שיכון ובינוי מתכננת להקים בנגב את תחנת הכוח הסולארית הפרטית הגדולה בישראל

על-פי התכנון, התחנה תוקם בשטח של 3,500 מ"ר ובהשקעה של 400-500 מיליון דולר ; במקביל, החברה מתמודדת כיום בשני מכרזים להקמת תחנות סולאריות

חברת שיכון ובינוי לא מסתפקת במכרז תחנת הכוח באשלים, וממשיכה להסתער על השוק הסולארי. ל"גלובס" נודע, כי שיכון ובינוי, שבשליטת שרי אריסון, מתכננת פרויקט ענק נוסף להקמת תחנת כוח תרמו-סולארית באזור הנגב, בהשקעה הנאמדת במאות מיליוני דולרים.

בשבוע שעבר התקיימה פגישה חשאית בנושא במשרד התשתיות בה נדונה האפשרות לקידום הפרויקט במקביל למכרז הממשלתי, זאת לאחר ששיכון ובינוי שיגרה מכתבים בנושא הקצאת הקרקע למינהל מקרקעי ישראל.

לפי הערכות, מדובר על הקמת תחנה תרמו-סולארית, בהספק של 100 מגה ואט חשמל לפחות, שתוקם על קרקע בשטח של 3,500 דונם. במידה והפרויקט יצא אל הפועל מדובר יהיה בתחנת הכוח הסולארית הפרטית הגדולה ביותר בארץ. בענף מעריכים את עלות הקמת התחנה ב-400-500 מיליון דולר.

שיכון ובינוי, באמצעות שיכון ובינוי אנווינרמנט, היא כיום הקבוצה הבולטת בארץ בתחום האנרגיה הסולארית, זאת על רקע האסטרטגיה של החברה להרחיב את פעילותה בתחום איכות הסביבה והאנרגיות המתחדשות.

שיכון ובינוי, בראשות היו"ר רוית ברניב, והמנכ"ל עופר קוטלר, מתמודדת כיום בשני המכרזים שפרסמה המדינה להקמת תחנות כוח סולאריות באתר אשלים שבנגב, בהשקעה הנאמדת ב-700 מיליון דולר.

לא מחכה למכרז

למכרז להקמת תחנת כוח תרמו-סולארית (125-250 מגה ואט) בהיקף של 600 מיליון דולר ניגשה החברה יחד עם חברת סולל ובייטמן ליטווין. למכרז הפוטו-וולטאי (15-30 מגה ואט) שהיקפו 70 מיליון דולר, ניגשה יחד עם אלקנור הספרדית.

במשק האנרגיה מעריכים כי שיכון ובינוי מעוניינת לקדם את הפרויקט החדש בנגב ללא קשר לתוצאות המכרז באשלים שהגשת ההצעות אליו צפויה עד תחילת אפריל 2009. קידום הפרויקט מותנה בכך שיושג סיכום לגבי התעריפים למכירת חשמל הסולארי מהתחנה.

יחד עם זאת, לנוכח התחרות הקשה הצפויה במכרזים (אליהם ניגשו 7-10 קבוצות) הקמת פרויקט נוסף בנגב עולה בקנה אחד עם מדיניות החברה, ותבטיח שהיא תהפוך להיות שחקנית מובילה בשוק הסולארי.

בהתאם לרגולציה במשק החשמל, ניתן לקבל רישיון להקמת תחנת כוח פרטית כאשר התעריף למכירת חשמל ידוע מראש. התעריף התרמו סולארי עומד כיום על 70 אגורות לקוט"ש (למתקנים מעל 20 מגה ואט) ו-87.6 אג' לקוט"ש (עד 100 קילו ואט). ההערכה היא שהקמת תחנה כה גדולה תהיה כדאית רק אם התעריף יעודכן.

"אין שום סיבה שלא לאפשר לשיכון ובינוי להקים תחנת כוח סולארית נוספת בנגב אם היא תעמוד בקריטריונים. לפרויקט לא צריכה להיות כל השפעה על המכרז הסולארי שפרסמה המדינה", אמרו בכירים בממשלה.

שיכון ובינוי פועלת בתחום הסולארי גם בחו"ל, ונכנסה כשותפה עם חברת גילץ בהקמת פארקים סולאריים בספרד בהיקף כולל של 13 מגה ואט, ובהשקעה של 100 מיליון אירו.

באחרונה הודיעה שיכון ובינוי גם כל כניסתה לשוק המתפתח של הקמת קולטים סולאריים לייצור עצמי, באמצעות חברת הבת "סולאריה", שההחלה לשווק מערכות סולאריות למגזר העסקי ולשוק הפרטי מתוקף התמריצים לעידוד ייצור חשמל עצמי באנרגיה סולארית שנכנסו לתוקפם ביולי.