המחוזי: רשות המסים יכולה לתבוע מפושט רגל מס שהוא חייב יותר מ-7 שנים

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע כי שומת מס הכנסה של אדם שהוצא לו צו כונס נכסים אינה מתיישנת, משום שהיא מהווה עוולה מתמשכת המתחדשת מידי יום

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע כי שומת מס הכנסה של אדם שהוצא לו צו כונס נכסים אינה מתיישנת, משום שהיא מהווה עוולה מתמשכת המתחדשת מידי יום. בכך התקבל ערעור רשות המסים על החלטת עו"ד יהודה צור, הנאמן על נכסי יצחק שבתאי, לדחות מחמת התיישנות תביעת חוב בגין שנות המס 1994-1996.

ביולי 2003 הוצא צו לכינוס נכסיו של שבתאי ומונה לו נאמן. כעבור חודש הגישה רשות המסים תביעת חוב בסך 1.3 מיליון שקל בגין שנות המס 1994-1995. בהמשך הגיש שבתאי דו"חות שהביאו להפחתת תביעת החוב ל-90 אלף שקל בלבד לשנים 1994-1996.

הנאמן דחה את תביעת החוב, למעט ביחס לשנת 1996, לאור פסק דין גולדמן בעליון, המתיר לנאמן לדחות תביעת חוב מחמת התיישנות. לדבריו, פסיקת העליון בפרשת בן-יעקב, לפיה על הנאמן לאשר תביעת חוב, כל עוד לא הצליח לשנות את החבות בדרך הקבועה בחוק (השגה על השומה), אינה חלה כשהשומה התיישנה, ונוגעת להתערבות בשומה עצמה. פקיד השומה עירער באמצעות עו"ד אריק שמיר-ברוכשטיין.

עוולה מתמשכת

השופט יוסי שפירא ציין כי נישום שאינו נוקט בהליכי השגה וערעור נדרש לשלם את השומה בתוך 15 יום, לאחריהם רשאי פקיד השומה לגבותה באמצעות פקודת המסים (גבייה) ובהוצאה לפועל. השופט קיבל את טענת רשות המסים, לפיה באנלוגיה לעוולות הרשלנות והסגת גבול, גם אי-תשלום השומה הוא עוולה מתמשכת - ומשכך עילת התביעה נולדת מחדש מדי יום.

"האם דמן של רשויות המס סמוק יותר מדמם של נושים פרטיים", שאל השופט, וציין כי הפסיקה השיבה על כך בחיוב. בעבר נפסק כי "נקודת המוצא שעל הנאמן לאמץ בבחינת תביעות חוב המוגשות על-ידי רשויות המס הינה כי מדובר בחובות אמיתיים, שכן בשונה מחובות של נושים פרטיים - לא תיתכן קנוניה בין הנישום לרשויות המס".

משכך נפסק כי הנאמן אינו יכול לדחות את השומה מחמת התיישנות, ואם לא הגיש השגה במועד - עליו לבדוק אותה לגופה. (בש"א 4460/08).