דצמבר, מספר המעלה את שיעור המשרות שקוצצו בתעשייה במהלך המיתון הנוכחי ל-65,100. מנתוני לשכת סטטיסטיקת התעסוקה האמריקאית עולה כי התעשייה פיטרה 3.9% מעובדיה מאז תחילת המיתון בדצמבר 2007.

כל מגזרי תעשיות הפרסום, שירותי השיווק והמדיה קיצצו עובדים בחודש דצמבר למעט מגזר אחד - חברות המדיה באינטרנט ופורטלי החיפוש ברשת. המגזר הזה למעשה העסיק 800 עובדים חדשים - אחוז התעסוקה הגבוה שם מאז 2002 (82,200 עובדים).

חברות המדיה קיצצו 41,000 משרות בארה"ב (4.6% מהעובדים) מאז תחילת המיתון. חברות שירותי הפרסום והשיווק, כדוגמת משרדי פרסום, קיצצו 24,100 משרות (3.1% מהעובדים). גם במונחי האחוזים בלבד, מצב תעשיית הפרסום רע מזה של שוק התעסוקה הכללי בארה"ב - שם קוצצו 2.6% מהמשרות מאז תחילת המיתון.

מספר המשרות שקוצצו עד כה בארה"ב במהלך המיתון עומד על 3.6 מיליון - וכמעט מחציתן קוצצו ב-3 החודשים האחרונים. שיעור פיטורי העובדים בארה"ב בשנה שעברה היה הגבוה ביותר מאז החלה הממשלה שם לאסוף נתונים בנושא, בשנת 1939. מספר פיטורי העובדים בחודש ינואר השנה עמד על 598,000, היה גבוה מהמצופה והיווה את גל הפיטורים הגדול מאז 1974. אחוז המובטלים בינואר עלה ב-0.4 נקודות והגיע ל-7.6% - האחוז הגבוה מאז נובמבר 1992.

המפסידים הגדולים בשוק המדיה בשנה שעברה היו העיתונים, שקיצצו 31,200 משרות (9.1% מצוות העובדים). בענף הרדיו פוטרו 8,100 עובדים (7.4% מהעובדים). רשתות הטלוויזיה קיצצו 5,100 עובדים (4%), בעוד בענף הטלוויזיה בכבלים דווקא נוספו 2,500 משרות (3%). המו"לים בענף המגזינים קיצצו 4,500 משרות (3.2%). החדשות הטובות הן שחברות המדיה באינטרנט העסיקו 5,400 עובדים חדשים (7%).

בענף הפרסום ושירותי השיווק: משרדי פרסום פיטרו בשנה שעברה 6,000 עובדים (3.2% מהעובדים) וחברות העיצוב הגראפי קיצצו 7,400 משרות (9.9%). היו גם חדשות טובות: אחוז התעסוקה במסגרת שירותי ייעוץ השיווק עלה ב-1.4% (2,200 עובדים), וחברות יחסי הציבור העסיקו 1,200 עובדים חדשים (2.4%).

הדו"ח שפרסמה לשכת סטטיסטיקת התעסוקה האמריקאית כולל אף את החישוב המותאם השנתי לגבי יעדי התעסוקה של הממשלה. מחישוב זה עולה כי אחוז התעסוקה בתעשיית הפרסום דווקא גבוה מהנתונים הקודמים שפרסמה הלשכה. מהדו"ח הנוכחי עולה כי חלה דווקא עלייה בהעסקת העובדים (3,900 יותר) במהלך חודש נובמבר, לעומת הדו"ח הקודם. ההתאמה חבה רבות לצמיחה בשוק ייעוץ הפרסום.

פיטורי עובדים בתעשייה בארה"ב (2008):

* עיתונות: 31,200

* פרסום: 6,000

* טלוויזיה: 5,100