בדרך לעסקת ענק נוספת בתחום הציוד הרפואי: שסתום הלב של ונטור שווה 250-300 מיליון דולר

החברה להחלפת מסתמים בלב באופן לא פולשני במו"מ מתקדם עם מדטרוניק, אחת המשקיעות בה, למכירתה במאות מיליוני דולרים ; ההחזר הכולל עבור המשקיעים יהיה בממוצע פי 12 על הכסף, לכל הפחות

בקושי נפתחה השנה וכבר אנחנו מתבשרים על חברה נוספת החותרת במרץ לקראת אקזיט. ל"גלובס" נודע כי חברת המכשור הרפואי ונטור (Ventor) נמצאת במו"מ מתקדם מאוד לרכישתה, ככל הנראה, בסכום של מעל ל-250 מיליון דולר על ידי ענקית המכשור הרפואי האמריקנית מדטרוניק (Medtronic). כל המעורבים בעסקה - ונטור עצמה והמשקיעים - שמעון אקהויז, פיטנגו ומדיקה - מכחישים כי החברה נמצאת במו"מ למכירתה. ממדטרוניק לא התקבלה תגובה.

מדטרוניק כבר השקיעה בחברה מעל ל-10 מיליון דולר בסבב הגיוס האחרון שלה. בסך הכל גייסה ונטור עד היום כ-20 מיליון דולר, כך שההחזר הכולל עבור המשקיעים יהיה בממוצע פי 12 על הכסף לכל הפחות, ועבור המשקיעים הישראלים שנכנסו לחברה בשלב מוקדם יותר הוא עשוי אף להיות גבוה יותר.

ונטור מפתחת שיטה להחלפה של מסתמים בלב. השסתום של ונטור הינו ייחודי הן בצורתו הגיאומטרית, המשפרת את ביצועיו מבחינת ניתוב זרימת הדם, והן מבחינת קלות ההתקנה שלו, כשניתן להתקינו גם בלב פועם, בצנתור ולא רק בניתוח.

רק חמש שנים בשטח

החברה הוקמה לפני כחמש שנים על ידי פרופ' אהוד שוומנטל מבית החולים שיבא ורפי בן-ארי, בסיועו של ד"ר שמעון אקהויז, מייסד סינרון. אקהויז הצטרף לוונטור לפי המודל של אנג'ל-מייסד, כלומר משקיע פרטי מנוסה אשר מצטרף לחברה בניהול במשרה חלקית. משקיעי ההון סיכון בחברה הם הקרנות מדיקה ופיטנגו. מנכ"ל ונטור הוא גיא איזיקיאל.

החברה שמרה מאז הקמתה על פרופיל נמוך ומנהליה ומשקיעיה מיעטו להתראיין בעניינה. השבוע הורד מן האוויר גם אתר האינטרנט של החברה.

מדטרוניק היא הגדולה בעולם מבין החברות העוסקות במכשור רפואי בלבד. היא התחילה את דרכה בתחום קוצבי הלב ומייסדה, ארל בקן, היה ממציא קוצב הלב הנייד הראשון. בשנים האחרונות התפתחה החברה מתחום המכשירים המושתלים והקרדיולוגיה גם לתחומים נוספים. החברה נסחרת לפי שווי של 37 מיליארד דולר לאחר ירידה של 35% במחיר המניה בשנה האחרונה.

בתקופה האחרונה גבר קצב הביקורים של נציגי מדטרוניק בישראל ובכירי החברה הביעו מספר פעמים עניין בביצוע עסקאות רכישה בישראל. לחברה השקעות גם בחברת איתמר מדיקל ובעבר היא הייתה בין המשקיעות ברימון מדיקל, טרם נמכרה זו ל-Boston Scientific.

מדטרוניק הייתה גם מושקעת בחברת PVT המייצרת, בדומה לוונטור, שסתומים מלאכותיים ללב אך המוצר הזה נרכש בשנת 2003 על ידי חברת Edwards והפכה למרכז הפיתוח של החברה בישראל.

החזר שובר שיאים

עבור הקרנות שהשקיעו בחברה מדובר בהחזר השקעה עצום תוך זמן קצר, בתקופה שבה עתיד כל גופי ההשקעה לוט בערפל. שמעון אקהויז, מהתומכים בוונטור, רגיל לאקזיטים גדולים ואף שבר שיאים כשהשתתף בהנפקה של ECS לפי שווי של 85 מיליון דולר ובהנפקה של סינרון לפי 300 מיליון דולר.

בשני המקרים עשה אקזיט של מייסד ונפגש לאורך תקופת הסחירות שלה בחברות עם עשרות מיליוני דולרים. כיוון שהשקיע בחברה בשלב הסיד (Seed) ועסק אף באופן פעיל בניהולה בתחילת הדרך, ייתכן ואקהויז אף שבר את השיא של עצמו. בטוח שהשיא נשבר לפחות מבחינת מהירות הפגישה עם הכסף - עשרות מיליוני דולרים על השקעה של מספר מיליונים בודדים במזומן תוך חמש שנים.

עבור פיטנגו ומדיקה (אשר התפצלה לאחרונה לשתיים - ההשקעה הנוכחית בוצעה על ידי מדיקה-אופל בניהולה של בת שבע אלרן) מדובר בהחזר חשוב ביותר על השקעה בתקופה קשה וקריטית לגיוס הקרנות הבאות של שני הגופים.

האקזיטים הגדולים האחרונים של פיטנגו בתחום מדעי החיים היו Colbar, שנמכרה באמצע 2006 תמורת 159 מיליון דולר ו-Disc-O-Tech שנמכרה לקייפון ב-220 מיליון דולר בסוף 2006. האקזיט האחרון של מדיקה היה רימון מדיקל, שנמכרה באמצע 2007 ב-80 מיליון דולר ואבני דרך בהיקף של עד 300 מיליון דולר לבוסטון סיינטיפיק, כאמור לעיל. *

רשימת הנהנים: תורם של המשקיעים הפרטיים

נדירים הם המקרים שבהם המשקיעים הקטנים והפרטיים שהצטרפו לחברה בהשקעה קטנה בתחילת הדרך זוכים לגרוף רווח של עשרות מיליוני דולרים תוך שנים בודדות. ברוב המקרים, מדוללים המשקיעים הקטנים עד שברי אחוזים עד ביצוע המכירה. בנוסף, נדירים הם המקרים בהם היזם, ממציא הטכנולוגיה, רושם אקזיט משמעותי כמעט כמו זה של קרנות ההון סיכון. ונטור (Ventor) היא אחד המקרים הנדירים האלה.

לפי ההערכות שהגיעו לידי "גלובס", העסקה של ונטור היא חג גם עבור המשקיעים הקטנים. אהוד ודניאל שוומנטל, יוסי תובל, אמנון ידין והמשקיעים המאוגדים בקבוצות "מופת נאמנים" ו"In Ventor Investments" יכולים לחייך היום ולהגיד תודה שחברו לד"ר שמעון אקהויז שהשקיע בחברה.

פרופ' אהוד שוומנטל הוא המשקיע הפרטי הגדול בחברה והוא צפוי להיפגש עם 45 מיליון דולר. שוומנטל הוא מנהל המכון לשיקום הלב בבית החולים שיבא.

הבא בתור הוא אקהויז, מהיזמים המוערכים בתחום הציוד הרפואי, מכהן כיום כיו"ר סינרון, המפתחת מכשירים לטיפולים קוסמטיים שונים בעור, ונסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 164 מיליון דולר, אך את דרכו בתחום החל במתחרה לומניס, שנקראה בעבר ESC. אקהויז הקים את ESC, אך לאחר שמיזג אותה עם תעשיות לייזר שהייתה בשליטת אריה גנגר, נאלץ לעזוב את החברה לאחר שהודח מתפקיד המנכ"ל. הוא התאושש במהרה והחל לעבוד על סינרון.

אקהויז לא מפסיק ליזום ובמקביל לעבודתו השוטפת בסינרון המשיך להיות שותף להקמת סטארט-אפים בתחום הביומד. בוונטור יש לו אחזקה של כ-15% , ולכן צפוי לקבל 42 מיליון דולר.

בצד ההון סיכון, המרוויחות הן קרנות פיטנגו ומדיקה. בהנחה שסך כל ההשקעה בוונטור, מלבד ההשקעה של מדטרוניק, עמדה על 10 מיליון דולר בקירוב, הרי שפיטנגו מחזירה למשקיעיה 60 מיליון דולר בקירוב ומדיקה מחזירה 40 מיליון דולר.

מדטרוניק: בת 62 עם מחזור הכנסות של 13 מיליארד דולר

את חברת מדטרוניק ניתן להגדיר כעוסקת בשוק ה"מכשור הרפואי המפחיד". החברה מצטיינת בייצור ושיווק מכשירים המושתלים בתוך הגוף, בעיקר כאלה שיש להם רכיב חשמלי.

מדטרוניק מתעסקת בקוצבי לב מסוגים שונים, משאבות מושתלות למתן תרופות, מכשירים לגירוי חשמלי של המוח לטיפול בדיכאון ובפרקינסון, קוצבי שלפוחית השתן לטיפול בבריחת שתן ועוד.

היום, כ-60 שנה אחרי הקמתה, היא מגלגלת הכנסות של 13 מיליארד דולר. עם השנים החברה התפתחה לתחומים אחרים כמו סוכרת, אורתופדיה, סטנטים ועוד.

"מרוצים מההשקעות שביצענו עד כה בישראל"

בראיון בלעדי שהעניק בעבר ל"גלובס" סיפר מנכ"ל החברה, ביל הוקינס, כי "מינינו בשנים האחרונות סיירים שתפקידם להכיר את הטכנולוגיה הישראלית ולהביא אותה אלינו. אנחנו מרוצים מאוד מההשקעות שביצענו עד היום בישראל - כמובן מרכישת חברת instent, שהייתה חלוצה בתחום הסטנטים ומאודין (Odin) בתחום הניווט התוך-גופי, שמאפשרת לנו לנווט לתוך המוח. בלי המכשירים של החברה לא היינו יכולים לגעת בשוק הזה".

באשר לצרכים העתידיים של החברה אמר אז הוקינס כי "היינו שמחים למוצר בתחום של פרפור העליות (סוג של הפרעת קצב לב - ג.ו.). כמו כן, היינו שמחים לשמוע על פתרונות לשבץ - אחת המחלות הקשות ביותר שעדיין לא טופלו".

לדבריו, "מדטרוניק עוברת מחברת מכשור רפואי טיפולי לחברה לניהול המחלה, כלומר המכשירים שלנו ישתתפו גם באבחון ובניטור התקדמות המחלה ויתנו טיפול בעת הצורך. שינויים אלה מתאפשרים תודות לקשר ההולך וגובר בין תקשורת, מחשוב וביולוגיה".

לפני מספר חודשים ביקר בישראל ד"ר סטיב אוסטרלי, סגן נשיא לרפואה וטכנולוגיה במדטרוניק, והביע התלהבות יוצאת דופן מהמדינה ומהחדשנות בה. "מספר הרעיונות החדשניים כאן אינו פרופורציונלי לגודל האוכלוסייה.

היכולות והיצירתיות של המהנדסים והרופאים אינן בפרופורציה למימון שהם מקבלים. זוהי המדינה השנייה הכי חדשנית אחרי ארה"ב, אז החדשנות לנפש בוודאי גבוהה פי 10. המדינה הזו עלתה על הציפיות שלי בכל מובן". עוד הוסיף אוסטרלי באותה הזדמנות כי ייתכן שבשלב כלשהו מדטרוניק גם תקים בישראל מרכז ייצור.