בגני-הילדים הפרטיים הביקוש עדיין גבוה - והמחירים בהתאם

בזמן שהמשבר כלכלי הפך מדיבורים למציאות כואבת, מסתבר שיש ענפים שבהם המחירים ממשיכים לעלות משנה לשנה ; המחירים בגני-הילדים הפרטיים בת"א מגרדים את ה-3,000 שקל מלמטה ומלמעלה

השמועות אודות מיתון או משבר כלכלי כנראה לא הגיעו לגני הילדים הפרטיים בארץ. ברבים מהם ההרשמה לשנה הבאה כבר סגורה, וזאת למרות שברבים המחירים עלו בהשוואה לשנה שעברה. גנים פרטיים גובים בממוצע כ-2,700 שקל לחודש, כאשר המחירים משתנים בהתאם למיקום הגן, ומחיריהם נעים מכ-1,500 שקל לחודש לגן פרטי באזור באר שבע, ועד ל-4,000 שקל לגן תל-אביבי. למעשה, ככל שמתרחקים מהעיר הגדולה, המחיר יורד. מסקירת מחירים באזורים שונים עולה כי ביישובי הדרום המחיר הוא כ-1,500 שקל לחודש, בכפר סבא, חיפה ומודיעין שכר הלימוד החודשי הממוצע הוא 2,500 שקל, ובתל אביב כ-2,900 שקל. מספר הגננות/מטפלות ביחס לילדים עומד לרוב על מטפלת/גננת לכל חמישה ילדים.

בכמה ילדים מדובר? קרוב לחצי מיליון (לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת תשס"ז (2006/7) ביקרו כ-434,500 ילדים בני 2-5 בגני ילדים ובמעונות יום). חנן דגן, מנכ"ל איחוד גני הילדים הפרטיים, מעריך כי כ-15,000 גני ילדים ומשפחתונים פרטיים פועלים ברחבי הארץ. לדבריו, רובם המכריע של ההורים לילדים בני 0-3 בוחר במסגרות אלה. רב הביקוש על ההיצע? ברוב אזורי הארץ - כן. הביקוש גבוה במיוחד לגנים פרטיים בקיבוצים בשל העובדה שלוח החופשות השנתי כולל ימים ספורים בלבד ובשל התכנים והמרחבים. במרבית הקיבוצים יש לשריין מקומות זמן רב לפני מועד ההרשמה המקובל. כמה עולה התענוג? שוב, תלוי במיקום: הגן בקבוץ שפיים גובה 2,800 שקל, והגן בקבוץ בית אורן גובה 2,150 שקל.

"אני אחסוך בהוצאות השוטפות של הבית, אבל לא אוותר על גן ילדים פרטי לילדיי עד גן חובה", אומרת ל"גלובס" אם לשניים, בני שנתיים וארבע. מה המשמעות? בהנחה שעל כל ילד היא משלמת כ-2,700 שקל בחודש, הרי שבשנה מדובר בכ-33,000 שקל לשנה לילד, וסה"כ עבור שני הילדים - כ-66,000 שקל.

הגננות: ההתייקרות בשל גידול בהוצאות

"ידוע לי ששכר הלימוד גבוה, בטח ביחס למתרחש במשק, אבל כדי לקיים גן מעניק ואיכותי - יש הוצאות שההורים לא תמיד לוקחים בחשבון. דרך אחת לכסות את ההוצאות היא להגדיל את מספר הילדים למקסימום ביחס לשטח הגן. אלא שאז, נדרשת תוספת לכוח אדם, שמגדילה את ההוצאות. אנחנו נאלצנו להעלות את שכר הלימוד בהתאם לשכ"ד ועלויות כמו מזון וצעצועים שמתייקרים, כך שמ-2,600 שקל שגבינו לפני שלוש שנים נאלצנו לטפס ל-2,900 שקל נכון להיום".

דגן מציין כי בתחשיב גס, תשלום של כל שני ילדים מכסה משכורת של גננת אחת ומדגיש כי במהלך השנה האחרונה העלייה במחירי המזון מתבטאת בכ-100 שקל לחודש לילד. "בנוסף, בעלי המבנים נוטים לגבות שכרי דירה חריגים כאשר מדובר בגן ילדים".

לצד משכורות לצוות העובדים (בענף שבו התחלופה הגבוהה מעידה על שחיקה, ומאידך גן ששומר לאורך זמן על עובדיו זוכה למוניטין ולא בכדי) ושכר דירה - שהן שתי ההוצאות העיקריות על הגן מוטלים גם תשלומים לרשויות, ביטוח, והוצאות שוטפות: מזון, צעצועים, ספרים, חומרי יצירה ועוד.

גננת בגן פרטי אחר התייחסה לסוגיית החופשים: "ההורים דורשים מינימום חופש - וזה מובן, אבל כדי לשמור על אי-שחיקה, גם הצוות זקוק לחופש.וכך הגענו להסכמה, שאמנם לא הייתה מקובלת על רוב ההורים - שבכדי לשמור על הצוות הקבוע - הגן לא יפעל בימי שישי, והתשלום, 2,900 שקל, לא ישתנה. אני יודעת שלכאורה זו נקודת החולשה של הגן, אבל העובדה היא שלשנה הבאה ההרשמה כבר סגורה".

לדברי רביב זייפלד, סמנכ"ל פורטל "הגננת" (www.haganenet.co.il), הגנים הפרטיים מתקשים לעמוד בהיטלים שמעמיסות עליהם הרשויות המקומיות: "גן שיעבוד לפי הספר כמעט ולא יכניס רווחים. גנים פרטיים משרתים את הציבור, אך עומדים בפני קריסה כלכלית".

אוגוסט: מחיר מלא על עשרה ימים

ברוב גני הילדים הפרטיים ימי החופשה מעטים יותר מאשר בלוח החופשות של משרד החינוך, והם פועלים מ-07:30 עד 16:00. בחלקם מתאפשר איסוף ב-17:00 (בתוספת של כ-200 שקל לחודש). ילדים שנמצאים בגן עד שעת הצהריים, משלמים מחיר כמעט מלא, היות והילד "תופס מקום" המחושב לפי תעריף רגיל.

חופשת אוגוסט, הנעה בין עשרה ימים לשלושה שבועות, משתנה בין הגנים. מה שלא משתנה הוא שכר הלימוד שנותר במלואו. הורים מלינים על כך שלצד שכר הלימוד באוגוסט, רבים זקוקים גם לקייטנה, המוסיפה כ-50% על התשלום הרגיל. הגננות מבחינתן אומרות שהתשלומים השוטפים (משכורות, שכר דירה ועוד) נמשכים, וש"חופש לצוות הוא מתבקש, לצד הצורך לרענון ולשיפוץ הגן לקראת השנה הבאה".

אנגלית, ספארי וארוחת בריאות

מה כלול בשכר הלימוד? חלק מן הגנים הפרטיים שייכים לזרמים חינוכיים מסוימים: חינוך אנתרופוסופי, חינוך מונטיסורי, גן דו-לשוני, גן זורם, גן ירוק ועוד - בחלקם נדרשת הכשרה מיוחדת לאנשי הצוות. בכל הגנים הפרטיים פעילויות וחוגים, שמספרם משתנה בין הגנים: במקרים קיצוניים נתקלנו ב-5 חוגים בשבוע - החל מחוגי העשרה, ספורט, יוגה, ריקוד, מוסיקה ואנגלית, ועד סיורים בספארי ובחוות חקלאיות.

גם האוכל הוא פונקציה של מידת מעורבות ההורים ויכולתם להשפיע: יש גנים שמגישים ארוחות בוקר על טהרת הבריאות: לחם מלא, ירקות, סילאן, טחינה, ביצים, מעדנים ועוד. חומרי הגלם לארוחת צהריים - עבור גנים המעסיקים מבשלת - לרוב יהיו איכותיים ומושקעים - ולעיתים אורגניים. הגן לרוב מצויד במתקן מים מינרלים או מסנן.

גן שקוף? הורים רבים דורשים, ומקבלים, מצלמות המתעדות את פעילות הגן שניתנת לצפייה באתר הגן בכל שעות היום - נושא השנוי במחלוקת. מחיר הגנים הללו לרוב זהה לגנים אחרים.

כמה יעלו הגנים בשנה הבאה?

תל אביב

גן שרי (נווה צדק): 3,200 ש'; ימי שישי לסירוגין.

גן תחיה: 2,900 ש'.

פיקוס: 2,900 ש'; ללא ימי שישי.

סנונית (בבלי): 2,750 ש'.

מעורבות הורים: 2,100 ש'. פועל ללא מטרות רווח בניהול ההורים.

פיסגן (צפון ת"א): 3,850 ש'.

הבית ברוטשילד: 4,000 ש'; ברוח המודל הקיבוצי.

מונטיסורי: 2,900 ש'.

גן ציונה: 2,700 ש'.

גוש דן

רמת גן - הגן הזורם: 2,800 ש'; פעילויות קבועות בספארי.

גבעתיים: גנדנה - 2,900 ש' (השנה 2,600 ש')

ראשון לציון: 1,800-2,200 ש'

גבעת שמואל: 2,550 ש'

באר שבע

הגן של מעיין: 1,600 ש'; 100 שקל תוספת לשעה 17:00.

חיפה

הגן של רחל: 2,450-2,600 ש' בהתאם לגיל

השרון

נתניה - הגן של קארן: 2,250 ש'

כפר סבא - הטווח כ-2,400-2,600 ש'

רעננה: 2,500-3,000 ש'

שהם ומודיעין

שהם - גן שחף: 2,140 ש'. הגן של ביה"ס הדמוקרטי.

מודיעין: יזמ"ה (התנועה ליהדות מתקדמת): כ-2,500 שקל.

מי שומר על ילדי הגן? לא משרד החינוך

רוב ההורים נוטים להניח שההבדל בין מסגרת פרטית לציבורית נעוץ בתשלום וביחס האישי בלבד, אך יש הבדל מהותי נוסף: על המסגרות הפרטיות אין שום פיקוח - אין פיקוח על התכנים הנלמדים, אין גוף שקובע סטנדרטים אחידים, אין בקרה על הכשרת המטפלים בהם ואין פיקוח על התעריפים.

תמוהה לא פחות העובדה שמשרד החינוך כלל לא אמון על מסגרות החינוך עד גיל 3, אלא משרד התמ"ת (המעגן את תחומי העבודה והרווחה).

"ההיגיון אומר שמשרד החינוך צריך לקחת תחתיו את הנושא הרגיש הזה, אולם לצערי זה לא קרה עד כה", אומר הח"כ לשעבר, הרב מיכאל מלכיאור.

בכנסת האחרונה, ניסה מלכיאור, בשיתוף עם יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, לקדם חקיקה פרטית שתעגן את מעמד הגנים הפרטיים ותכניס אותם תחת פיקוח ממשלתי בהתאם לפרמטרים מוגדרים. החוק נעצר בקריאה שנייה ושלישית.

"ברגע האחרון, אחרי עבודה של חמש שנים שבהן הגדרנו סטנדרטים מפורשים שעל חלקם נאלצנו להתפשר - נכנסו אינטרסנטים שמנעו את החוק החשוב הזה", הוא אומר. בין ה"אינטרסנטים" כהגדרתו, הוא מונה את ארגוני הנשים שניסו לקבל תקציבים נוספים מהמדינה על גב החוק. "גם משרד האוצר מתנגד באופן קונסיסטנטי", הוא מוסיף.

גם דגן מתוסכל מהיעדר הפיקוח ומהיעדר הפרגון לגני הילדים הפרטיים, ומציע פתרון: המדינה תקל על גנים שעומדים בפרמטרים מוסכמים ומוגדרים (בנושאי חינוך, צוות וכד'), כך למשל בהיטלים השונים. "יש להתייחס לגן כאל מוסד חינוכי ולא כאל בית עסק. הקלות כאלה לא יפחיתו את שכר הלימוד, אלא יגבירו את התועלת לילדים".

דגן מזכיר גם את הסוגיה השנויה במחלוקת באשר למיקום הגנים בלב שכונות מגורים: "שכנים לא מפרגנים מהווים מכשלה, ובתי המשפט לא פוסקים בהכרח לטובת הגנים. הגנים מצויים במבוי סתום שכן הם אינם יכולים להיות ממוקמים באזורי תעשייה למשל, ומצד שני מרביתם נאלצים לפעול במבנים שאינם מיועדים מלכתחילה להיות גנים".

שכר הלימוד בויצ"ו ונעמ"ת ליום מלא עשוי להגיע לכ-2,200 שקל

האלטרנטיבה לגנים הפרטיים היא פעוטונים ממלכתיים דוגמת ויצ"ו ונעמ"ת, שם נקבע שכר הלימוד ביחס ישיר להכנסת ההורים. התעריף הקבוע למסגרת פעוטונים לשנת תשס"ט הוא 1,331 שקל לחודש עבור ילד, ו-1,748 שקל עבור תינוק (64 שקל לשעת גן נוספת) - הורים המרוויחים פחות מכ-4,200 שקל זכאים להשתתפות הממשלה. יש לזכור כי שכר הלימוד מתייחס ליום לימודים עד הצהריים, בשונה ממסגרת פרטית, בה הצהרון כלול אוטומטית. עלות הצהרון בגנים נקבעת בהתאם לגורם המנהל את הגן (מטעם הרשות המקומית או בניהול פרטי) ועומדת על כ-500-850 שקל. מכאן, שבעבור יום מלא (עד 16:00), ישלם ההורה כ-2,200 שקל לחודש.

לא מעט הורים שדגלו בעבר רק במסגרת פרטית, מאמצים היום את מעונות ויצ"ו ונעמ"ת: "את בתי השנייה שלחתי לגן ויצ"ו, שבעבר לא היווה אפילו אלטרנטיבה עבורי. לא רק שאנחנו חוסכים כ-1,000 שקל מדי חודש, אנחנו מופתעים לטובה מרמת הגן", אומרת אם לשתיים מרעננה. אב לתאומים בני שנתיים הוסיף, כי היות וההנחה לשני ילדים בגן הפרטי היא סמלית כהגדרתו, האלטרנטיבה היחידה היה גן עירייה. "היות ובגיל הזה הרוב נמצאים בגנים פרטיים, מספר הילדים בגנים העירוניים מדולל יחסית. מבחינתי הגן מספק להם את מה שהם צריכים כרגע".

לרשות ילדים בגילאי טרום חובה (4-5) וטרום טרום חובה (גילאי 3-4) עומדים גנים עירוניים, תמורת שכר לימוד מדורג (בהתאם לשכר ההורים). את גובה השכר לגנים אלה קובע משרד החינוך. לשנת הלימודים הקרובה התשלום המרבי הוא 745 שקל בחודש, עד שעת הצהריים. כאשר גן חובה אינו כרוך בתשלום. תוספת למועדונית בגנים הללו היא כ-600-1,000 שקל בהתאם לאזור המגורים.