בעלי האג"ח של אמריס: "יש קנוניה בין מטיס קפיטל לבין לוי קושניר"

גאידמק במרוץ מול מטיס קפיטל שמשתלטת על חברת הבת פטרו-גרופ ; עורך דינו של גאידמק: "כונס הנכסים מתנהל בדרך בלתי ראויה" ; מחזיקי האג"ח שאינם נגועים מתנגדים לעסקה

"יש קנוניה בין מטיס קפיטל לבין לוי קושניר", כך נטען היום באסיפת האג"ח של אמריס שהתקיימה בהרצליה במטרה לאשר את מכירת מניות פטרו-גרופ למטיס קפיטל . זאת לאחר שביום שני בערב קיים עו"ד ד"ר יוסי כהן מכירה פומבית של מניות פטרו גרופ, והזוכה, מטיס קפיטל, שילמה 40.3 מיליון שקל. מחזיקי האג"ח שאינם קשורים למטיס קפיטל מתנגדים לעסקה.

האסיפה הייתה סוערת במיוחד ונמשכה יותר משלוש שעות. בסיומה הוחלט שהנאמן של האג"ח יבחן את ההצעות, כאשר בגלל ההאשמות הקשות שהוטחו בנציגי מטיס קפיטל, הוחלט לקיים שתי הצבעות נפרדות. האחת של מחזיקי האג"ח של אמריס, ללא נציגי מטיס קפיטל, והשנייה ביחד עם נציגי מטיס קפיטל.

מטיס קפיטל, הנמצאת בשליטת אמנון ברזילי ומוני הראל, מחזיקה ב-70% מהאג"ח של אמריס, ולפיכך היא בעלת החוב הגדולה ביותר מבין מחזיקי האג"ח. הטענות של מחזיקי האג"ח נוגעות לשיתוף פעולה לכאורה בין מטיס קפיטל לבין לוי קושניר, לשעבר מבעלי השליטה בחברת אמריס.

מטיס קפיטל השתלטה השבוע על חברת הבת של אמריס, פטרו-גרופ, שהייתה הנכס העיקרי של החברה. היא רכשה 48.5% ממניות פטרו-גרופ, במחיר המשקף לחברה שווי שוק של 83 מיליון שקל.

ארקדי גאידמק, לשעבר בעל השליטה באמריס, ניסה באמצעות עו"ד אסף אורן לדחות את המכירה הפומבית של מניות פטרו-גרופ, ופנה ביום שני לבית-המשפט המחוזי. טענתו העיקרית של גאידמק, הנמצא ברוסיה, היא שאם לא יעוכבו הליכי הכינוס הם ירוקנו את אמריס ממניות פטרו-גרופ.

מטיס קפיטל השיבה אתמול לטענות הללו בבית המשפט המחוזי בתל-אביב: "גאידמק נטש את אמריס, הפקיר את החברה וזלזל בכל ההליכים שקדמו להתמחרות", טען עורך הדין של החברה, יוסי שם טוב.

היום השיב עורך דין אסף אורן בטענות קשות כנגד מחזיקי האג"ח של אמריס שהם למעשה מטיס קפיטל, וכנגד עורך הדין ד"ר יוסי כהן. נזכיר שעורך הדין אורן, נציגו של גאידמק, לא הורשה להיכנס ביום שני להתמחרות שהתקיימה במשרדו של עורך הדין ד"ר יוסי כהן. כעת טוען עו"ד אורן שהוא העביר את כל המסמכים הנדרשים בזמן ועו"ד יוסי כהן "מתנהל בדרך בלתי ראויה".

טענה נוספת שנשמעה במהלך האסיפה היו שהשווי של פטרו-גרופ גבוה יותר. מנכ"ל פטרו-גרופ נתן סקירה על מצב החברה והזהיר שאם חוב לבנק ואכווביה לא יוסדר בקרוב עלולה להיות בעיה. בעניין זה טוענים עורכי הדין של גאידמק כי "מדובר בהפרה טכנית במהותה שנובעת רק ממינוי כונס הנכסים".

פטרו-גרופ עוסקת בהפעלה של כ-350 תחנות דלק בארה"ב. "כל הפרמטרים של החברה מראים שיפור וזאת בין השאר עקב ירידת מחיר הדלקים שהגדיל את המרווחים של החברה וצפוי להגדיל את מכירות החברה", טוען עו"ד אורן.

גאידמק טוען באמצעות עורכי דינו ששווי פטרו גרופ הוא כ-90 מליון דולר שהינם כ-375 מליון שקל, מחיר הגבוה בכ-450% מהמחיר בו רכשה אותו מטיס קפיטל. הערכת השווי הראשונית של 48 מיליון שקל, עליה הסתמך הכונס, רחוקה מלשקף את שווים האמיתי של מניות פטרו-גרופ ועל כן זכייתה של מטיס לפי שווי חברה שאינו מתקרב אפילו לשווייה האמיתי, טוען גאידמק.

לפני מספר חודשים רכשה אמריס את מניות פטרו-גרופ מידי פיננסיטק, לפי שווי חברה של כ-340 מיליון שקל. אמנון ברזילי, מבעלי השליטה באמריס, היה בעבר מבעלי השליטה בפיננסיטק.

אמנון ברזילי גן מכיר את לוי קושניר עוד מהתקופה שבה ברזילי ואייל יונה היו בעלי השליטה בחברת גמול השקעות, אז מכר ברזילי לאמריס את התשתית להקמתה של חברת פטרו-גרופ: 160 תחנות דלק בארה"ב לפי שווי של כ-50 מיליון דולר.

פיננסיטק גם העניקה באוקטובר 2008 הלוואה של שני מיליון שקל לאמריס ובגינה ניתן שעבוד של 13.2% נוספים מההון לטובתה. ההלוואה לא הוחזרה בזמן והמניות הגיעו בסופו של דבר לידי מטיס קפיטל.

בסוף הישיבה התקיימה אסיפת אג"ח של פטרו-גרופ. מטיס קפיטל ציינה שאם הליכי הכינוס יעוכבו, היא תשקול למשוך בחזרה את הצעתה בהתמחרות. הזכייה כפופה גם לקבלתאישור בית-המשפט המחוזי בתל-אביב.

במצב שנוצר שבו מרבית האג"ח מוחזק בידי מטיס קפיטל שהביעה כמובן תמיכה במכירה ומנגד מיעוט מחזיקי האג"ח (שאינו נגוע לכאורה) מתנגד לעסקה, הישיבה ננעלה ללא הכרעה וביום ראשון כונס הנכסים יפנה לבית המשפט.

עו"ד ד"ר יוסי כהן, אמר לאחר סיום הישיבה ל"גלובס": "כפי שהודעתי לכל הנוגעים בדבר, אם לא תסתיים המכירה תוך מספר ימים לא תהיה חברה (פטרו-גרופ) מהטעם הפשוט שהבנק בארה"ב יממש את הבטוחות שיש לו. כל מציע שיבוא אלי עם הצעה רצינית טרם שהזוכה יאושר בבית משפט, בשמחה אמליץ לבית המשפט לאשר את הצעתו ובלבד שתהיה בתוספת משמעותית להצעה של מטיס ושיגבה את הצעתו בערבות בנקאית מתאימה. בנסיבות העניין מחובתי לפנות לבית המשפט במהירות האפשרית על מנת שינחה אותי כיצד לפעול".