נורת'רן רוק הבריטי שהולאם לפני שנה יחדש את פעילות המשכנתאות שלו

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] מדובר ביוזמה ממשלתית שנועדה לשבור את הקיפאון בשוק האשראי גורדון בראון: "ההלוואות יהיו זמינות לכולם"

בנק נורת'רן רוק , הנמצא בבעלות ממשלת בריטניה לאחר שעמד על סף קריסה לפני כשנה, מתכנן להרחיב את פעילות המשכנתאות שלו באמצעות הענקת משכנתאות בשווי כולל של עד 14 מיליארד ליש"ט במהלך השנתיים הבאות. כך אמר אתמול (א') פקיד במשרד האוצר הבריטי.

התוכנית לחידוש הלוואות המשכנתא של נורתרן רוק נמנית עם שורת יוזמות שצפויות להיחשף השבוע, ושנועדו לשבור את הקיפאון בשוק האשראי בבריטניה, לאחר שהכלכלה התכווצה ב-1.5% ברבעון האחרון של 2008. הפקיד אמר לרויטרס כי "הממשלה מיישמת אסטרטגיה עסקית חדשה שגובשה עבור נורתרן רוק, שבמסגרתה יחדש הבנק את פעילותו בשוק המשכנתאות".

המצב משתפר

אשתקד הולאם הבנק, לאחר שהפך לקורבן הראשון של מחנק האשראי. הדיווחים בתקשורת שנורתרן רוק מבקש סיוע חירום מהבנק המרכזי של בריטניה הובילו לגל של הסתערות לקוחות, שביקשו לפדות את פיקדונותיהם, הסתערות ראשונה מסוגה בתקופה של יותר ממאה שנים.

פקיד משרד האוצר אמר שיישום התוכנית מתבצע הרבה לפני לוח הזמנים המקורי, ושבסוף דצמבר 2008 עמדה ההלוואה הממשלתית על 9 מיליארד ליש"ט, לעומת 27 מיליארד ליש"ט בדצמבר 2007, ולפיכך צפוי נורתרן רוק להעניק הלוואות חדשות בהיקף של 5 מיליארד ליש"ט ב-2009 ובהיקף של 9 מיליארד ליש"ט החל מ-2010, בכפוף לביקוש בשוק ולמימון.

כמו כן, יוכנסו שינויים במבנה נורתרן רוק, ותיק המשכנתאות הקודמות, מלפני תקופת ההלאמה, ינוהל בנפרד מפעילויות אחרות של הבנק, כדי לאפשר לו להתמקד בהרחבה של פעילות ההלוואות החדשות. מהלך זה יבוצע בכפוף לאישור הנציבות של האיחוד האירופי ולפי הנחיותיה בנושא סיוע ממשלתי למוסדות פיננסיים.

קריטריונים זהירים

הפקיד אמר שההלוואות החדשות ימומנו באמצעות פיקדונות ופירעונות של הלוואות קיימות ובאמצעות הגדלה של ההלוואה הממשלתית לנורתרן רוק ודחייה של מועדי הפירעון על ההלוואה שכבר ניתנה.

אתמול (א') אמר ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, כי בעתיד יוענקו הלוואות על סמך קריטריונים קפדניים וזהירים, ויהיו זמינות לכל הלווים, ולא רק ללווים בעלי פיקדונות גדולים. בראון אף דרש מהבנקים בבריטניה שלא להעניק משכנתאות במימון של 100% מערך הנכס, כפי שנהגו בימי הבועה של שוק הדיור.