פרוקטר&גמבל, מערכה שלישית: הפסיקה לפרסם בזכיינית ערוץ 2 רשת

לפרוקטר&גמבל יש היסטוריה של החרמת זכייניות: ב-2004 ו-2005 לא פרסמה פרוקטר בקשת, ובהמשך נעדרה ממסך ערוץ 10 במשך כחצי שנה

פרוקטר&גמבל, המפרסמת השנייה בגודלה בישראל, נמנעת מזה כמה שבועות לפרסם בזכיינית ערוץ 2 רשת - כך נודע ל"גלובס". מקורבים מתחום המדיה סיפרו ל"גלובס", כי הסיבה בעטיה נמנעת פרוקטר מלפרסם ברשת היא חילוקי דעות לגבי תנאים מסחריים ומחירים, מאחר והחוזה השנתי של החברה עם הזכיינית הסתיים. עם זאת מעריכים מקורבים כי הסכסוך צפוי להסתיים בעוד תקופה לא ארוכה, ופרוקטר תשוב ותפרסם ברשת.

המשבר בין הזכיינית לפרוקטר החל בתחילת פברואר. מנתוני יפעת בקרת פרסום עולה כי ב-24 בינואר עדיין פרסמה פרוקטר ברשת והחלוקה עמדה על 534 מופעים בקשת, 790 בערוץ 10 ו-136 ברשת. בראשון בפברואר כבר ירד שיעור זה דרמטית ורשת קיבלה 3 מופעים בלבד לעומת 480 לקשת ו-751 לערוץ 10. מהשני בפברואר הפסיקה החברה לפרסם ברשת לחלוטין, כשהיא ממשיכה לפרסם כרגיל בקשת ובערוץ 10.

פרוקטר& גמבל היא מפרסמת משמעותית בתחום הטלוויזיה. מנתוני יפעת בקרת פרסום עולה כי היא סיימה את 2008 במקום השני בדרוג המפרסמים הגדולים, עם היקף פרסום של כ-87.9 מיליון שקל במחירים אמיתיים.

לרוב, מפרסמים נמנעים בדרך כלל מלהחרים לחלוטין זכיינית מסויימת, אך לא כך פרוקטר, שבעברה לא מעט היעדרויות מזכיין כזה או אחר.

פרוקטר& גמבל ידועה כמפרסם מתוחכם, המתנהל באופן לא שיגרתי בכל הקשור לנושא המדיה. כך למשל רכישת המדיה שלה כולה, על שלל המותגים של החברה, נעשית בזניט מדיה מקבוצת באומן-בר-ריבנאי; ואילו תכנון המדיה נעשה כולו במדיה קום של אדלר-חומסקי וגלר-נסיס.

במהלך השניים 2004 ו-2005, לא פרסמה פרוקטר בקשת למרות נתוני הרייטינג הגבוהים של הזכיינית באותה תקופה. בהמשך, נעדרה פרוקטר מעל גבי מסך ערוץ 10 למשך כחצי שנה, לאחר שהתגלעו שם חילוקי דעות לגבי התנאים המסחריים.

פרוקטר נוקטת בשיטה המכונה בענף "ליקוט נקודות בפינצטה" - פיזור הקמפיינים בערוצים השונים בכדי להשיג את יעדי הקמפיינים. החברה, שנמנית באופן קבוע עם חמשת המפרסמים הגדולים בישראל, היא למעשה היחידה שנמנעה מפרסום אצל זכיין לאורך תקופה כה ארוכה. בענף המדיה קורה לעיתים שכמפגן כוח מורידה חברת מדיה או מפרסם את הפרסום שלו מזכיין כלשהו, אך בדרך כלל מדובר באקט של כוח וכחלק ממו"מ, ולא במדיניות.

אילן טוביהו, משנה למנכ"ל רשת מסר בתגובה: "לא נתייחס לתנאים מסחריים מעל גבי העיתון".

מפרוקטר&גמבל נמסר בתגובה: "פרוקטר&גמבל אינה דנה ביחסיה המסחריים בתקשורת". *