עכשיו זה רשמי: אלביט הדמיה קיבלה את הזיכיון למותגים GAP ובננה ריפבליק בישראל

מנכ"ל אלביט מסחר וקמעונאות: "נתחרה במחיר" ; חנות ראשונה של GAP תיפתח באוגוסט בירושלים, וב-2010 צפויה חנות ראשונה של בננה ריפבליק ; ההשקעה בשני המותגים ב-5 השנים הקרובות תעמוד על 160 מיליון שקל

בשיא המשבר, ואחרי ספיגה של צניחה מתמשכת במכירות וברווחים בחו"ל, קבוצת GAP העולמית מגיעה לישראל. היום (ד') דיווחה אלביט הדמיה שבשליטת מוטי זיסר על חתימת הסכם עם הקבוצה לשיווק בלעדי של מותגי GAP ובננה ריפבליק בישראל. עם זאת, ההסכם אינו כולל בשלב זה מותגים מובילים אחרים של הקבוצה, כמו המותג Old Navy.

בכוונת אלביט הדמיה לפתוח שתי רשתות נפרדות לשני המותגים. ל"גלובס" נודע כי החנות הראשונה של המותג GAP תיפתח בתחילת אוגוסט הקרוב במתחם הקניות אלרוב-ממילא בירושלים, על שטח של 800 מ"ר. החנות תכלול מגוון רחב של ביגוד מקו התינוקות, הילדים, הגברים והנשים של המותג. במהלך 2010 צפויה להיפתח חנות ראשונה של המותג בננה ריפבליק, שתכלול קולקציה לגברים ונשים.

הזיכיון החדש עשוי למנף משמעותית את פעילות הקבוצה, המפעילה כיום את הרשתות מנגו ו- G-Star. כמו כן, ההסכם שנחתם - באמצעות החברה הבת של אלביט הדמיה, אלביט מסחר וקמעונאות - נותן לה פתח ליבוא מותגים נוספים של הקבוצה בעתיד.

"אנו בטוחים כי ניסיוננו בשיווק מותגי מנגו ו-G-Star בארץ, בשילוב ניסיוננו בייזום ופיתוח קניונים ומרכזים מסחריים, יסייעו לנו למצות את הפוטנציאל המסחרי של מותגים אלו בישראל, באופן המקסימאלי", אמר היום זיסר.

"נתחרה במחיר. חד וחלק"

לדברי אריק בן-זינו, מנכ"ל אלביט מסחר וקמעונאות, בכוונת החברה לפתוח חנויות של המותג GAP בפורמט גדול של 700-1,000 מ"ר. חנויות אלה יציעו את כל המגוון של המותג במחלקות שונות לרבות מחלקת תינוקות, מחלקת ילדים, מחלקת גברים ומחלקת נשים. הכוונה היא לפתוח 15-25 סניפים במקומות עיקריים בקניונים ובמרכזי הערים. קצב הפתיחה יקבע בהתאם למציאת לוקיישנים מתאימים שגודל החנויות הנדרש עשוי להקשות עליו. בשלב שני, תוקמנה חנויות מפוצלות לגילאים שונים.

חנויות המותג בננה ריפבליק ישתרעו על גודל של כ-400 מ"ר, כאשר השאיפה גם כאן היא לפתוח רשת בת 15-25 סניפים.

לדברי בן-זינו, היקף ההשקעה בשני המותגים ב-5 השנים הקרובות תעמוד על 160 מיליון שקל. מחזור המכירות הצפוי בתום בתהליך בשני המותגים הוא כ-400 מיליון שקל בשנה.

* מה יהיה טווח המחירים?

בן-זינו: "נשתדל להפחית את המחיר לרמה הכי נמוכה שאנחנו יכולים, במגבלות הקיימות של עלויות הייבוא. אם מחירו של סל מוצרים יהיה יקר ב-15%-25% ממחירו בארה"ב, אהיה מאוד מרוצה. ברמת המוצר הבודד, יהיו מוצרים שימכרו במחיר זול יותר מארה"ב. אני מעריך כי נהיה במחירים דומים ותחרותיים גם בארץ. אנחנו נתחרה במחיר, חד וחלק. כל רשת צריכה להיערך בהתאם לאופן שבו היא תופסת את עצמה".

* התחרות בשוק מטורפת, המרווחים של רבות מרשתות האופנה נשחקו, H&M בדרך, והימים הם ימי מיתון.

"אני מעריך כי אנחנו נכנסים לואקום מאוד גדול. אני לא רואה 20 אלף אופציות מאפס עד שנתיים. גם בילדים וגם בגברים יש ואקום. היתה אומנם התמקדות של הקמעונאים בארץ בתחום הנשים, אבל הרשתות הבינלאומיות הגדולות מביאות דברים חדשים ועוצמה חדשה גם לתחום הנשי. המיתון הוא מיתון, וממחקרים למדנו שהפגיעה היא לא עמוקה".

* אתם במגעים לפתיחת חנות בקניון רמלה?

"קיבלנו פנייה לגבי רמלה, ואנחנו בוחנים אותה כרגע".

המתחרים: "אנחנו לא נבהלים"

כניסתה הצפויה של GAP התקבלה היום בשוק בתגובות מעורבות. מנכ"ל קניוני ישראל, משה רוזנבלום, סבור כי המפתח להצלחת המותג בארץ הוא במחיר שיקבע לו: "בעולם המותג בירידה, אבל בישראל הרבה אנשים מחכים למותג הזה. מה שקורה בעולם לא בהכרח קורה כאן ולהפך. לכן אני חושב שהסיכוי של המותג להצליח הוא יחסית גבוה. כדי להצליח, נדרשת פריסה של חנויות ובתקופה כזאת של מיתון יותר סביר שהם ימצאו מיקומים. אם המותג יימכר ברמת המחירים האירופאית יהיה לו קשה מאוד להתמודד עם התחרות בארץ. לעומת זאת, אם הוא יימכר ברמת המחירים האמריקאית, סביר להניח שיוכל להתמודד עם התחרות".

בקבוצת זארה לא מתרגשים היום מההגעה הצפויה. "חשיפה גבוהה יותר לאופנה היא תמיד טובה. הרשת בעולם בירידה, ואני לא חושב שהיא מביאה אתה בשורה מדהימה. אנחנו לא נבהלים ואנחנו חושבים שסוף-סוף הקהל יבין מי באמת מציע לו אופנה, מי מציע לו איכות ומי מציע לו מחיר, ואני חושב שאנחנו נהיה המובילים בכולם", אומר מנכ"ל קבוצת זארה, אלי קידר.

המותג GAP נוסד בסן פרנסיסקו, קליפורניה ב-1969 על-ידי דונלד ודוריס פישר. בשנה זו גם נפתחה חנות המותג הראשונה בעיר. כיום חולשת הקבוצה על מספר מותגי אופנה מצליחים, הכוללים את GAP, בננה ריפאבליק, Old Navy ו-Piperline. פעילות הקבוצה נסחרת בבורסה הראשית של ניו-יורק לפי שווי של 8 מיליארד דולר. גם היום הקבוצה נמצאת בשליטת משפחת פישר.

הקבוצה מפעילה כיום כ-3,500 חנויות ברחבי העולם, רובן בארה"ב. הקבוצה מפעילה תחת המותג GAP כ-1,860 חנויות, תחת המותג Ola Navy כ-1,040 חנויות, ותחת המותג בננה ריפבליק היא מפעילה 570 חנויות. פרט לארה"ב, לקבוצה חנויות גם באנגליה, יפן קנדה, מקסיקו, צרפת, אירלנד, אינדונזיה, דרום קוריאה, כוויית, מלזיה, פיליפינים, סינגפור ותורכיה. עם זאת, בחלק מהמדינות יש לקבוצה חנויות בודדות בלבד, בין 1 ל-5.

הכנסות הקבוצה, הנסחרת כאמור בבורסה של ניו-יורק, הסתכמו ב-2007 ב-15.8 מיליארד דולר, לעומת הכנסות של 15.9 מיליארד דולר ב-2006 והכנסות של 16 מיליארד דולר ב-2005. הרווח התפעולי של הקבוצה הסתכם ב-2007 ב-1.315 מיליארד דולר, ואילו הרווח הנקי הסתכם ב-833 מיליון דולר.

ב-3 השנים האחרונות רושמת הקבוצה שחיקה ברווחים. לשם השוואה, הרווח התפעולי ב-2006 הסתכם ב-1.745 מיליארד דולר, ואילו הרווח הנקי ב-778 מיליון דולר. ב-2005 הסתכם הרווח הנקי של הקבוצה ב-1.113 מיליארד דולר.

GAP הוא מותג קז'ואל הפונה לכל הגילאים ומינים, בעולם יש גם חנויות של GAPKIDS. תחת GAP משווקת הקבוצה גם מוצרי טיפוח שונים ואביזרים.

המותג בננה ריפבליק, שהוא המותג המחויט והיוקרתי של הקבוצה, נוסד ב-1983. מותג זה פונה לגברים ונשים, ויש לו מגוון רחב של אקססוריז כולל צעיפים ותיקים ואפילו בושם תחת השם המותג. ב-1994 ייסדה הקבוצה את המותג Old Navy, שהוא מותג "ווליו פור מאני". לקבוצה יש גם מותג נעלים תחת השם Piperline, המציע נעליים לגברים, נשים וילדים.