המודעות לאיכות הסביבה צוברת תאוצה: כרבע מהישראלים מוכנים לשלם תוספת של 3.5% על "דירה ירוקה"

סקר שנערך ע"י גיאוקרטוגרפיה: ל-48% מהציבור בישראל חשוב שהבית שירכשו יהיה בית "ירוק"

המודעות לאיכות הסביבה תופסת תאוצה, אם כי מרבית הישראלים עדיין לא ממש מבינים את משמעותה, כך עולה מסקר שנערך עבור המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון על-ידי מכון גיאוקרטוגרפיה, לקראת כנס "הנדסה אזרחית ירוקה" שייערך במכללה מחר (ב'), בקמפוס באר שבע.

מהסקר עולה, כי ל-48% מהישראלים חשוב שהבית שירכשו יהיה בית "ירוק", זאת למרות שרמת המודעות של הציבור לבנייה ירוקה ולמרכיביה עדיין נמוכים מאוד: כ-16% בלבד מכירים או שמעו על הנושא רבות, בעוד שכ-62% אינם מכירים את הנושא כלל או כמעט ולא שמעו עליו. לאחר שהוסברו מאפייני הבנייה הירוקה ויתרונותיה, הנכונות לרכוש בית ירוק גדלה לכמעט 60%.

השאלה החשובה ביותר התחום היא כמה מוכנים הרוכשים לשלם עבור בית ירוק. מתברר כי התשובה משתנה מקבוצת אוכלוסיה אחת לשנייה, ומפרויקט לפרויקט. מהסקר עולה, כי אם נכס מגורים ממוצע נמכר היום בישראל בכ-210 אלף דולר, הרי שכרבע מהציבור מוכן לשלם בממוצע 3.5% תוספת לדירה ממוצעת, שתכלול מזגן חסכוני, בידוד של הבניין והדירה וכו'. עוד 10% מוכנים לשלם תוספת של 2.5%, כלומר, ירידה של כ-2,000 דולר במחיר הנדרש כתוספת מעלה את שיעור המוכנים לשלם עבור בית ירוק ל-35%.

מי שאינם מכירים את נושא הבנייה הירוקה הם בעיקר המבוגרים יותר, בני 55 ומעלה, בעלי השכלה והכנסה נמוכים ועולים חדשים. החדירה של בית "ירוק וחכם" גבוהה יותר בקרב צעירים עד גיל 35.

ד"ר אורי צדקה, יו"ר הכנס ודיקן המחלקה להנדסה אזרחית במכללה, מסביר כי "ההנדסה האזרחית נרתמה בשנים האחרונות לנושא בייזום, תכנון ופיתוח של פרויקטים ירוקים כמו בנייה בלבני אדמה מיוצבים, מערכות לאיגום ולשימור מים, שימור קרקע, סילוק מזהמים, ניצול אנרגיות של שמש, רוח וזרימה, ושימוש במערכות תחבורה שקטות". להערכת ד"ר רינה דגני, מנכ"ל גיאוקרטוגרפיה, "הבנייה הירוקה עומדת להפוך לסטנדרט פופולארי בתוך פחות מחמש שנים".

כמחצית מהציבור בישראל לא יקנה דירה ללא ממ"ד

סקר חדש שערכה חברת "שווקים פנורמה" עבור התאחדות הקבלנים נועד לברר את העדפות תושבי ישראל בנוגע לרכישת דירה עם ממ"ד או בלעדיו, בעקבות מבצע עופרת יצוקה. עולה, כי כמחצית מהציבור בארץ לא יקנה כיום דירה ללא ממ"ד.

לפי הסקר, 95% מתושבי הדרום לא יקנו היום דירה ללא ממ"ד, לצד 86% מתושבי הצפון. תושבי המרכז מודאגים פחות מסוגיית הימצאות ממ"ד בביתם, ורק כשליש מתוכם ציינו כי יקנו דירה רק עם ממ"ד. בנוסף, לנשים חשוב כמעט פי שניים מאשר לגברים שיהיה ממ"ד בדירה חדשה.

גם תושבי השפלה הם בין המתלבטים, כש-33% מהם לא יודעים עדיין להחליט אם יקנו דירה עם או בלי ממ"ד, ובירושלים מתלבטים 31.5%. מנכ"ל ההתאחדות יוסי גורדון מציין, כי מבצע עופרת יצוקה ומלחמת לבנון השנייה הוכיחו את ותפקידו המשמעותי של הממ"ד בהצלת חיים בעת מתקפת טילים. כיום, בעת רכישת דירה חדשה, מובטח לרוכשים ממ"ד גדול מבעבר, לאחר שהתאחדות הקבלנים פעלה להגדלת שטחו למינימום של 9 מ"ר.